Cikk oldal
2008-02-13

A peremfutó

Az egyeduralkodó
A múlt

Ha azt mondom, hogy orsó akkor egy közel kétszáz éves mehanizmusra gondolok. Az első orsók tároló orsók voltak, fék és áttétel nélküli, forgódobos működési elv volt a jellemző rájuk. A legyezők orsója a mai napig is ezt az egyszerű elvet követi, igaz azóta anyagban, technológiában, innovációban hatalmas az előrelépés.
Ha kimondottan a pergető orsókról -- és ebben az esetbe a peremfutóról -- beszélünk akkor az első világháború idejére tehető az első darabok legyártása.

Luxor Reel 1915
Luxor Reel 1915
Ted Williams 1934
Ted Williams 1934
Mitchell 1965
Mitchell 1965


A tároló orsókhoz képpest itt teljesen más a működési elv. Míg a peremfutó tengelye a bottal párhuzamos addig a tárolóé merőleges. A peremfutó dobja valójában forgó mozgást nem végez, csak fel és le sétál a dobemelő segítségével.  A zsinór a dobunkra a felkapókar által végzett „munka” útján jut. Ezt az elvet az azóta számtalan eladott peremfutó, és az elégedett használója is alátámasztja. Mára valójában ezek tartoznak a pergető horgászok által használt orsók legelterjedtebb változatai közé.
Kishazánkban a 4000-es méret ami általánosságban elfogadott, zsinórkapacitása ennek a legoptimálisabb. Sügerezni kisebbet (1000, 2500) harcsázni, nagyhalazni nagyobbat (5000-6000) használunk.

A mai kor szüleményei

TwinPower 2500
TwinPower 2500
Aspire 2500
Aspire 2500
Fireblood 2500
Fireblood 2500


Orsókkal szemben támasztott követelmények, fontossági sorrendben:

1.) Fékrendszer

A fék minősége a halak (pl. életünk legnagyobb hala) fárasztásakor igen fontos tényező. Ahogy a fonott zsinórok egyre inkább teret hódítottak ez a szerep tovább erősödött. A fonott zsinór egyáltalán nem nyúlik. Ebből adódó erőnyelést csak a bot rugalmassága és az orsó fékje tudja átvállalni. A bot rugalmassága véges, tehát marad az orsó fékje. A helyesen beállított jó fék megóvhatja a botot a töréstől. A fék minőségének megítélésében a kipróbáláson kívül fontos szerepet játszhat az orsó szerkezeti rajza, amelyről pillanatok alatt kiderül hány lamellás az orsónk fékje (a szerkezei rajz általában minden orsó dobozában megtalálható). Minél több lamellás egy fékrendszer annál precízebben, pontosabban működik.
Anyagukat tekintve lehet műanyag vagy korszerűbb teflon. Még egy fontos eldöntendő kérdés: első (felső)  vagy hátsó (alsó) fékes orsó a megfelelő pergetésre. Ahhoz, hogy a megfelelő választ megkapjuk érdemes mindkettőt tesztelni. Tapasztalatom szerint magasan az elsőfékesek a legmegfelelőbbek, (megbízhatóságuk miatt) de hát kinek a pap kinek a 40-es elsőfékes…

2.) A csapágyozottság
 
A mai világban egyre többet hallunk a 10 vagy akár 15-17 csapágyas orsókról. Óhatatlan felmerül bennem a kérdés: ekkora darabszámú csapágyat egy ilyen kicsinek mondható szerkezetben hová tudnak elrejteni? Aztán a robbantott rajzokon kiderül, milyen felesleges helyeken használnak csapágyat. Na mindegy…  Azt gondolom, hogy valójában egy orsóban  3-4 csapágy bőven elvégzi azt a munkát amire hivatott és ezzel megbízhatóvá minősíthetjük az orsónkat. Feltétlen beszélnünk kell a tűgörgős csapágyról is, hiszen elengedhetetlen része orsónknak. A lökésszerű, hirtelen fellépő erő (kapás+akasztás) következtében azonnal blokkolja csészénket,  és ezzel megteremti a kontaktust megakasztott hallal.

3.)Anyagminőség/Tömeg

Az orsónk anyaga az értékének a legnagyobb hányadát képviseli. Azaz, ha egy felsőkategóriás orsót kívánunk megvásárolni akkor az értékéből jellemzően az anyagminőség az amit nagyobb mértékben kell megfizetnünk.Választhatunk fémötvözetből készült orsót, magas minőségű alumíniumból készült orsókat, de egyre jobban teret hódítanak a magnézium ötvözetből (Shimano koncepció) készültek is. Igazából ezek már ultrakönnyűek, örökéletűek, és csak a pénztárcánk szabhat határokat a megfelelő kiválasztásánál.
Tömeg
Igen fontos tényező az orsó súlya. Ez általában nem önmagában hanem a bottal együtt döntő. Azért fontos az orsó tömege mert ez tartja egyensúlyban a botot. A legoptimálisabb összhangot  úgy ellenőrizhetjük, hogy ujjunkra helyezve az orsóval felszerelt botot, megkeressük annak súly szerinti középpontját. Ennek a pontnak ott kell lennie, ahol a fogjuk a botot, vagyis az orsótartó környékén, de az orsó dobjának a vonalán ne nagyon legyen túl.

4.) A zsínórrakás/kapacitás

A pergetés jellegéből következik a folyamatos dobálás. Ha egy orsó nem rakja igazán szépen a zsinórt, akkor a lazább rész dobáskor könnyen leugorhat ezzel gubancolódást idézve elő, ami felesleges időelvonást eredményezhet. Nálam kezdetben a multinál volt hasonló probléma, nemegyszer órákat töltöttem a kigubancolással.
Fontos, hogy orsónk egyenletes menetekben rakja a dobra a zsinórt, a szálak egymás közzé szorulásának minimális (leginkább nulla)  legyen az esélye. Ezt igazából a gyártók különböző dobemelési rendszerekkel, speciális dobalátétekkel próbálják (sikeresen, gondoljunk csak a Shimano termékeire) kiküszöbölni. Ennek eredményeképpen dobáskor, a zsinór lefutásakor kisebb a súrlódási erő, ezáltal hosszabbá és pontosabbá válik a dobás.
Kapacitás
Az orsó méretének egyik legjellemzőbb adata a zsinórkapacitás. Kialakult egy a méret-meghatározás alapján nyugvó elmélet, miszerint egy 4000-es méretű orsóra 100m 0, 40-es zsinór csévélhető. Igazából ez egy becsült érték de már évek óta ezt használjuk.

P.S.: Célszerű a botot és az orsót egyidőben együtt megvásárolni. Ahhoz, hogy a folyamatos, akár egész napos  dobálás ne legyen megterhelő és fárasztó a botnak és az orsónak összhangban kell lennie.

Szerző&Fotó: Farkas Tamás
Szólj hozzá:
Szakírónk
A harcsázáshoz otthon tartott piócákat amennyiben rendszeresen csirkemáj darabokkal etetjük rövid időn belül jelentős testtömeg növekedést érhetünk el.