2008-04-07

Korai keszegek

Horgászatok a csőhídin 1.
Nagyon korán van, alig szürkül még, mikor a víz felé veszem az irányt egy kora márciusi reggelen. Bár megérkezett a tavasz, a két nappal ezelőtti, 20 fok körüli hőmérséklet után, ma reggel a kocsi ablaka ismét deresedik, nyirkos, kellemetlen az idő. Ha nem tettem volna ígéretet a barátomnak, hogy pecázunk egyet együtt a csőhídi pályán, lehet, hogy visszabújnék még az ágyba, de vár rám, megyek.

Nemrég vásárolt, használt, de jó minőségű rakósbotját szeretné felavatni. Tökéletesen sikerült. Mire megérkeztem, frissen vásárolt botját már összetörte. Öreg, tapasztalt róka módjára többször figyelmeztettem már rá, hogy a bottartó cső végét ragassza rá a csőre, mert ha lecsúszik, összetörhet a botja. De persze a fiatalság, mint mindig, most is csak a saját hibájából tanul. A baj megtörtént. Az én ládámban mindig van szigetelőszalag, azzal pótoljuk a hiányosságot. Útmutatásaim alapján felragasszuk a bothordó cső végét. Hát…, a bottal otthon lesz munkák, mire úgy-ahogy rendbe hozzuk, rendbe hozom…, mert az ilyesmi mindig rám marad. Persze közel se lesz tökéletes, de használhatóvá varázsolható. Az igazi az volna, ha tudna venni egy új tagot.

Botcső bandázs

Korai keszegek

Együtt készülünk elő, próbálom tanácsokkal ellátni, mit hogyan csináljon, hogyan készüljön fel egy horgászatra a csőhídi pályán, mert érdekes ez a víz. Igaz, hogy ismeri Attila ezt a folyószakasz, több kupát nyert már itt, de minden nap másik arcát mutatja ez a csodálatos horgászvíz, ami innen nem messze, a Kvassay zsilipnél születik. Én mégis úgy tartom, kiismerhető, megtanulható a Ráckevei-Soroksári Duna-ág.

Készülődés

Meghatározó, hogy mekkora a vízállás az öreg Dunán. A vízügyesek milyen erősen engedik a vizet be a dunaágba, hiszen itt a vízállásba, mélységébe, iramába komoly beleszólással rendelkezik az ember, aki két zsilip közé szorítja a Dunát. A dunaág ettől függően válik tisztává vagy zavarossá is. A víz állásával, mozgásával együtt változik a halak összetétel is. Sokszor foghatunk meglepetéshalakat nagyvíz idején, jászkeszeget, dunai nagydévért, szilvaorrú keszeget, néha paduc is beszalad. Meg itt vannak a telepített pontyok, melyek rendszeresen ellepik a versenypályát. Olyankor kifejezetten sok halat fog mindenki. Nem véletlenül az egyik legkedveltebb pályája a pestkörnyékieknek. Megunhatatlan, ezerarcú víz ez, ahol minden helyzet más horgászati technikát követel.

Bekeverjük az etetőanyagot

Kipakolunk, kétféle módszert használunk, rakós és match bottal fogunk pecázni. Etetőanyagból is kétfélével készülünk. Engem mindig hajt a kíváncsiság, hogy vajon ha másik kaját készítek, akkor milyen lett volna az aznapi peca. Ezért is szeretek így horgászni, edzeni, tapasztalatokat gyűjteni. Én nagy szemcsés, nehéz, tapadós, földdel nehezített etetőanyaggal próbálkozom, barátom apró szemű bodorkás kaját kevert lösszel. A lösz szintén nehezít, és szép felhőt képez. Miután megkevertük az etetőanyagainkat félre tesszük, állni hagyjuk, hadd szívják fel a vizet az apró szemcsék is. Ez nagyon fontos dolog, mert a folyóvízen a könnyű, száraz etetőanyag egyszerűen elúszik, és nem fejti ki a hatását. Legalábbis nem ott, ahol szeretnénk.

Két különböző kajával készülünk

A borongós idő miatt szélre is számolunk, így nagyobb úszót is előkészítünk, mert a széllel a sodrás is megerősödik. Mire elhelyezkedünk, beállítjuk a ládákat, és minden kelléket, hogy kézre essen, addigra az etetőanyag újra vizezhetővé válik. Ilyenkor kell nagyon vigyázni, nehogy túlvizezzük. Ha van rá mód, ezt a műveletet már csak permetezővel végezzük.

Mélységmérés

Túlhúzott
Érintős

Áttörés után újra félre teszem, és együtt mérjük a vízmélységet. Megbeszéljük, hol van domb, gödör, hova kell dobni az etető anyagot. Kicsit összébb pakoljuk a holminkat, ha elered az eső, ne ázzon mindenünk el. Ismét leellenőrizzük az etetőanyag állagát, kevés vizet fújunk rá, hozzáadjuk a hétvégi versenyről megmaradt szúnyoglárvát, és már gombócolunk is. Az egyforma méretű és formájú gombócok készítésére törekedj, magyarázom neki. Ha ez sikerül, valószínűleg nagyon hasonló lesz a súlyuk, és az etetés sokkal pontosabban fog sikerülni. Egy pontos alapetetés már fél siker.

Egyforma méretű gombócok

Pontos
etetés

Megkezdjük az alapozást. Gombócai szépen egy pontban érnek vizet. Látszik rajta, hogy összpontosít, odafigyelt arra, amit magyaráztam. Jómagam csak keveset alapozok a matchbotra, tapasztalataim szerint a folyamatos etetés hasznosabb a távoli horgászatnál, mint rögtön az elején bedobálni a muníciót. Én még nagyban bíbelődöm a zsinór jelölővel, mikor ő már húzza is az első karikakeszeget.

A felkínált csali

Kicsit morgok vele, hogy ne kapkodjon, csapkodjon. Alig voltam csak idősebb mikor egyszer nekem mondta minden idők egyik legnagyobb Magyar versenyzője Tímár Gábor: Ne akarj gyorsabban horgászni, mint ahogy a hal eszik. Gyakran adom tovább ezt a tanácsot, úgy érzem érdemes rá. Ezt mondom most én is neki. Mint sok mindenben, itt is a ritmus a fontos, az egyenletes „ritmusban” való horgászat mindig eredményesebb, mint a gyors, kapkodó, pontatlan.

Azért én is fogtam halat

Pinkivel...
...szúnyoggal

A halak néha komoly sérüléseket is túlélnek

Közben én is végre horgászni kezdek. Nekem nincs olyan szerencsém, hogy az első dobásra halam legyen, de szorgalmasan dobálok, de nekem nem akar beindulni. Attila fogogatja a halacskákat, bár nagyon zavarja, hogy a kósza szél bele-belekap a botjába, és ezért rángatja az úszóját. Valóban nem kis feladat szélben megtartani egy rakósbotot, főleg ha nem komoly, versenyzésre szánt vékony, könnyű botunk van. Azt tudom neki javasolni, hogy állítsa az eresztéket „érintőre”, az-az a horog éppen érintse a feneket, és úsztasson. Csak kísérje a botspiccel így sokkal pontosabb, hatékonyabb lett a horgászata.

Kíméld a halat,
merítsd!

Szedegetjük a halat, inkább Ő, én kevésbé, két darab keszegecskével kell beérnem, úgy tűnik ma a közeli, rakós horgászat eredményesebb, mint a távoli matchbotozás. Ennek ellenére jól szórakozunk. Már a cudar idő sem zavar. A bodorkás kaja is bizonyít, Attila gyönyörű példányt fog belőle.

Egy szép bodorka

Oda megyek a cimborám mögé, figyelem a mozdulatait, néha dicsérem, néha leszidom. Minden halat meríts! Gyakorold a merítést, és kíméld a halat. Ilyen és ehhez hasonló instrukciókkal zaklatom. Eltelik így, vagy másfél óra.
Lassan indulnunk kell, ma még dolgozni is kell. Szépen eltörölgeti a botját, elmossa a vödreit, karban tartja az eszközeit. Dicséretes dolog, sokan példát vehetnének róla. Nem kell neki magyarázni, hogy rendben tartani a felszerelést, sokkal olcsóbb, mint újat vásárolni. Míg elviszi a szemetünket a konténerhez, bepakolom a holmit a kocsiba. Már csak a halakat kell lefotózni, és mehetünk is. Kölcsönösen megköszönjük egymásnak a kellemesen eltöltött kora délelőttöt, és elindulunk haza.

Attila zsákmánya

Írta és fényképezte: ifj. Gyulai Ferenc
A viza tengeri hal, kizárólag ívásra vonul az édesvizű folyókba. Az 1970-ben felépült Vaskapu erőmű megépülése óta az utolsó regisztrált dunai vizát Paksnál fogták 1987-ben. Ez a példány 3 méter hosszú és majd 200 kg súlyú volt.