2007-09-26

Pölöskei pontyok

The Source bojlival horgásztam
Régóta terveztem a horgászatot a híres-hírhedt pölöskei tõzegtavon. Ott, ahol megállíthatatlan pontytorpedókkal és zsinórszaggató amurokkal akadhat össze a horgász.

A pölöskei tõzegtó egyedülálló Magyarországon. A gyönyörû természeti környezetben fekvõ 164 hektáros vízterület telis-tele van akadályokkal, víz alatti eldõlt tuskókkal, és gyakran még a legfelkészültebb, sokat látott horgászoknak is nagyon nagy kihívás. Ezen a tavon nem elég megtalálni a halat, meg kell tudni fogni, ami gyakran sok fejtörést és komoly fizikai munkát jelent.
Este hat óra tájt értem a tóhoz, ahol már várt rám Varga Zoli barátom, aki elõre lefoglalta nekem a kht. sziget elsõ 0-ás, illetve 1-es helyét.
A halõrházban kiváltottam az engedélyemet, majd Gyula, a halõr, elmondta a pölöskei szabályokat, ami lényegében megegyezik az országos horgászrend szabályaival. Ezután bepakoltam a csónakba és mire a szigetre értem, már majdnem besötétedett. Úgy döntöttem aznap már nem horgászom. Kipakoltam, felállítottam a sátram és egy kis hazait fogyasztottam. Aztán látogatóim érkeztek. A tõlem kb. 200 méterre horgászó Szidi Gáborék jöttek át egy üveg whiskyvel. Bevallom, nagyon örültem, no nem csak a whisky miatt, hanem mert Gáborékban szimpatikus, fanatikus pontyhorgászokat ismertem meg. Poharazgatás közben azon tûnõdtünk, merre lehetnek a tõzegtó kapitális pontyóriásai.
Egy órával éjfél elõtt kicsit „elfáradva” nyugovóra tértem a sátramba. A másnap délelõtt helykereséssel telt. Elõttem mintegy 80 méterre, a parttal párhuzamosan húzódó bokorsor ígéretesnek tûnt. A víz itt kb. 1 méterrõl tört le 3 méterig. A saját magam eszkábálta „fenékvizsgáló” eszközömmel végigvizsgáltam a talaj állagát és hogy mit is rejt valójában. A sekély, agyagos törésoldalban rengeteg szúnyoglárvát találtam, ami biztatónak tûnt, így ezt a területet választottam.
A helyben rögtönzött talajvizsgáló eszközöm
Ilyen szép nagy kagylók is vannak a fenéken

Az agyagos törésoldalban rengeteg szúnyoglárva volt
Bolharák és szúnyoglárvák egy merítéssel

Mély vízi lágy iszapban semmi táplálék nem volt
Közepesen lágy iszap nagyon kevés táplálékkal

Agyagos tõzegmorzsalék már táplálékban gazdag
Darabos tõzeg, mely a legtöbb élõlényt rejtette

Mostani horgászatomon is a Dynamite Baits termékcsaládot használtam. Kezdésnek beetettem egy kb. 20 méter széles bokorsor mögé 3 kg körüli 21 mm-es Halibut pelletet és 2 kg 20 mm-es The Source bojlit. Úgy taktikáztam, hogy ha a bokorsor mögötti törésoldalban megakasztom a halat, akkor nem vágok be a partról, hanem engedem, mert a ponty általában letör a mély víz felé, majd utána megyek csónakkal és a két bokorsor között (ami kb. 80 méter) fárasztom ki.
Ilyen gyönyörû pontyokat rejteget a tõzegtó

20 mm-es The Source bojlival etettem és csaliztam
A nagyobb 26-osra váltottam a szelektálás érdekében

Szemmel látható, hogy ebbõl kevesebb fér a markomba
Jól látható a méretkülönbség a két bojli között

Az elsõ éjszaka csendes volt, néhány beleúszás, de kapás semmi. Második nap az egyik botomat egy sûrû bokorsziget mellé tettem le, ami egy kissé merész volt, mert a radaron láttam, hogy a víz alatt elég sok a tuskó.
Reggel 6 órakor, az elsõ nap megkezdett etetésen kapás!!! Visított a jelzõ, ugrás a csónakba, a taktika bevált, a hal kiszaladt a mély vízbe, mire odaértem kb. 20 méterre volt a bokorsortól.
Rövid fárasztás után merítettem az elsõ pölöskei pontyomat, az 5 kg-os fantasztikusan szép tõpontyot! Ezen felbátorodva, este már több bojlit etettem, a The Source-bõl. A harmadik napja tartó etetés kezdett beérni, éjszaka fogtam még három kisebb, 3-4 kg körüli pontyot és reggel a másik botomon, a bokorsziget mellett is megtörtént az elsõ kapás. Nem volt túl nagy hal, de a víz alatti tuskókból egyszerûen nem tudtam kiszedni a zsinórt, sajnos el kellett harapnom. A kisebb pontyok megfogása után elhatároztam, hogy mind a két botomra 26 mm-es bojlit teszek, megpróbálom ezzel szelektálni a halakat. Folytattam az etetést napi 3-4 kg 20 mm-es bojlival és kb. 3 kg pellettel.
Egy speciális „dobócsövet” használtam az etetéshez

Fontos a megfelelõ támadóállás egy nagy dobáshoz
Dobás közben figyeljünk a pontos irány tartására
Az utolsó fázis a legfontosabb a dobásnál

Éjfél körül a már bejáratott helyen megjött az elsõ kapás a nagy bojlira. Egy 9 kg-os csodálatosan szép tõpontyot sikerült megszákolnom. Reggel 9 órakor felvisított a bokorsziget melletti bot jelzõje is. Felkaptam a botot, a csónakmotorral maximumon elindultam a hal felé, miközben az orsó fékje megállás nélkül visított. Amikor a bokorhoz értem éreztem, hogy a zsinór reménytelenül mélyen van egy vastag tuskó alatt. A hal még húzott egy kicsit, aztán megszûnt minden kontaktus, már csak azt éreztem, hogy elakadtam, de nagyon…
Ezt a részt nem is erõltettem tovább, mindkét botommal a már öt napja etetett helyen horgásztam.
A szükséges kellékek az elõkénk megkötéséhez
Kössünk egy egyszerû hurkot elõkénk végére
Fûzzük át az elõkezsinórt a horog fülén

A kötést a horog fülétõl kezdjük el megkötni
A rövid kötéshez 5-6 menet tekerjünk a horogszárra
Vezessük vissza az elõkezsinórt a horog fülén

Húzzuk meg jó erõsen a kötést
A bojli felfûzéséhez használjunk fûzõtût
A fûzõtût szúrjuk át pont a bojli közepén

A hajszálelõke hurkát akasszuk a fûzõtû karmába
Húzzuk át a bojlit az elõkére és rögzítsük ütközõvel
Dobásra készen a bojlival felcsalizott horgunk

Másnap hajnal fél hatkor kapásra riadtam, s egybõl csónakba szálltam. Mire a bokrokhoz értem, a halam 30 méterre kinn volt a nyílt vízen. Éreztem, hogy jó hal lesz. Nagyon keményen küzdött, de bõ 10 perces fárasztás után megmerítettem az elsõ 10 kg feletti pontyot, ami a mérlegelésnél 12 kg-osnak bizonyult. Aznap éjszaka fogtam még egy 6 kg-os pontyot, aztán reggel fájó szívvel búcsúztam kis szigetemtõl. A part felé közeledve már a csónakban elhatároztam: ide vissza kell jönnöm, hisz érzem, tudom, hogy hatalmas pontyok élnek ebben a csodálatos vízben.
Igazi vadpontyok élnek ebben a vadregényes vízben

Búcsúzás felpakolva, nem nagyon volt szívem itthagyni ezt a vizet

Írta és fényképezte: Bujáki Géza
Az ezüstkárász 1954-ben került be hazánkba Bulgáriából tógazdasági tenyésztés céljából. Rövid időn belül megjelent a vad vizekben is, ezzel kiszorítva az őshonos aranykárászt.