2009-03-18

Egy gondolat bánt engemet…

Slidermese kezdőknek és haladóknak
Amikor a horgászattal kezdtem foglalkozni volt 10 kérdésem. Mára már azt gondolom, hogy értek hozzá valamennyit. Azóta a kérdéseimnek a száma 1 millióra nőtt. Minél többet sejtek, annál többet nem tudok, és annál több kérdés merül föl bennem.

Ez a történet még 2006-ban kezdődött. A Rieux-i Európa Bajnokságon találkoztam először a sliderrel. Ahol bizony az angolok, belgák, olaszok és a franciák is készség szinten használták, de az idő rövidsége miatt mi képtelenek voltunk a technika megtanulására. Ez az eredményeinken is meglátszott. Sajnos az az EB nem írta be magát a magyar sport történelmébe. Tizenharmadikok lettünk.

Problémák sötét
felhõje gyûlt
a fejünk fölé

Hazatérve - a kudarctól erősen motiváltan - próbáltam megtanulni ezt a technikát, nem sok sikerrel. Hiányzott a kellő mennyiségű információ.
Mesénk második fejezete a 2007-ben Velencén megrendezett VB, ahol Alan Scotthorne ezzel a technikával lett világbajnok. Ekkor már kellő publicitást kapott, és nagyon sokat láttunk. Én is újra értékeltem a technikát használat közben, és új lendületet kaptam, szakirodalomban és szóbeli segítségben egyaránt.

Alan Scotthorne és a Dyna Balance-os varázspálca
Szerelékmagyarázat Szilinek, Dínó a háttérből sasol

VB aranyat ért a slider technika

Már sikerült elsajátítani a szerelék olyan módon való elkészítését, hogy ne legyen minden dobásból gubanc. Mi több, a bedobás technikája is sajátommá vált. Aminek a lényege az egyenletes lendülettel való bevetés, nem pedig a folyamatosan gyorsuló mozdulat. Mégis egy problémám megmaradt, minden horgászat alkalmával összetörtem egy-egy úszót. A főólom minden esetben összeverte az úszótestet.

Éppen még épen
Össze-vissza törve

A klasszikus, többólmos slider

Többekkel tanácskoztam erről a problémáról, de megoldás így sem született, az elmondás alapján senki sem látta a hibát. A fordulópontot az jelentette, amikor Lőrinc Dénes cimborámmal kezdtem el erről beszélgetni. Mondott egy-két dolgot, amiről azt gondoltam, talán igaz lehet. Hiszen a saját kérdéseit korábban magával Alannal vitatta meg.

Megbeszéltünk egy közös horgászatot, amit rövid időn belül meg is ejtettünk, ahol fény derült néhány turpisságra.
Az egyik problémám az lehetett, hogy amikor én bedobok, akkor ösztönösen visszafogom, mintegy kiterítem a szereléket. Ennek következtében az úszó visszacsapódik a főólomra. Ezt úgy kell elképzelni, hogy együtt repül a főólommal az úszó, mint ahogy ez a slider technika lényege, majd amikor visszafogom a damilt, az úszó a levegőben megfordul, hiszen a zsinórt félig-meddig megállítom, ekkor a fősúly belassul, az úszó pedig átbillen a saját forgáspontján, ezzel ráütközik a főólomra. Ez lehetett az egyik pont ahol az úszóm összetört.

A kölcsönbot karakterén látszik, hogy csak a spicc dolgozik, illetve ha erõsebb húzással találkozunk, a bottest veszi át a ránehezedõ energiát

A másik pont az már egy kicsit bonyolultabb volt, hiszen Dínó állítása szerint túlságosan lágy horgászbotokkal horgászom. Minden egyes dobásomat figyelte, vagy 20 percen keresztül, majd azt mondta, hogy a lágy bot a dobás utolsó fázisában belebólint még egyet, és ezáltal megfordul az úszó, odaütődik a főólomra, és így keletkeznek a sérülések.

A slider
működik

Pontyosra hangolt alapozó gombócaim

Megpróbáltuk, hogy ő dobott az én botommal, és neki bizony összegubancolódott a szerelék, illetve neki is odakoppant az úszó.
Ezt követően, már csak a kíváncsiság kedvéért, készítettünk egymásnak egy-egy szereléket. Aminek az lett az eredménye, hogy ő az én általam szerelt slidert nem törte össze, én viszont az ő általa, klasszikusan, három, négy ólomból szerelt sliderét is felsértettem. Elgondolkodtató helyzet volt. Az eredmények azt mutatták, hogy a szerelékem rendben van, nem ott hibázom. Tehát a hiba az én készülékemben van.

Egy korábbi horgászat siralmas emléke
Az úszó sértetlen maradt

Rágtam, nyúztam magam, próbáltam dűlőre jutni, hogy valóban ez lehet-e a hiba. Így kerestem egy ismerőst, akinek van erre a horgászatra, Dínó leírásának megfelelő, alkalmas botja. Szerencsém volt, eszembe jutott Simon Zoli, akinek egy speciális Shimano Speed Masterje van, ami alkalmas lehet erre a dobásra. Maga a bottest nagyon kemény, és csak a spicc lágyul fel, illetve az sem igazán lágy, hanem a tűspicc miatt alkalmas kisebb méretű keszegek megfogására is. Viszont ha nagyobb testű hallal találkozunk, akkor az egész bot felkeményedik.
Ezt a botot kölcsönkérve, és felfegyverkezve mentem ki a következő horgászatra. A peca megkezdése előtt lefotóztam az úszómat, hogy később lássam a sérüléseket, amennyiben lesznek, ám 3 órás horgászat után sem volt egyetlen egy sérülés sem az úszón. Ami azt jelenti, hogy valóban a botválasztás volt a hiba.

Már a második dobásra pontyot fogtam

Ez a horgászatom egyébként nagyon érdekesen alakult. A kölcsönkapott 4,30-as bot, amihez én nem vagyok szokva, – 165 centis magasságommal ritkán kezdek ekkora bottal – ezért számomra kicsit furcsák voltak az ismerkedő dobások. Viszont már az első suhintásnál nyilvánvalóvá vált számomra, hogy sokkal nagyobbat lehet ezzel a hosszú és kemény pálcával dobni, mint az általam eddig oly nagyon preferált háromkilencvenessel. A második dobásra pedig máris pontyot fogtam, amit igencsak pozitív előjelként értékeltem. Ennek hatására, máris sokkal nagyobb örömmel, és lelkesedéssel forgattam a pálcát.
Rövid időn belül a fölöttem lévő fára felköltözött egy madársereg, akik egy órán keresztül folyamatosan énekeltek a fejem fölött a tavaszt hirdetve. De az is lehet, hogy csak a „megvilágosodásom” üdvözölték  Minden esetre nagyon jól esett a szűnni nem akaró „ricsaj”.

Az idő haladtával szépen fogyott a pontyokra hangolt etetőanyagom. Fogtam jó néhány dévért és törpeharcsát is. Ám ezzel a bottal mindent szép kényelmesen meg lehetett fogni.

A spicce kellően lágy volt ahhoz, hogy ne veszítsek az apróbb halak közül egyet se, és a 10-es előkét se szakítottam el. Miután befejeztem a horgászatot örömmel konstatáltam, hogy az úszó sérülésmentes. Igaz a test alsó részére tettem egy kis sufnituningot, ami talán még jobban megvédte. Ez egyébként egy zsugorfólia, rámelegítve és ráragasztva az úszótest aljára, így talán még kevésbé sérül az úszó. De, mint azt a kép is mutatja, egyetlen sérülés sincs az úszón.

Egyeneltes lendülettel
Várakozó állásponton
Biztos a siker

Ezért úgy gondolom, hogy erre a rejtélyre megtaláltuk a megoldást, és most már, az-az érzésem, hogy eszköztáram részévé vált a sliderezés.
Ezúton is mernék bíztatni mindenkit, hogy tegyék fel bátran a kérdéseiket, hiszen nem biztos, hogy saját magunk meg tudjuk oldani a problémát, amivel szembekerültünk. Még ha több száz munkaórát is fektettünk bele, -  pl. én a sliderezésbe - másnak viszont elképzelhető, hogy teljesen természetes és kézenfekvő a megoldás.

Továbbgondolva az esetet felidéztem magam előtt a botot, amit annak idején Alan Scotthorne kezében láttam a Világbajnokságon. Három felirat nélküli pálcával horgászott, de az avatott szemek, és a megbízható források az egyiket egy Shimano Speed Master Dyna-Balance F matchbotként azonosították. Aminek karaktere, most már kibővült ismereteim alapján, tökéletesen igazodott a technika elvárásaival.

A madárcsicsergés átmenetileg elfeledtette velem annak a problémáját, hogy, hogy fogom otthon előadni, hogy újabb botot kell vennem…

Írta és fényképezte: ifj. Gyulai Ferenc
kisolga53#1 2009. 04. 30., 08:51Adathalász 3. - Megtaláltam!
Chris#2 2009. 03. 21., 19:32Köszönöm! Én is sikeres szezont kívánok Neked! Ezek a beszélgetések tényleg jók. Szerintem hasznosak is. Biztosan lesz több is a későbbiek folyamán.

Krisz
balkanexplorer#3 2009. 03. 21., 08:54Én is várom a folytatást! És tényleg az ilyen írásoktól, beszélgetésektől fejlődünk nem csak mi, de talán egy picit még a teljes magyar horgászat is! Köszönjük Ferike! ;)

Krisz!
Mindenben egyetértünk kezdettől fogva, ami a botok karakterisztikájának következményeit illeti! Én csupán azért "vitáztam" kicsit, mert az indoklásod amire ezt az elején alapoztad, egyszerűen nem függött össze azzal, amiről beszéltünk. Tehát még egyszer, utoljára :) A keményebb bottal gyorsabb a bevágás, ez tény! Sliderezésnél viszont pont, hogy ez kevésbé kritikus pont, mint fix wagglerezésnél! Egyszerűen kisebb az ellenállása (már csak azért is, mert mikor bevágsz, a zsinór átcsúszik rajta, nem kell felszántanod vele a vizet, mint a fixszel). Dobásnál viszont igen lényeges a fast pálca, szerintem is.
A botválasztás valóban ízlés dolga. Aki fastot választ, az inkább a dobás és bevágás pontosságára alapoz, aki meg lightot, az meg a hal biztos megtartására. Stílus kérdése.
De ahogy nagyon helyesen mondod: itt a tavasz! :) Sok jó pecát Neked is, és mindenkinek! És persze hasonlóan gyümölcsöző beszélgetéseket is a jövőben!

Üdv: Matyi
Chris#4 2009. 03. 20., 22:29Hali!

Az jó lesz! Érdekes, hogy egy módszeren belül is mennyire megoszlanak a vélemények. Ez így van rendjén. Ahogy írtad is, ettől fejlődünk mi is, és maga a módszer is. Kíváncsian várom, hogy neked is mint tapasztalt horgásznak és versenyhorgásznak, mi a véleményed, és mik a tapasztalataid a slider módszerrel kapcsolataban (is). Jöhet a folytatás! :)

Végre itt a tavasz, nő a haraszt, szépen lassan jönnek a madarak. Én meg szépen lassan zúzok ki pecázni.:)

Krisz
Hal008#5 2009. 03. 20., 20:31Hal:)
Köszönöm a bíztató szavakat, igérem megpróbálom megszolgálni.
Amint látom megmozgatta a T. Nagyérdemű közönség fantáziáját a témakör. Az h. gondolkodtok , érveltek, pro és kontra külön öröm, mert ezáltal fejlődünk. Szerintem.
Ez úton igérem, h. a közeljövőben megírom a tapasztalataimat, gondolataimat, összeszedet infóimat A !!! :) technikáról. Az itt felmerült kérdéseket kiemelten kezelve :)
Hal-i
hgyg#6 2009. 03. 20., 11:24Sziasztok!
Többféle szerelékről beszélünk.
lsd slideres képek a vb ről, W. Tomi, S. Gardner, és J. Falsini cuccai.
magyar, angol, olasz szerelékek, elég különbözőek.

www.peca.hu/cikk.php?ident=102&hmid=&hsid=

A VB-n Alan egy cc 10 g-os Dick Clegg gyártmányú sliderrel pecázott kb 40 méterre, a hasznos terhelés min 8 gramm volt, az úszóban kb max 0,5 g a tüske súlya, rövid méretű adapterrel Óramú pontossággal dobott ezzel a cuccal. A főólom 1,5 m-re a horogtól.
A távolabb elhelyezett uszó semmiféleképpen nem megoldás, az olaszok nem használnak slider adaptert, azért távtartónak teszik fel azt a szilikoncsövet.
. Üdv Hgyg
Chris#7 2009. 03. 20., 11:10Helló Viktor!

Megnéztem a youtube-os kisfilmed. Szerintem ez egy ideális bot a sliderezéshez. Blöki kissé meglepődött az bevágásnál. :)))

De mondom, kinek milyen típusú bot vált be jobban. Az a lényeg, hogy maga az egyén érezze azt, hogy neki mi felel meg a legjobban, mi vált be neki, vagyis inkább mi áll kézre neki a legjobban. Egyáltalán nem kötelező ragaszkodni a szabályokhoz, sőt éppen az a jó, ha elrugaszkodunk attól. Lásd Alan Scotthorne páternoszteres matchbotos szerelékét a legújabb Pontyvilágban. Na azért az nem semmi!

Krisz

Chris#8 2009. 03. 20., 10:49Jah a válaszom balkanexplorernek szólt. Csak azért írom le, mert látom, mire leírtam a válaszom, közben mások is írtak már.:)
Chris#9 2009. 03. 20., 10:40Hali!

Teljesen helyénvaló az amit mondasz, de a botnak bevágáskor ahhoz, hogy az akadás megtörténjen, először mindenféleképpen az úszót + a zsinóron lévő ólmozást kell megmozdítania, és csak ezután történik az akadás. Az is igaz, hogy a slider felülete kisebb egy hagyományos wagglernél, és kisebb a bevágáskor keletkező ellenállás, de mire egy lágy karakterű bot eléri azt a pontot, vagyis "felkeményedik" annál a pontnál, ahol már a halat is megakasztja, később történik meg, mint egy keményebb akciójú bot esetében. Vagyis én csak arra akartam utalni, hogy a lágy bottal előfordulhat késleltetett akadás, bizonytalanabb akadás. Viszont egy keményebb "Fast" akciójú bottal sokkal hamarabb megtörténik a kontaktus, könnyebben "megbírkózik" akasztáskor a nagyobb súllyal, és határozottabb is az akasztás.

Próbáld ki a slidert mind két bottípussal és meglátod, hogy van különbség.

Krisztián
victor07#10 2009. 03. 20., 10:34most jutott eszembe van egy "slideres videóm, amin persze nem sok minden látszik, de talán a bot karakterisztikája igen...
itt egy 12g-os sliderrel pecálok a nagy szél miatt.
összes hozzászólás megtekintése »
Az úszóhólyag számos halfajnál nagy szerepet kap a hallásban. A vízben terjedő hanghullámok rezgéseit a bőrön és izomzaton kívül az úszóhólyag is érzékeli és felerősítve továbbítja azokat a belső fülhöz (labirintszerv). A másik nagyon fontos funkciója, hogy a hal vízben történő lebegését, süllyedését, illetve emelkedését is ennek a szervnek a segítségével szabályozza.