2008-05-25

Feloldott tilalom

Balinvadászat Bugyiban
Május. A természet kibontakozásának, a termékenységnek a hónapja. Végre felszabadultak horgászvizeink a tilalom alól, ismét eljött az idő, hogy megkíséreljem horogra csalni hazánk egyik legvérmesebb ragadozó halát, az őnt. Az időjós frontmentes, napsütéses időt ígért hétvégére! Körtelefon után az egyik cimborám invitálására (nem volt más választása, meg kellett hívjon) egy Bugyi község környéki bányatóra készültem.
Előző este a műholdas térképkeresővel megnéztem a neten ezeket a tavakat. Csodálkozva tapasztaltam, hogy számtalan bányató van ezen a területen, így aztán, hogy melyikre megyünk, az számomra ekkor még talány volt.
Reggel aztán megbeszéltem Nándi barátommal a találkozó helyét, idejét. A probléma csak az volt, hogy ő lemondta a pecatúrát, hevesen nyugtatott azonban, hogy már várnak rám, és majd a helyszínen eligazítanak.
Nyolc óra magasságában érkeztem a megbeszélt helyre. Szép látvány fogadott és a meteorológusunk (Vissy úr) prognosztizációja is valósnak bizonyult, napos, szélcsendes volt az idő. Lementem a partra, hogy közelebbről is szemügyre vegyem a tavat, mely türkiz kék színével és kristály tiszta vizével teljesen levett a lábamról. A parton állva gyönyörködtem a cikázó küszök táncában, melyet időnként egy-egy arra portyázó balin zavart csak meg.

Türkiz színű, kristálytiszta...
...nyugodt, fodormentes víz.

Teknőc Ernő úr. Le kellett kapnom, olyan békésen napozott.

Nem kellett sokat várjak, míg megérkezett a tó vigyázója, őrzője, aki az általa preferált helyre kísért, mondván reggel itt látta a nagyobb balinokat.
-    Itt horgásszon, reggel a partszélen ütötték a küszöket.
-    Rendben, válaszoltam csendesen.
-    Ha csónakra lenne szüksége, jöjjön a kis házhoz, odaadom az evezőket.
Köszönettel fogadtam ajánlatát, egy öreg faladik horgonyzott a stég mellett. A megkapott evezőkkel aztán a megjelölt helyre igyekeztem, talán sejt valamit bakter uram – gondoltam. Negyed óra is eltelt mire odaértem. Lehorgonyoztam, majd megbeszéltem magammal milyen csalival kezdek. Kissé frusztrált voltam, mivel a víz tisztasága már-már zavaró tényezőnek hatott.  Áttetsző monofil zsinórral nem készültem így maradt a fonott, ami úgy látszódott a vízben, mint egy vastag nádszál. Na jól kezdődik…
A víz mélysége átlagosan 5-6 méter között mozog, feneke egyenletes, akadók nincsenek. A bányató egyik hátsó traktusában sokat sejtető forgásra lettem figyelmes, Harcsa! Visszhangzott fejemben a gondolat. Azon a napon célzottan balinra akartam vadászni, de hát a hely szelleme, az adott pillanat harcsázást követelt.
Ennek szellemében kieveztem a partra és erősebb felszerelésre váltottam. Fegyverzetem egy 3 méteres, 50-100 gramm dobósúlyú Shimano Diaflash botból és a hozzá tartozó 4000 F-es Shimano Stella -ból állt, a dobon Penn 0, 18-as fonott (22 kg). A zsinór végére Down Deep Rattlin Fat Rap-ot szerelvényeztem.

TIPP

A műcsali felkötése mindig nagy dilemma. Mit használjunk, legyen-e drótelőke, jó-e a kapocs, stb.? Ezekre mindenkinél más és más a válasz, ki, mire esküszik. Saját tapasztalataim szerint a multifil zsinór használata esetén a Not a Knot „rendszer” erre a legalkalmasabb. Gyors és egyszerű! Én nem használok semmilyen előkét, vagy kapcsot, még csukapergetésnél sem, legalább ennyi esélyt adok a halaknak A Not a knot segítségével pillanatok kérdése a csali felkötése, a képek önmagukért beszélnek. A szemléltetés kedvéért a legnagyobb kapcsot és vastagabb fonottat használtam.

Not a Knot (nincs csomó) használata

A rendszer alkotó elemei: Not a Knot kapocs, zsinór, műcsali.
A kapcsot akasszuk a műcsali vezető orrkarikájába.

A zsinór végéből hajtsunk vissza 3-4 cm-t, majd akasszuk a kapocs „S” alakú fülébe és feszítsük meg.
A visszahajtott részt a főzsinórral fogjuk össze és a kapocs tengelyén, tekerjük szorosan körbe-körbe.

8-10 „csavar” után a kapocs felső, visszahajtott  fülén húzzuk át a zsinórt.
8-10 „csavar” után a kapocs felső, visszahajtott fülén húzzuk át a zsinórt.
A rendszer összeállt! Így pillanatok alatt hadba állítható bármilyen műcsali.

Úgy negyedóránként változtattam a helyet és a műcsalit is. Elterveztem, délutánig kifejezetten csak a harcsás műcsalikat nyúzom. Ebben a fokozatosan melegedő vízben jó eséllyel vadászhatok rájuk is. Próbáltam partközeli, 1-2 méteres, és középtájon, 5-ös vízen is, de érdeklődés műcsalim iránt sajnos nem volt, igaz, ezután már mozogni sem láttam a bajszosokat.

Bivalyerős készség
Harcsás portfolió

Egyik kedvenc hareszos wobblerem egy Chervy H-Max-Duo

Hirtelen aztán az időjárás borússá vált, a szél hatalmas fellegeket hozott a hátán. Alig tudtam partraevezni máris őrületes zivatar kerekedett, mely nagyon lehűtötte a levegőt. Mindez kb. délután egy óráig bezárólag a tóparti kis faházba kényszeríttet. Nem bántam, legalább nyugodtan elfogyaszthattam az otthonról hozott elemózsiát, nem sürgetett semmilyen tényező.  Falatozás közben azon elmélkedtem, de jó lenne ha megállna az eső és kisütne a nap. Be akartam bizonyítani, hogy a májusi eső tényleg aranyat ér, még horgászszemszögből is.
Na, így jöjjön be az ötösöm a lottón!  Fél óra elteltével a nap ismét kellően meleg sugarakat vetett, kitisztult az idő, a víz ismét fodormentessé vált. Kell ettől jobb feltétel?
Csónakom a hirtelen jött zápor következtében rendesen megtelt esővízzel. Kimerni egy ilyen kiadós ebéd után nem volt kedvem, ezért inkább maradtam a parton, és eredeti terveimet hűen követve a balinokat kerestem.
Hamar rájuk találtam, partszélen portyáztak, hajtották táplálékhalaikat. Harcsás pergetőmet lecseréltem egy könnyed, 2-9 gramm dobósúlyú, 2, 40 m-es norvég retro botra és egy Michell 310 X-es orsóra. A zsinór végére, tesztelés céljából, frissen beszerzett igen koros műcsalit kötöttem, egy Hardy’s Reflex Devon Minnow-t.

Lágy felszerelés
Balinos csalik
Feloldott tilalom

Ezt a műcsalit Angliában készítették az 1930-as évek elején. Szerkezete végtelenül egyszerű, állapota mit sem változott az eltelt majd 80 év alatt. Ezek tudtak valamit! Manapság is gyártanak hasonló felépítésű műcsalit és még a fogóssága is bizonyított már, de vajon félszáv év múlva is bevethető lesz?

Hardy's Brothers Reflex Devon Minnow 1932-ből.

Csendesen megközelítettem a tetthelyet. Próbáltam a rablások közepére dobni, mely hamar meghozta a várt sikert. Bumm, odavágott valami. Végre itt a nap első fogása, hogy mennyit kellett erre várnom…
Bálint barátom érkezett jó másfeles formában. Gyönyörű egészséges példány, áramvonalas test, igazi vizibetyár.

Másfeles Bálint
Hamar lelépett

Gyorsan szabadlábra helyeztem és folytattam a pergetést. Néhány perc után ismét elnehezedést közvetített a botom, bevágni sem kellett nagyon, őnöm annyira akarta a forgó-pörgő ketyerét. Pár perces élményfárasztást követően az előzőhöz hasonló delikvenst emeltem ki a vízből.
A pálya ezután elcsendesedett. Fürkésztem a vizet de több mozgást nem láttam, balincsapatom odébb állt. Visszamentem hát csónakomhoz, és erőt véve magamon, kimertem az esővizet, majd vízreszálltam és csak eveztem és eveztem. A bányató minden szegletét átvizsgáltam de „játszótársat” sajna nem találtam, így elhatároztam, hogy a maratoni evezős órák után hazaindulok.
Csónakom kikötését követően, a stégről még teszteltem a light-os felszerelésem tudását, zsinórom végére mélyretörő wobblert kötöttem, egy Tail Dancer-t. Vontatás közben az az érzésem támadt, mintha fárasztanék, görbült rendesen a bot, de a vártnál azért jobban teljesített, jól bírta a ránehezedő nyomást.
Harmadik-negyedik dobásra aztán nem várt ütés következett, rávágott valami. Last minute ajándék -gondoltam. Bevágásom után éreztem, hogy megvan a hal, jól ül a horog. Fárasztottam. Nagy élmény volt az az 5-8 perc mialatt a partra segítettem kettes balinomat, megérkezett a nap utolsó hala. Óvatosan, vigyázva törékenységére, előkészítettem a terepet a fotózásra. A stég deszkáin nyugodtan, a botom mellett, csendesen megpihenve tűrte a képkészítést, talán sejtette, hogy jó kezekben van. Néhány fotó után visszaadtam szabadságát, egyszer még biztosan találkozunk -reménykedtem.

Last minute ajándék

Délután öt magasságában már az autómban, hazafelé tartottam. Azon gondolkodtam, hogy milyen gazdag halállománya is lehet egy ilyen bányatónak. Láttam itt hatalmas pontyokat, portyázó balincsapatokat, fészküket őrző feketesügereket, és partszéli nádasok mentén ragadozó csukákat is.
Ide hamarosan vissza kell jönnöm, mert ez az egy nap amit itt horgászhattam, nagyon kevés ahhoz, hogy megismerjem e víz halfaunáját.
Elhatároztam, hogy következő alkalommal a csukákat veszem lencse és „botvégre”!

Írta és fényképezte: Farkas Tamás

gyurkakoma#1 2009. 01. 18., 20:58szia,
elárulod melyik tavon voltál?
thx
gy.
A viza íváskor akár 7 millió ikrát is lerakhat, azonban csak 12-18 éves korában éri el az ivarérettséget. Hossza elérheti a 9 métert, súlya pedig az 1500 kilogrammot. Akár 100 éves koráig is élhet.