2009-06-25

Hatékony pergetés 3.

Összekötő elemek
Eljutottunk odáig, hogy vannak kitűnő hármashorgokkal felszerelt wobblereink (vagy éppen megfelelő jigfejjel ellátott gumihalaink), már csak fel kellene rögzíteni őket.
De mire és hogyan? Erre keressük a választ, a hatékonyság jegyében.

Horgos doboz pergetőknek

Ezúttal az összekötő elemeket vesszük nagyító alá, amelyek – tapasztalatom szerint – a legtöbb esetben okozzák halaink elvesztését. Már-már köztudott pergető körökben, hogy ha egy kapitális hal a horogra akad, szinte biztosak lehetünk benne, hogy meg fogja keresni a felszerelés leggyengébb pontját. Ez bármelyik kapcsoló elem lehet: a kulcskarika éppúgy, mint a kapocs, a forgó, a drótelőke, esetleg bármelyik kötés is. Vegyük sorra őket!

A kulcskarika

Ez a pont a legritkább esetben mutat gyengeséget, viszont ha itt a baj, fárasztás közben már szinte védhetetlen a helyzet. Mit kell tehát figyelembe vennünk egy kulcskarikánál?
Mindenekelőtt az erősségét. Ez pedig szokás szerint anyagának minőségétől, vastagságától és az átmérőjétől függ. Célszerű kisebb karikát választanunk, ugyanolyan anyagvastagság mellett, mert ez erősebb, igaz, nem számottevően. Ráadásul, optikailag is jót tesz a műcsalinak (talán a halnak sem tűnik fel annyira), de arra ügyeljünk, hogy a horogszem ne szoruljon benne.

Lecserélt állomány
Ormótlan kulcskarikák

A karika erejét egyszerű teherpróbával tesztelhetjük, bár ez az adat – hozzávetőleg pontosan – a minőségi termékek dobozán megtalálható. Ha tehetjük, legyünk tisztában kulcskarikánk teherbírásával, amit a zsinór/damil szakítójához igazítsuk úgy, hogy lehetőleg annak másfél-kétszeresét érje el. Általánosabb pergetéshez (balin, csuka, süllő) illik olyan karikát használni, amely 10-12 kg húzóerő alatt sem szenved maradandó alakváltozást.
Kis gyakorlattal és kellő elővigyázatosság mellett magán a wobbleren is meggyőződhetünk a karika erősségéről, azonban ezt kezdőknek semmiképpen sem ajánlom, mert könnyen a baleseti sebészeten érhet véget a tesztelés.

Cserélt és eredeti
Mérethez igazított karikákkal

Ha jól választunk, sok bosszúságtól kíméljük meg magunkat, noha az igazi bajra, a harcsára, még ez sem elegendő gyógyír. Horgászdobozomban mindig lapul egy-egy olyan könnyű wobbler is, aminek megerősített horgai mellett a kulcskarikái is tuningoltak. Ha harcsára látok esélyt, legtöbbször ezt a műcsalit használom. Különlegessége, hogy a kulcskarikákat – alapos szeszes tisztítás után – némi gyantás cinnel egybe forrasztom. Ezt a technikát igazi harcsamesterektől tanultam, még a Pó folyón, ahol e nélkül nem sok esély volt a jó harcsa megfogására.

Egybe forrasztva

Változatos kapcsolatok

Megint egy sarkalatos ponthoz értünk, ami talán a legtöbb vitára ad okot, és amit a pergetők a legkülönfélébb módokon kezelnek; ez a kapocs-kérdés.

Elsőként vegyük azt az esetet, amikor semmiféle összekötő elemet nem használunk, egyszerűen csak a zsinórból, damilból képzett fülbe (Rapala-csomó, dupla nyolcashurok) kötjük a műcsalit. Nem túl szerencsés ez a megoldás gyors cserékhez, illetve szintén nem a legjobb csukázásnál, ahol drótelőkével kell pergetni. Ennek ellenére ezt a – egyébként legnagyobb szabadságot adó – rögzítést magam is előszeretettel használom, de jobbára csak 3-5 centis wobblerekkel történő könnyűpergetésnél (mivel itt a legkisebb kapocs is változtathat a fahalacska mozgásán).

Not-a-knot variációk

Másodikként említeném a biztonsági rögzítés csúcsán álló megoldást, a not-a-knot vagy másik nevén dyneema-kapcsot. Itt igazából megússzuk kötés(ek) nélkül, egyszerűen a feltekert menetek elnyelik az erőt, így 100%-os teherbírást adnak.
Ezt a megoldást célszerű akkor alkalmazni, ha zsinórunkat maximálisan ki szeretnénk használni, például, ha kifejezetten harcsahorgászatra rendezkedtünk be. Éjszakai portyáknál is előnyt jelent ez a rögzítési mód, hiszen kis gyakorlattal anélkül cserélhetünk műcsalit, hogy a fejlámpánkat használnunk kellene.

Ezzel is lehet probléma

Harmadik egységként a kapcsok jöhetnek szóba. Ezek közül számos lehetőség kínálkozik, de mindegyiknek van egy közös negatívuma: ahogy bekapcsoljuk őket, úgy ki is nyílhatnak. Erre a produkcióra a gyors halak képesek igazán, első helyen a csuka, de balinnal és pisztránggal is jártam már így az évek során. Mivel a kapocs-kínálat mára meglehetősen zavarba ejtő, csak néhány, ismertebb példával élnék.

Ebben a formában nem pergetésre használom őket
Erről a kapocsról 4 műcsalit és 2 halat vesztettem

Előrebocsátom, hogy a kapcsok nevezéktana hazai viszonylatban eléggé zavaros. Általában az történik, hogy egy típust több cég is saját fantázianéven forgalmaz. Ugyanakkor, az eredeti, rendszerint angol megfelelőt nem minden esetben ültetik át a magyar nyelvre. Így előfordul, hogy ugyanazt a kapocstípust sokféle néven ismerik (vagy épp bizonyos elnevezéseken nem ismerik) a horgászok.

A hagyományos forgókapcsot ormótlannak tartom, még úgy is, ha forgó nélkül (tehát csak biztonsági kapocsként) kötjük a zsinórra. Az egyetlen drótból hajlított gyorskapcsok öngólja volt számomra a horgos kapocs (vagy piskóta-kapocs), amiről úgy peregtek le a Minnow Spoon-ok, mint érett körte a fáról. Volt, amelyik csukával, és volt, amelyik dobás vagy vezetés közben.
A Rapala-kapocs legkisebb verziójával kellemes tapasztalataim voltak eddig, de nagyobb méretben (mindkét végén nyitható volta miatt) ritkán használtam. Bár, hozzá kell tennem, halam még nem ment el róla.

Gyakran használt kapcsaim

Az Excalibur-kapoccsal sokáig előszeretettel horgásztam, mígnem Profi barátomnak a szemem láttára nyitotta ki egy méter körüli csuka… Ráadásul egy nívós versenyen, így egyszerre veszítettünk egy értékes műcsalit, egy szép halat és az esélyt a győzelemre.
Wobblerezéshez újabban a lényegesen olcsóbb, de megbízható Eurohold extra pergető kapcsot részesítem előnyben. Ezzel futottam már bele 22-es harcsába, és hibátlanul tartott a fárasztás során, pedig egy kisebb kivitel volt. Viszont még csak egy éve alkalmazom.
Szinte hallom a profibb pergetők kórusát a háttérben, hogy „Berkley-kapocs”… Maradjunk annyiban, hogy elismerem, az egyik legbiztonságosabb (és legnehezebben nyitható) kapocsról van szó, de egy idő után meglehetősen alattomosan, a legváratlanabb pillanatban képes törni. Ettől sajnálatosabb emlékem is van vele; két éve zárt állapotban törte ketté egy közel hármas csuka (ha nem velem történik, talán nem is hiszem el).

Törésveszély és eredménye
22 kilós harcsát bírt ki a felső kapocs

Mindent egybevetve, tökéletes (100%-os) gyorskapocs véleményem és tapasztalatom szerint – bármily fájó, de nincs. Vannak nagy hatékonysággal bíró darabok, de döntenünk kell: vagy a könnyű cserélhetőség vagy a biztonság.

Barátaim közül többen használnak kapocs helyett kulcskarikát (különösen az ovális profilú változatokat, pl. Excalibur), főként villantók rögzítésére, de itt is nyűgös a műcsali cseréje, és „csupán” 98-99%-os a rögzítési biztonság.

Ha kevés műcsalit használunk aktívan, adja magát a megoldás; választanunk kell (akár drótelőke, fonott zsinór vagy szimpla damil esetén) a stabil rögzítési formák közül, legyen az direktbe kötés vagy a not-a-knot alkalmazása. Így a legnagyobb nyugalommal dobálhatunk.

A drótelőkéről

A csuka horgászatának legnagyobb hibája, könnyelműsége és felelőtlensége, ha nem megfelelő harapásbiztos előkét használunk. Ha már műcsalink (akár több) hármashoroggal is szerelt, legyünk annyira etikusak és elővigyázatosak, hogy acélmaggal ellátott előkét teszünk elé. Ne elégedjünk meg az átlátszó damilból vagy kevlárból készült előkékkel, ezek ugyanis hosszabb távon nem alkalmasak a csuka pergető horgászatához! Előbb-utóbb elharapja egy szép példány, és akkor bánhatjuk a műcsalit, de még jobban azt, hogy esetleg a hal kínokkal teli pusztulását okoztuk.

Drótjaim...
Gyári és saját – 60 cm

Acélmagos előkékből kiváló minőségben, számos változatot kínál a Canelle cég. Magam részéről évek óta a Fibre Flex köthető, kevlárköpenyes, zöld színű drótját használom, 3-7-9-15 kg szakítószilárdságban. De nagyon jó még a Nyl Flex, amelynek bevonatát kötés után öngyújtóval összeolvaszthatjuk.
Óvakodjunk a kereskedelemben kapható, arasznyi méretű, kommersz előkéktől! Ezekkel kapcsolatban korábban már végeztem próbaterhelést, melynek során 5-7 kg-nál a (nem alaposan bandázsolt vagy olvasztott) burkolat elengedett, egyszerűen szétcsúszott a drót vége.

A Canelle Fibre-flex minőségi termék
Ekkor már cserélni kell

Számos nagy csuka megy el amiatt, mert túl rövid előkét használ a horgász. Nem csak felül tud harapni rajta, de a víz alatti forgás során magára tekeri, majd a szájába kerül a már nem védett zsinórrész, és kész a baj. Részemről 40 centi alatt nem használok drótelőkét, de sokszor 50-60 centis darabbal szerelten pergetek. A Rapala termékek között egyébként már találunk megfelelő, természetesen sötét színű, kellően hosszú és nagy teherbírású drótelőkéket.

A forgókról

Forgók tekintetében csak márkás, minőségi darabokat vásároljunk (pl. Rapala, Maruto, stb…). Egyébiránt nem javaslom a használatukat, mert elnehezítik az előkét vagy épp a műcsali mozgását bénítják meg. Egyedül a körforgóknál látom jelentőségüket, itt is dupla- vagy triplaforgó formájában. Ez a kis okosság látványra nem túl zavaró, és egy kulcskarikával könnyen elhelyezhető minden villantónk előtt. Persze, méretben megfelelőt kell választani.

Triplák és duplák körforgókhoz
Erősebb forgók

A kötések jelentősége

Mondanom sem kell, hogy a kötések jelentik a pergetés lelkét, már ha nem csomó nélkül szereltünk (not-a-knot formában vagy a fonott zsinórt varrva – ez utóbbit részletesen egy kifejezetten harcsás praktikákkal foglalkozó részben szeretném bemutatni).

A legfontosabb csomókra fonott zsinórnál egy csepp pillanatragasztót tehetünk, ezzel akadályozva meg a szétcsúszást. A kötéseket a damilos verziókkal szemben másfél-kétszer annyi menettel végezzük, és lehetőség szerint biztosítottan kössük el (pl. soha ne szimpla, mindig biztosított Clinch-csomót használjunk).

Vigyázzunk, a fonott zsinór hajlamos a megcsúszásra! Sok, „szakítással” távozó hal (fonott zsinórnál) valójában a kötés szétcsúszása miatt megy el...
Bármilyen kötést alkalmazunk, a lényeg, hogy mindig végezzünk próbaterhelést! Inkább háromszor a kezünk között szakadjon a zsinór, mint egyszer hallal a végén… E tekintetben nyugodtan legyünk maximalisták: szakítsunk, vágjuk, kössünk újra, ha kicsit is bizonytalanok vagyunk csomónk erejében.

Nincs tökéletes – de törekedni kell rá

Hosszú távon mindenképpen előnyünkre válik, ha ezekre - az elsőre kevésbé fontosnak tűnő - elemekre kellő figyelmet fordítunk, tisztában vagyunk teherbírásukkal, harmonikusan illesztjük, szereljük őket. A botok és orsók gyors áttekintése után ezzel a témával zárjuk majd sorozatunkat.

Írta és fényképezte: Gégény Viktor

vittorio#1 2009. 06. 25., 18:46A cikk átmozgatásából adódóan az egyes hozzászólásokat át kellett emelnem, technikailag ezt így tudtuk megoldani. Az áttekinthetőség valamivel nehezebb lett, azonban a hozzászólások tartalma változtatás nélkül olvasható továbbra is.

kallo 2009. 05. 04. 21:20:46
Adathalász 3. - Megtaláltam!

vittorio 2009. 02. 24. 23:22:50
Jó kérdések, Titanka!

1. A gemkapocs dolognak előnye, hogy olcsó, de van 2 hátránya, amiért én nem használom:
1a - relatíve vastag az anyaga, így nehezebb, rontja a műcsalik mozgását, pláne, hogy házilag elég nehézkes (vagy inkább fáradtságos) kellően kicsiben megalkotni.
1b - kérdésedre is válaszolva, az edzettség nélkül csak egy halnál lesz baj, a NAGY halnál, ez általában a harcsa, de egy 12-es süllőnél a hajamat is kitépném, ha egy 20 forintos apróság miatt menne el. A Pó folyón "tanáromnak" egy bazi erősnek látszó not-a-knotot nyitott ki a kemény fárasztás alatt egy mázsa körüli monstrum. És az egy edzett kapocs volt... Mi lett volna egy gemkapoccsal, ki lehet találni.

2. Ezzel a köthető dróttal (pl. a Fibre Flex) nagy baj nincs, sőt... A külső szőtt kevlárköpeny hatására "lebegősebb" lesz a drót, nem bántja annyira a műcsali mozgását. Itt jön ki a legkisebb, de még biztonságos kapocs alkalmazása (forgó véletlenül se, not-a-knot is kicsi). Ez az a szint, amit sokan fölösleges finomkodásnak éreznek. Én nem. ;)

3. Nekem sok nagyobb (2+) süllőm jött már ilyen és hasonló wobblerekre, de bányatavakon nagyon jó csukacsali is tud lenni. Sőt, bizonyos körülmények között (pl. éjszaka, mélyen vezetve) a nagyobb balinok is elég agresszíven reagálnak rájuk. Ez azzal lehet összefüggésben, hogy mi a táplálékhal. Ahol dévérre, karikára, kárászra vadásznak (legyen ez folyó vagy állóvíz), ott mindenképpen van jelentőségük. Nagyon hely és időszakfüggő, ezért nehéz ettől konkrétabban válaszolni erre a kérdésedre.

üdv és köszönöm a kérdéseidet,

GViktor

titanka 2009. 02. 24. 18:17:14
Kedves Vittorió!
A cikk nagyon jó és kellően részletező is. Jól használható, de lenne néhány kérdésem.
1. A csomómentes kötéshez használatos drótokat gemkapocsból szoktam hajlítani fogóval. Ezek természetesen nem edzett kapcsok. Fontos-e hogy edzett anyagból legyen?
2. A harapásbiztos wolfram előkével a wobblerek mozgása drasztikusan romlik.
A kis /7 cm 5-6 gr./ wobblerekhez melyik típust ajánlanád és milyen kötéssel?
3. A kövér testű crankbait műcsalik /pl.Dives-to (Fat valamint a sima hosszúsadrapú) Sureset/ beválnak-e harcsán kívül másra is ?

nagybelafeeder25 2009. 02. 24. 14:35:08
Nem tudja valaki hogy megye mostanában a hal a tiszán mert hétvégén ki szeretnék menni horgászni egy jó ,de nem tudom hogy érdenes e kint a tiszapsrton megfagyni vagy várjak még egy kicsit mig jobb idő lessz.HA ALAKI TUD VALIMIT KÉREM ÍRJON FONTOS!!!!

vittorio 2009. 02. 23. 18:50:55
Változó. Nem tulajdonítok a márkának túl nagy jelentőséget, sok jó termék létezik ebben a kategóriában. Lényeg, hogy szépen eldolgozottak legyenek a végei, ne szúródjanak az ujjunkba műcsali-cserekor. És kellően edzett legyen az anyag, hogy ne hajoljon ki. A képeken láthatsz Eurohold, Energo, Kuusamo, Balzer és Milo darabokat, szóval nem az számít elsősorban, hogy milyen márkáJú :)
üdv, GViktor

pike007 2009. 02. 23. 18:37:49
nagyon jó cikk, grat! milyen márkályú notaknot-ot használsz?
összes hozzászólás megtekintése »
Minél keményebb a monofilzsinór anyaga annál kisebb a nyúlása, de nagyobb a szakítószilárdsága. Ellenben minél lágyabb annál nyúlékonyabb, gyengébb a zsinór.