2009-12-28

A Lago Di Superiore pontyai I.

Mantova szívében
Hosszas készülődés előzte meg utazásunkat Kracsál Feri barátommal. A számunkra ismeretlen, Észak-Olaszországban található Lado Di Superiore volt a célpont. Közel 10 óra utazás után érkeztünk meg Itália földjére. Az éjszakát Mantovában töltöttük, minden finomságot megkóstolva, majd a ködös reggel már a vízparton köszöntött minket, mintha csak ezt mondta volna: Ciao ragazze!

Már a kikötőből nézve is varázslatos táj fogadott minket

A Superiore tó

A Superiore tó a legnagyobb felduzzasztott területe a Mincio folyónak. A 8,5 kilométer hosszúságú tó, a legszélesebb pontján több mint 1 kilométer. Előzetes információink alapján 3-4 méter átlagmélységű víz várt minket. Azonban, amint a reggeli órákban a köd felszállóban volt, folyamatosan szembesültünk a Superiore varázsával. Ekkor már nyilvánvalóvá vált, hogy a Mantova szívében fekvő, közel 700 hektáros tó több, mint egy horgászparadicsom. A kikötőből szemlélve óriás nádszigetek és több tucat kisebb csatorna tagolta a gyönyörű tájat. Szinte azt sem tudtuk, hogy hová horgásszunk, annyi lehetőség nyílt meg előttünk. Folyamatos halmozgások a tó minden pontján, háttérben az Alpok havas csúcsaival, mindez szikrázó napsütéssel fűszerezve. Hihetetlenül gazdag madárvilág, egy érintetlen vízen. Szinte mesébe illő volt! A horgászat itt 3 bottal engedélyezett, és ami az elmondások alapján példamutató dolog, hogy itt a horgászat mint kikapcsolódás fontos az embereknek,  tiszta környezetben. A csodálatos táj elvarázsolt minket, és már ekkor eldöntöttük, hogy a fogásoktól függetlenül, a jövő évben visszatérünk.

A helyiek gyakran hódolnak itt kedvenc vízi sportjuknak
Ez a turistákat szállító vízi jármű, ami hétvégéken közlekedik
A Superiore rendkívül gazdag madárvilággal rendelkezik

Kemény terep, erős felszerelés

Hosszas gondolkodás után úgy döntöttünk, hogy a kikötőben lévő, szabad területen táborozunk le. Ennek oka az volt, hogy innen számos jónak vélt helyet tudtunk meghorgászni. Nádszigetek, hínármezők, különböző mélységű árkok húzódtak az előttünk lévő vízterületen. A feltérképezés során egy-egy nagyobb hínármezőt, illetve az előttem mintegy 300 méterre lévő nádsziget oldalát horgásztam meg. Feri viszont a nyílt víz mellett tette le a voksát, mert egyetértettünk abban, hogy minél több, különböző jellegű vízrészt horgászunk meg, annál gyorsabban választ kapunk arra, hol érdemes folytatnunk a pontyok keresését. A kemény terepre való tekintettel, Shimano Aero Technium XTB orsóm 12000-es méretű dobjára Technium Tribal zsinórt csévéltem, 0.35-ös méretben, 15 méter 0.52-es RTM Cameleon előtétzsinórral. Felkészültem arra, hogy ha a pontyok a nádcsomókra tekerik magukat, vagy a hínármezőkbe úsznak, esélyem legyen onnan "kibányászni" a főzsinóromat. Előkém, az egyik nagy kedvencem, a Sufix Black Silt volt, 25 lb-s erősségben. Erős, bevonattal ellátott, ráadásul gyorsan süllyed. Reméltem, hogy ezzel a Superiore pontyainak eszén is sikerül túljárnom.

A kikőtő végén lévő horgászhelyen táboroztunk le: innen elérhetőek voltak a nyílt vízi törések, a nagy kirejedésű hínármezők és a nádfalak is

Nagyméretű csali az itáliai pontyoknak

A gyors eredmény érdekében a BIL288-as, 2-es méretű horgom mellé 20 mm-es bojlit csaliztam, majd a hínármező mellé helyeztem, egy kevés aprómag keverékkel kiegészítve. Szinte fel sem eszméltem, és máris kapásom volt. Egy nagyméretű dévérkeszeg kívánta meg a csalit. Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy az aprómagvak használatát ezen a vízen mellőzni kell. Az ismételt csalizásnál már 26 mm-es puha Fresh Fish bojlit használtam, a horogtól 1,5 cm-re elengedve. A horog köré is szintén a nagyméretű bojliból került, körülbelül fél kilogramm mennyiségben. Nem sokkal később Ferinek sikerült megszákolni az első pontyunkat, egy 10 kg feletti, nyurgatestű pikkelyest.

Feri is hibátlan pontyokat fogott a nyílt vízről, 26 mm-es Spicy Shrimp bojlival és világító kukoricával

Rendkívül boldogok voltunk, mert a felkelő nap sugarainak megjelenéséig, négy, hasonló méretű példányt tereltünk szákba. Egyetlen dolog volt érdekes, hogy véleményem szerint az egyik legjobb helyen lévő bot néma maradt. Egészen a sötétedés beálltáig. Talán örökké emlékezni fogok arra az éjszakára, mert hihetetlen fogásokat produkáltunk. A csodálatos naplementét követően, szinte "robbant" a víz. Ritka volt az a pillanat, amikor a fejenként engedélyezett 3 bot mindegyike a vízben várta a pontyokat, hiszen folyamatosan fárasztottunk az éjszaka folyamán.

A Superiore-on használt előkém elksézítéséhez szükséges kellékek
A Black Silt minden terepre ideális, elnyűhetetlen előke
A meghámozott előkénket fűzzük át a 2-es méretű horgon

A nagy horoghoz tökéletes a 26 mm-es Fresh Fish bojli
Helyezzük fűzőtűnkre a természetes összetevőkből álló bojlit
Majd egy dupla stopperrel ütköztessük meg

A horog öblétől minimum 1-1,5 cm távolságot hagyjunk
Előkénket csomómentes kötéssel rögzítsük, 3-4 menettel
Húzzunk a horog szárára 1 cm-es zsugorcsövet

Melegítsük rá a zsugorcsövet, és hajlítsuk meg 90 fokban
Előkénkre egy hagyományos fület kössünk
Előkénket a füllel, főzsinórunkat clinch csomóval rögzítsük

Előtétzsinórunkra húzzunk fel egy lead clipet, rögzítve a forgóval
Akasszunk az ólomkapocsba egy nagyméretű, „kapaszkodó” súlyt
Következhet a gumiharang, melyet félig húzzunk fel a kapocsra...

...hogy megfelelően kioldjon egy esetleges elakadás esetén
A 150 grammos súly megfelelő a 200-250 méteres távolságra
Elkészült szerelékünk, nagy bojli-horog távolsággal

Úszó akadályok a csodálatos vízen

Az újabb reggel folyamán azonban nem várt események történtek.  Eddig számunkra ismeretlen, úszó hínárszigetek jelentek meg előttünk, melyek néhány zsinórunkat, annak ellenére, hogy zsinórsüllyesztő segítségével a  fenéken húzódtak, magukkal vitték. A tó felső végéből felszakadozó hínármezők és nádcsomók megnehezítették a fárasztást. Zsinórszabadítás következett, majd 1 órán keresztül, ezután ismét folytattuk a pikkelyesek becserkészését. Időközben hírek érkeztek hazánkból is. Felhőszakadás, viharos szél, éjjeli mínuszok és néhol erős hóesés borzolta a kedélyeket.

A rengeteg pikkelyes mellett óriási örömet okozott ez a szépséges tükörponty, akit a hínármező közepén sikerült megszákolnom

A jó csaliválasztás eredménye a Superiore-ból: a körülbelül 5 perce vízben lévő ananászos csali tetszett meg neki, holott előtte az 1 napig benn lévő fűszeres csali nem hozott sikert

Egy feltűnő színű, csapott fejű 15,1 kg-os pikkelyes a hínármezőből, akit ananászos Dynamite Baits CarpTec bojlival sikerült elcsábítanom

Mi viszont, a tavaszt idéző napsütésben tereltük szákba a szebbnél-szebb pontyokat. Feltűnő volt, hogy mindegyik ponty rendkívül kis bajusszal, viszont óriási szájjal rendelkezett, így abszolút nem jelentett problémát a kisebb, 8-10 kg-os példányoknak sem a nagyobb csali, vehemensen hörpölték fel a 26 mm-es Fresh Fish bojlit. Az még inkább kellemes meglepetés volt, hogy minden bojlievő szája érintetlen volt, mi voltunk az elsők, akik horogvégre csábították őket. Sajnos, arra nem számítottam, hogy több mint 100 pontyot sikerül fognunk, így a nálam lévő kagylós-osztrigás csali a 3. nap folyamán elfogyott.  Ez tulajdonképpen szerencsétlenség volt, de ismét egy kínálkozó lehetőség volt, hogy az itthon már több 20 kg feletti ponty kifogásához hozzásegítő Dynamite Baits CarpTec bojlikkal csalizzak. Nem szeretek eltérni az addig jól bevált, sikeres csaliktól egy horgászaton, de ezúttal nem volt más választásom. Feri a Spicy Shrimppel folytatta tovább a horgászatot, én pedig a feltűnő színű és illatú ananászos bojlival. Rendkívül meglepő volt, hogy az egyik törésoldalon elhelyezett egész éjszaka alatt érintetlen csalit felváltva erre, alig 5 perc múlva megszákoltam egy 10 kg feletti példányt, majd az elkövetkező napokban még intenzívebbé vált a halak érdeklődése. Vajon mi történt volna, ha ez a csali éppen nincs nálam? Ez is egy újabb példa arra, hogy a pontyhorgászatban nincsenek kőbe vésett szabályok, mindenesetre egy újabb olyan csalit kaptam a kezembe, ami nem fog a jövő évben hiányozni egyetlen horgászatomról sem.

Jellemző volt a pontyokra a feltűnő szín...
...a fejükhöz képest óriási méretű, kemény száj...
...és a kisméretű, sokszor szinte észrevehetetlen bajusz

A talaj különböző méretű kavicsokból és agyagos földből állt
Feltűnően sok, több méter mélységig lenyúló hínármezőt...
...óriási kiterjedésű vízinövény csomókat rejtett

Ilyen nincs, és mégis van

A sokszor nehéz terep ellenére, amikor is a kapás után a zsinórok elakadása jelentett némi problémát, elégedetten tekintettünk az elmúlt napokra. De ez semmit sem vont le abból az élményből, amit a Superiore adott nekünk. Hihetetlen táj, harciasan küzdő halak okoztak felejthetetlen élményeket. Egy valódi pontyparadicsomban horgászhattunk, de a távolban húzódó lótuszvirág mezők csábítóan hatottak ránk. Vajon ott is hasonló méretű pontyok élnek? Meg tudnánk fogni egy-egy öreg harcost a karnyi vastagságú gyökerek közül? A kérdések megválaszolásának érdekében úgy döntöttünk, hogy az elkövetkező nap hajnalában csónakunkkal átköltözünk egy nap erejéig a "dzsungelbe". A ködös reggel már a lótuszmezők mellett köszöntött minket, mintha csak azt mondta volna...

Írta és fényképezte: Csákány Attila
hibit#1 2010. 01. 25., 09:00Peca.hu - A vízálló horgászportál
Petyus84#2 2009. 12. 30., 18:36Szia Attila!
Nagyon jó a cikk! Egy olyan kérdésem lenne, hogy a Hayabusa K1 ill. a Bill horgot szeretném most januárban kipróbálni Merenyén, és ehhez kérném a segítséged, hogy milyen kötésekkel működnek a leghatékonyabban ill. milyen előkezsinór használatával? Minden tippért hálás lennék!
Előre is köszönöm!
Üdv: Peti
Silu#3 2009. 12. 30., 17:21Nem okoskodásnak szántam.... :)
Jól mondja flyfish.... tényleg sok sügér van a vízben a digók szoktak is pergetőversenyeket rendezni a középső tavon. annyira nem ismerem ezeket az állatokat de a hínárban találtunk egy csomó 4-8cm-s piros rákokat, és a fekák ezeket eszik,meg a pontyok és az amurok is.... szerintem. Koi pontyot nem fogtatok??? abból is láttam elég sokat 5-10kg körül mozogtak....
üdv
Szabi
CsakanyAttila#4 2009. 12. 30., 11:21Sziasztok,

Köszi mindenkinek!

Koncentráltan etettem, mert a nagy területű etetésről lényegesen több idő kellett ahhoz, hogy megtalálják a halak a csalit. Az egyik napon tettünk egy próbát, nagy terület-nagy mennyiség, de mégis, a több mint 150 méterre lévő törésről fogtam meg azokat a halakat, akik a nagy területű etetésen táplálkoztak. A pontyzsákban látható volt, hogy ott is kajáltak, de mégsem tudtuk onnan megfogni őket.

A nagyméretű bojli azért kellett, mert mint írtam, a halak szája rendkívül nagy volt. Így is volt olyan eset, amikor egy 4-5 kg-os ponty is felszívta a 26 mm-es bojlit. Tehát nem addig piszkálta, míg beleakadt, hanem könnyedén becsúszott a szájába. Ennek oka rendkívül egyszerű, a szája kb. olyan méretű volt, mint nálunk egy 15 kg körüli pontynak...

Így van, nagy harcsák és csukák lakják, viszont a pisztrángsügérről nem tudtam. Köszi. Viszont, ha már említjük a halfajtákat, kárászokból, keszegekből is nagyon szép példányok élnek a vízben.

Silu, köszi a figyelmeztetést, javítottuk!

Üdv,
Attila
flyfish#5 2009. 12. 29., 23:02Az egyik legjobb pisztrángsügeres vízen voltál. Sok szép sügér lapul a növények alatt. A harcsák és a csukák sem az aprajából valók. Vasárnap jártam ott, és még így a téli időszakban is gyönyörű víz.
Silu#6 2009. 12. 29., 21:41Azon kívül,hogy a "tónak" a neve Lago di Superiore... minden hibátlan volt! jól sikerült írás.és már várom,hogy mit sikerült fognotok a lótuszvirágok tövében!! Mondjuk van egy sejtésem de az igazságra vagyok kíváncsi :)
Üdv
Szabi
MagyarBalint#7 2009. 12. 29., 19:52szia Attila!

A túrán koncentráltan, vagy pedig nagy területen etettél?Miért választottad a nagy méretü bojlikat??Mellesleg nagyon jó a cikk...várom a folytatást!

üdv.:Bálint
CsakanyAttila#8 2009. 12. 29., 18:39Szia,

Nem, még nem hajlottak ki. Nem csak az akadástól függ, hanem attól is, hogyan fárasztod a halat. Ha keményen bánsz fárasztás alatt a hallal, akkor elképzelhető a kihajlás, de ez igaz minden márkára. (ez elsősorban amuroknál jellemző, a szájuk miatt) Pontyoknál nekem sem az 5, sem a 20 kg feletti példányoknál nem volt problémám, még kisebb méretnél sem (6-os).

Üdv,
Attila
KissOliverImre#9 2009. 12. 29., 17:56Nagyon jó cikk Attila!Neked nem volt még gondod a Hayabusa horgokkal?
Nekem már hajoltak ki sokszor. Vagy mongyuk ez az akadástól is függ nem?
marsstar#10 2009. 12. 29., 13:20Köszi Attila!
összes hozzászólás megtekintése »
A compó pikkelyeinek zselatintartalma olyan magas, hogy akár pucolás nélkül is bedobható a halászlébe, a hő hatására azok feloldódnak és még karakteresebbé, kihűlés után pedig kocsonyássá teszik a levest (lsd. Halkocsonya).