2009-07-13

Etetés a pontyhorgászatban I.

A csalik mennyisége, mérete
A pontyhorgászat sikerességének egyik eleme a megfelelő horgászhelyen kialakított etetés. Ez minden horgászvíz esetében más-más, állandó szabályok nincsenek. Jó 10-12 évvel ezelőtt egy szoktató etetés egyet jelentett a sikeres pontyfogással, mára azonban kissé átalakult a kép. Nem feltétlenül hordozza magában a pontyok megfogását, a rendszeresen, azonos időpontban elvégzett etetés.

Számos különböző jellegű csalival megfoghatjuk a pontyokat, de nem mindegy, hogy mikor, melyiket használjuk

A sikerhez három dolog kell

Ha fontossági sorrendet szeretnénk felállítani a sikeres horgászat reményében, a következőképpen nézne ki (és még nem említettem a szerencsét):

- a megfelelő horgászhely kiválasztása
- a csali minősége egy precíz végszerelékkel
- a felszerelések összhangja

A megfelelő horgászhely az első lépés a sikeres horgászathoz

Első és legfontosabb dolog, hogy olyan helyen horgásszunk, ahol tudjuk, vagy sejtjük, hogy pontyok tartózkodnak. Ha itt kínálunk fel a horog mellett egy jó minőségű csalit, és van némi gyakorlatunk a pontyok fárasztásában, borítékolható a kiváló eredmény. Azonban ha az egyik feltétel nem áll fenn, akkor előfordulhat az ellenkezője. Mit és milyen mennyiségben? Ez a két leggyakrabban felett kérdés az etetés megkezdése előtt, melyre pontos választ sajnos nem lehet adni: az időjárási tényezők, a vízben élő halak mennyisége és mérete, a vízen lévő horgászok száma mind-mind meghatározzák az etetést. Azonban ennek ellenére meg lehet közelíteni a dolgot, több szempontból is.

Mikor etessünk?

A kezdő etetés időpontját próbáljuk olyan időre tenni, amikor a pontyok nem táplálkoznak. (itt is megemlítem, hogy az olyan vizek, ahol hemzsegnek a pontyok, kivételt képeznek) Ezt az információt vagy tapasztalatból, vagy az adott vizet jól ismerő horgászoktól szerezhetjük meg. Ha a holtidőszakban alapozzuk meg a horgászatunk etetését, a legkevésbé sem zavarjuk a remélt pontyokat. Ha megérkezett az első jelentkező, kisebb mennyiségben (néhány marék keverék) pótoljuk az etetőanyagot, viszont ha rövid időn belül érkezik az újabb vendégünk, növeljük a mennyiséget.

Hol etessünk?

A horgászhelyünk feltérképezése (amennyiben van rá lehetőségünk) nagyon fontos támpont ahhoz, hogy közelebb kerüljünk egy nagyobb példány megfogásához. Ha iszapos területen horgászunk, próbáljunk iszapmintát venni egy hosszabb, vagy teleszkópos rúdra erősített tésztaszűrővel. Ha kellemetlen szagú iszapot találunk, folytassuk a műveletet addig, amíg nem sikerül olyan mintát vennünk, amiben különböző természetes táplálékot nem találunk. (szúnyoglárva, csigák, kagylók) Ha eljutunk eddig a pontig, itt kell megkezdenünk az etetést. Kagylóval borított talajnál pedig a legjobb választás, ha az egyik botunkkal a kagylópadra, a másikkal a kagylós és iszapos rész találkozására horgászunk. Mivel itt már terített asztal található a pontyok számára, és feltételezzük, hogy bizonyos időközönként itt táplálkoznak, nem szükséges nagy mennyiségű csali. Tökéletesen megfelelő, ha néhány szem bojlit, pelletet, vagy a method kosárba illetve ólomra gyúrt etetőanyagot használjuk. Ennek oka, hogy csupán fel kell keltenünk a pontyok figyelmét, a természetes táplálékuktól könnyebben megszerezhető finom falatokra.

Milyen mennyiségben etessünk?

Ívási időszak előtt a pontyok lényegesen több táplálékot vesznek magukhoz, így ebben az időben a nagyobb mennyiségű etetés a célravezető.hasonló a helyzet a késő őszi időszakban, amikkor a téli pihenő előtt, a pontyok szinte minden vízben fellelhető táplálékot felvesznek, biztosítva a téli időszakra megfelelő energiát. Ahogyan emelkedik a víz hőmérséklete, az etetés mennyiségét csökkentenünk kell, ez alól kivételt képeznek az olyan horgászvizek, melyek intenzíven telepítettek. (napjainkban rengeteg ilyen víz található országunkban) Ezeken a tavakon bátran alkalmazhatunk már a kezdő etetéshez nagy mennyiségű keveréket. Aprómagvak, bojli, etetőanyag és különböző oldódású pelletek formájában. A nagy mennyiség alatt én 5-10 kg keveréket értek,egy-egy kiszemelt helyre, illetve bójához bejuttatva. Ha azonban erősen horgászott vízen szeretnénk pontyokat fogni, akkor a következőképpen kell eljárnunk: ha a közelünkben horgászók nagy mennyiséget etetnek, mi törekedjünk a minél kevesebb csali bejuttatására, egy-egy marék formájában vagy PVA termékek segítségével. Az időjárás előrejelzés is rendkívül fontos dolog: ha hidegfront érkezik, növelhetjük a bejuttatott anyagok mennyiségét, de itt is fennáll az az eset, amikor a körülöttünk horgászók is "szórják az anyagot". Ekkor az az érdekesség következhet be, hogy hiába a pontyok erősebb táplálkozása, a fogásainkban ezt nem érzékeljük. Ilyenkor a pontyokat könnyebb megfogni, ha minimális etetést alkalmazunk, néhány szem bojli, pellet formájában, hiszen azt biztosan felveszik.  A nagy etetésnél ez nagy valószínűséggel nem történik meg, és a bejuttatott táplálék egy részét nem fogyasztják el kedvenceink.

A csali jellege

Nagyon fontos tényező a csalik jellege, állaga. A különböző ízesítésű, összetételű pelletekkel kezdeném, mert napjaink legnépszerűbb etetésre használt csalija a bojli és az aprómagvak mellett. Sajnos, a rohamos terjedésének köszönhetően már nem csak kizárólag a pontyok egyik kedvenc csemegéje, hanem a keszegféléké is.

A nagyméretű, halliszt alapú pelleteket imádják a pontyok (sajnos sok esetben a keszegfélék is)

Ezért ha olyan helyen horgászunk, ahol jelentős a fehérhal állomány, már a kezdő etetésnél is óvatosan használjuk. Sajnos, néha előfordul, hogy a pontyok táplálkozási intervalluma előtt, a mindig éhes dévérkeszegek megdézsmálják a beszórt mennyiséget. Ezt kiküszöbölni sajnos nem tudjuk, de ha a keszegek aktívak, sikerül néhányat fognunk, a pellet használatát mellőzzük. Célszerű lehet egyik botunkkal lebegtetett pellettel horgászni, mert a dévérek, ha ott tartózkodnak, biztosan felveszik! A harcsák esetében is hasonló a helyzet, de ott a legritkább esetben tudunk megbizonyosodni arról, hogy egy nagybajszú őrzi a beetetett pelleteket. (Ekkor is a keszegfélék aktívak) Én annak a  híve vagyok, hogy több, különböző méretű pelletet, bojlit, és aprómagokat is használok az etetésre, először kisebb mennyiségben. Ha dévérkeszegek feltakarítják a számukra könnyebben megszerezhető kisebb magokat, több idejük van a pontyoknak, hogy odaérjenek az etetésre.

A gyorsan oldódó, halliszt alapú pellet felhősít, a mellé beszórt bojli viszont megvárja az érkező pontyokat
Ez a keverék ideális lehet minden esetben, legyen szó koncentrált, vagy nagyobb területen lévő etetésről

A "mindenki kedvence", az összetett, magokat, bojlit és pelletet tartalmazó keverék a leguniverzálisabb csali, amit adhatunk kedvenceinknek. Minden halfaj talál benne megfelelő méretű csalit, így szinte biztosra mehetünk. Természetesen több horgásztársam közül is van, aki kimondottan csak pelleteket használ etetésre, a horog mellett pedig bojlit helyez el, de nem minden esetben vezet sikerre az a módszer. Ha már a kezünkben van többfajta csali, ne csak a táska mélyén pihenjen, próbáljuk meg használni is.

A csalik tápértéke

A vízbe juttatott táplálék tápértéke meghatározza azt, hogy a pontyok mennyit fogyasztanak el belőle, és milyen idő után térnek vissza az etetésünkre. A felvett csalik megemésztését követően számíthatunk arra a pontycsapatra, amelyik már táplálkozott a horgászhelyünkön. Természetesen az eltelt idő alatt megjelenhet egy másik csapat is, de ezzel nem előre nem tudunk számolni. Ha magas tápértékű csalikat használunk beetetésre, a felvett táplálék lényegesen kevesebb lesz, mintha szinte tápérték nélküli csalikat használnánk. Itt ejthetünk szót az agresszív aromásításról, azaz a "gyors" csalikról. Biztosan többen megfigyelték már, hogy az erősen aromásított csalikkal gyorsabban érünk el eredményt, de a legtöbb esetben a legnagyobb példányokat nem ezzel fogjuk meg.

Rendkívül magas tápértékű, magvakat is tartalmazó bojli...
...értékes összetevőkkel, kevés aromával

Alacsony tápértékű változat, homogén szerkezettel...
..mely könnyen emészthető, de hihetetlenül intenzív aromájú

Ha az aromásított csali ez mellett homogén szerkezetű, és nem tartalmaz olyan liszteket,  állati eredetű anyagokat, melyek táplálóak, nagyobb mennyiségben juttathatjuk be a pontyoknak. Kis túlzással azt is mondhatnánk, hogy csalinkat folyamatosan eszik pikkelyes barátaink, de soha nem laknak jól vele. Ez azért nem teljesen igaz, mert rövid idő alatt ráunnak az ilyen fajta csalikra. Tehát rövidtávon mindenképpen jobb megoldás, de hosszabb, 1-2 hetes horgásztúrákon már nem célszerű alkalmazni. Itt említeném meg, hogy egy kedves holland ismerősöm kizárólag alacsony tápértékű, 1-2 fajta lisztből és aromából álló bojlit használ etetésre, nagyobb mennyiségben. Hozzáteszem, döntően olyan vizeken horgászik, ahol rajta kívül kevesen használnak bojlit.

Az aprómagvak jelentősége

A pontyhorgászatban, mint már említettem, az aprómagvak szerepe nem elhanyagolható. A múltban, illetve napjainkban is többen használják a száraz kukoricát, búzát  etetésre, de az én véleményem szerint ez nem jó megoldás. Természetesen előbb-utóbb elfogyasztják ezt is a pontyok, de a várakozási időnk egy-egy kapásig, lényegesen nő.

Szárazon is beetethetjük, de így nehezen emészthető táplálékot adunk a pontyoknak: leegyszerűsítva, hosszabb idő szükséges egy-egy kapás eléréséig
A frissen főzött magok lényegesen jobban vonzzák a pontyokat, így lerövidíthetjük a várakozási időt. Könnyebben emésztik, csábítóbb a számukra

Nem elhanyagolható tényező, hogy milyen méretű keveréket juttatunk a vízbe. A pontyok nem emésztik meg teljes mértékben a magvakat, illetve kevesebb mennyiség felvétele után is eltelítődnek, és befejezik egy időre az etetésünkön a táplálkozást. Magunktól pedig nem célszerű elvenni a  hasznos horgászidőt, ezért minden esetben frissen főzött, vagy erjesztett magvakat használjunk.

A tigrismogyorót célszerű a magkeverékben használni, kis mennyiségben

A method mix több, mint hatékony

A method mixek és a különböző etetőanyagok használata nem hódított akkora teret, mint amennyit érdemelne. Ugyanis egy helyesen összeállított csalogatóanyag  az egyik legjobb pontymágnes. Gyors és hatékony fegyver szinte minden helyzetben. Sok etetőanyag már önmagában is megállja a helyét, de kisméretű pelletekkel, bojlival, illetve magvakkal elkészíthető a tökéletes keverék. Mindent tartalmaz, amire szüksége lehet a pontyoknak, és ami számukra igen vonzó. Egyetlen probléma adódhat, az pedig a már említett keszegfélék megjelenése. Ennek ellenére a legtöbb esetben használnunk kell, hiszen a legkézenfekvőbb ezzel az anyaggal koncentrálni az ízeket, illatokat a horog körül. Az ólomra, vagy kosárba gyúrt etetőanyag többeknek snassznak, régimódinak tűnik, de nem az! Úgy gondolom, óriási hibát követ el az, aki nem használja ki ezt a lehetőséget.

Már önmagában is fogós a fűszeres összetételű etetőanyag...

...de a hozzáadott különböző méretű aprómagvakkal...
...gyors oldódású, halliszt alapú pelletekkel...
... és bojlival kiegészítve fantasztikusan hatékony

Tartalmas keverék, kis és nagyméretű csalikkal

Különböző méretek

Nagyon fontos dolognak tartom az etetésre szánt csalik méretét. Nem elhanyagolható tényező, hogy milyen méretű keveréket juttatunk a vízbe. A már említett univerzális keverék, különböző méretű csalikból álló összetételének köszönhetően, több mozgást, több erőfeszítést igényel kedvenceinktől a táplálkozásra. Ennek függvényében lényegesen több időt töltenek el az etetésünkön, és a számtalan apró méretű csali agresszívabbá teszi őket: az odaérkező csapatból mindegyik példány szeretne minél többet megszerezni belőle. A Dynamite Baits kínálatában megtalálható 10 mm-es bojlikat hihetetlenül jó megoldásnak találom arra, hogy az "őrületbe kergessük" a pontyokat. Mindezek mellett nem elhanyagolható tényező,  hogy míg egy 20 mm átmérőjű bojlit elfogyasztanak, addig a 10 mm-esből 4-5 darabot kell felvenniük. Ezáltal több időt tartózkodnak a horgunk körül, tehát nő az az idő, ami alatt számíthatunk kapásra.

A 10 mm-es átmérőjű bojli rendkívül hatékony minden helyzetben. A nagyobb pontyok is előszeretettel felveszik...

Jól látható a méretbeli különbség: 3 szem 20 mm-es bojli 12-15 szem 10 mm-es bojlinak megfelelő

Sajnos a kis méretüknek köszönhetően nehezebb a bejuttatása, az egyik céleszközt, a dobócsövet mellőznünk kell a nagyobb távok elérésénél. Ekkor az etetőrakétát hívhatjuk segítségként, vagy ha alapvetően is etetőanyagot használunk, praktikus "segédanyag" a minibojlik bejuttatására.

Mi történik a csalival? Létezik túletetés?

A vízbe juttatott csalik előbb-utóbb bomlásnak indulnak a víz alatt. A pelletek tulajdonképpen szétoldódnak, a bojlik és az aprómagvak viszont rendületlenül állnak a fenéken, egy ideig. Víz alatti tesztjeim alapján, egy közepes keménységű bojli, abban az esetben, ha nem bántják a halak, és gyenge az áramlat, körülbelül 8-10 nap elteltével "tűnik" el a vízből. Ekkor már teljesen felbomlik, fekete, földszerű anyag válik belőle, gázképződés mellett. Sajnos ezzel szennyezzük a vizeinket, de pontosan kiszámítani azt, hogy kedvenceink mennyi táplálékot vesznek magukhoz, nem lehet. Itt el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amit a horgászok túletetésnek neveznek. Véleményem szerint ilyen nem létezik, azaz attól, hogy sok etetőanyag kerül a vízbe, a halak ugyanúgy táplálkoznak, keresnek a vízben, mintha kevesebb táplálék lenne. Igaz, hogy kevesebb erőfeszítés szükséges nekik, hogy felkutassák a táplálékot, de mindenképpen magukhoz veszik. Annyi idő alatt, amíg a bojlik, vagy magvak gázokat képeznek, egy átlagos vízterületen el kell, hogy fogyasszák pikkelyes barátaink. Természetesen nem mindegy, milyen módon juttatjuk a vízbe a csalogatóanyagokat, de erről majd a folytatásban... Addig is mindenkinek sikeres horgászatot kívánok!

Írta és fényképezte: Csákány Attila
CsakanyAttila#1 2009. 08. 12., 10:50Szia!

Körülbelül kettő hét múlva fog megjelenni.

Myki#2 2009. 08. 12., 09:46Szia Attila
Azt szeretném megkérdezni töled, hogy mikor lesz az Etetés a ponythogászatban II.?

Üdv

Miki
bubufrom#3 2009. 08. 10., 08:12Helló ismét !

Privát e-mail címet kérhetnék ??? Előre is köszönöm !

Üdv

B.
CsakanyAttila#4 2009. 08. 03., 07:19Szia!

Az, hogy "leázik", több dolog miatt lehet. A keszegfélék megrágják, és eltüntetik a hajszálelőkéről, illetve a szerelék kitekerésénél, a puhább bojli hajlamos leválni.
Mást nem tudok elképzelni, de örülnék, ha leírnád pontosabban, hogyan figyelted azt meg, hogy "leázik" a bojli?

Attila
bubufrom#5 2009. 07. 19., 09:56Helló Attila !

Volna egy kérdésem a gyári golyókkal kapcsolatban (Dynamite Baits), az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy 1-2 óra elteltével "leáznak" az előkéről, miért van ez ? Ezt a jelenséget már hallottam más horgásztól is aki ezzel a termékkel horgászik ! Tudom kicsit furcsának és hihetetlennek hangzik a dolog, de valós az állításom !
Válaszodat előre is köszönöm !

Üdv.

B.
samatru#6 2009. 07. 16., 15:00Helló Attila!

Itt helyben leírom, talán ez a legegyszerűbb.
Dunaújvárosban élek és a város alatt elterül egy kikötő öböl, mely a Duna által, hallal és vízzel folyamatosan és bőven táplált vízterülete. Néhány horgász már büszkén fotózhatott itt kapitális dunai pontyokat. Nekem még nem volt szerencsém ehhez, hiszen kezdő vagyok és vadvízen még nem próbáltam ki a jelenlegi tudásom! Viszont a megnevezett vízterület nagyon érdekel, egy barátommal már feltérképeztük a meghorgászni kívánt pályát. Sok kedvező helyet találtunk.. Ezeket a helyeket még az áradás előtt elkezdtük etetni főtt magvakkal és kevés bojlival. Most, hogy visszahúzódott és beállt a víz, újból elkezdjük etetni. Azt tervezem, hogy eleinte csak a magvakkal, majd kevesebb bojli hozzáadásával, és a horgásznapon már kizárólag csak bojlival etetünk. Kérdésem az lenne hogy szerinted ez eredményhez vezethet e?! Ha nem látod jónak a taktikát, kérlek írd meg, te hogyan cselekednél. Hozzáteszem hogy a hely egy hosszú sóderes plató 2-2,4 méteres mélységgel. Az egészben a legtöbb aggodalmat a hajóforgalom képezi bennem, hiszen egy kikötőről van szó. Ezért csak szombat délutántól, vasárnap délutánig tudunk ülni a helyen. Remélem minden információt leírtam ahhoz, hogy átlásd a helyzetem:) Ja! és a legfontosabb: ebben az időszakban melyik DB golyót ajánlanád a dunai halaknak? Válaszod előre is köszönöm! Szép napot!!!

Üdv.: Tomi
CsakanyAttila#7 2009. 07. 16., 14:15Sziasztok!

Köszi szépen!

Samatru, ha bármilyen kérdésed van, itt a fórumban tedd fel, szívesen segítek. (és lehet, hogy érdekel másokat is)

Soma, szerintem te sem vagy kisebb horgász, mint én.. én 185 vagyok..:) A viccet félretéve, egyszerűen kiismerhetetlen a pontyhorgászat, én az utóbbi néhány évben rengeteget tanultam a saját és mások tapasztalataiból. A közös pecát megbeszélhetjük.

Attila
samatru#8 2009. 07. 14., 15:19Szia Attila!

Tetszett az írás, egy-két kérdőjeles gondolatot megoldott a fejemben! Ha szeretném egy konkrét témában a segítségedet kérni, egykét kérdést idézni feléd, azt hol tehetem meg? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv.: Tomi
soma009#9 2009. 07. 13., 21:21Nagyon jó kis írás Grat Attila te vagy a példa képem remélem egyszer lehetek akkora horgász mint te:(:)
összes hozzászólás megtekintése »
Mivel a halak szájában nyelv helyett csak egy nyelvcsonk található, csak nagyon kevés ízlelőbimbó helyezkedik el. Ezzel szemben bizonyos halfajoknál az ízek észlelésére a bajuszszálakon található számos receptor felel. Ilyen például a ponty is, melynek bajuszszálai mellett a hasán is találhatók ízlelőbimbók. A legtöbb hal így a ponty is, különbséget tud tenni a sós, édes, savanyú és keserű ízek között.