Cikk oldal
2007-08-30

Feeder Fanatizmus 1.

Szereléket egyszerűen, gyorsan!
Rohanó világunkban egyre kevesebb időt tudunk horgászattal tölteni. Ha már eljutottunk odáig, hogy a vízparton vagyunk, szeretnénk a lehető leggyorsabban a szereléket a vízbe juttatni, minél több időt adni a halaknak a megtalálásra. Most pár képen szeretném megmutatni, hogyan is készítem Én el ezeket a szerelékeket.
Feeder Fanatizmus 1.

Ezek a szerelékek a vízparton gyorsan és egyszerűen elkészíthetők. A hozzávalókat mindenki kedve szerint cserélheti – variálhatja. Sokaknak ismerősnek tűnhetnek az összeállítások, nem véletlen. Sok helyen találkozhattunk már velük, de most itt részletesen, képekkel illusztrálva mutatom be az elkészítésük. A forgókapcsok és füles horgok felkötéséhez clinch-csomót használok (lsd kötések a pecasulinkban), hurok vagy fülkötéshez pedig duplán hurkolt csomót.

1. Szerelék egy perc alatt
Alap összeállítás, mindenféle különleges kiegészítés nélkül. Elkészítése gyors és egyszerű, tanulóknak kiváló.
A kosarat felfűzzük a zsinórra, majd kötünk egy jó nagy hurkot. Lényeg, hogy nagy legyen, ez határozza meg a kosár mozgás terét.
A kosarat felfűzzük a zsinórra, majd kötünk egy jó nagy hurkot. Lényeg, hogy nagy legyen, ez határozza meg a kosár mozgás terét.

A kosarat felhúzzuk a csomóig, a hurok végére kötünk még egy kis hurkot. Ez a kis méretű fül lesz az előke tartó, a csomó pedig az ütköző.
A kosarat felhúzzuk a csomóig, a hurok végére kötünk még egy kis hurkot. Ez a kis méretű fül lesz az előke tartó, a csomó pedig az ütköző.

A kis fülbe belefűzzük a forgókapcsot, majd abba az előkét. Kész!
A kis fülbe belefűzzük a forgókapcsot, majd abba az előkét. Kész!


2. Végszerelék folyóvízre
Villámgyorsan elkészíthető, egyedüli nehezítés az előke nélküli kialakítás. Megköthetjük a horgot a vízparton is, de elkészíthető előkés szerelékként is.
A kosarat felfűzzük a főzsinórra, hajtunk egy nagy hurkot és megkötjük.
A kosarat felfűzzük a főzsinórra, hajtunk egy nagy hurkot és megkötjük.

Ennek a huroknak a végébe húzzuk a kosarat. Kötünk még egy kis hurkot úgy, hogy a kosár benne legyen.
Ennek a huroknak a végébe húzzuk a kosarat. Kötünk még egy kis hurkot úgy, hogy a kosár benne legyen.

A nyíllal jelölt helyen elvágjuk az egyik zsinórt, és a hosszabb szárra felkötjük a horgot. Kész!
A nyíllal jelölt helyen elvágjuk az egyik zsinórt, és a hosszabb szárra felkötjük a horgot. Kész!


3. Gubancgátlós csúszó szerelék
Itt már alkalmazunk a gubancgátló csövet is. A cső felrakási iránya két féle lehet. Szerintem mindkettőnek megvan a maga előnye. Ha a horog fele van a rövidebb szár akkor a horog közel lesz a kosárhoz. Nagyobb az esély, hogy a hal megtalálja. Azonban ha a hosszabb szár van a horog fele, akkor biztosabb a gubancgátló hatás. Mindenki használja belátása szerint, próbálja ki mindkettőt!
A főzsinórra felhúzzuk a gubancgátló-csövet.
A főzsinórra felhúzzuk a gubancgátló-csövet.

A zsinór végére clinch-csomóval felkötjük a forgókapcsot. Ha nagy karikás forgót használunk, akkor nem kell külön ütköző a főzsinórra. Kisebb kosaraknál a legegyszerűbb megoldás: ütközőnek felrakunk a forgó elé egy kicsi ólmot. Beleakasztjuk az előkét. Ké
A zsinór végére clinch-csomóval felkötjük a forgókapcsot. Ha nagy karikás forgót használunk, akkor nem kell külön ütköző a főzsinórra. Kisebb kosaraknál a legegyszerűbb megoldás: ütközőnek felrakunk a forgó elé egy kicsi ólmot. Beleakasztjuk az előkét. Ké


4. Erőgumis szerelék, hosszabb dobás, halkímélő fárasztás
Az erőgumi alkalmazásával ugyan bonyolódik szerelékünk, de megéri használni. A gumi megnöveli a dobástávunk. A hal fárasztásánál elnyeli a hirtelen erőhatásokat (fejrázás, kirohanás). Ezt a szereléket érdemes otthon kényelmesen előre elkészíteni, majd a vízparton csak felkötni a főzsinórra, s már horgászhatunk is vele.
Az erőgumit belefűzzük a gubancgátló-csőbe. A gumit úgy méretezzük, hogy az előke szakító-érőjénél mindenkép nagyobb legyen.
Az erőgumit belefűzzük a gubancgátló-csőbe. A gumit úgy méretezzük, hogy az előke szakító-érőjénél mindenkép nagyobb legyen.

A gumi hosszát a cső hosszának két-háromszorosára vágjuk. Mindkét végébe clint-csomóval kössünk forgókapcsot. Érdemes az alsóra olyan kapcsot kötni, aminek a karikája nagyméretű, így nem kell külön ütközőt használnunk. Ha mégis ütközőt szeretnénk használn
A gumi hosszát a cső hosszának két-háromszorosára vágjuk. Mindkét végébe clint-csomóval kössünk forgókapcsot. Érdemes az alsóra olyan kapcsot kötni, aminek a karikája nagyméretű, így nem kell külön ütközőt használnunk. Ha mégis ütközőt szeretnénk használn

A felső forgóba főzsinórt, az alsóba az előkét kötjük. Kész!
A felső forgóba főzsinórt, az alsóba az előkét kötjük. Kész!

A kosarakról nem beszéltem még. Jelenleg a boltokban nagyon sok fajtájú és méretű kosarat lehet kapni. Ennek kiválasztása nagyban függ a hely adottságaitól, a víz halfaunájától. Erről fog szólni a következő rész!
Jó tanács: a csomókat mindig vizesen húzzuk szorosra!
Írta és fényképezte: Kocsis László
Szólj hozzá:
Szakírónk
Az első ragasztott nádbotot egy amerikai hegedűkészítő mester alkotta meg 1846-ban.