2012-09-13

Horgásszunk Dynamite-tal 1.

Seregélyes
Mai rohanó világunkban egyre kevesebb a szabadidőnk. Ha végre eljutunk horgászni, természetesen ez alatt az idő alatt is szeretnénk mindig eredményesek lenni. Ehhez nyújt segítséget sorozatunk. Igyekszünk bemutatni különböző vízeken új módszereket, a legmodernebb etetési praktikákat, etetőanyagokat. Ezek küzül is az egyik legeredményesebb termékcsalád a Dynamite Baits termékeit használjuk, amelyek nem véletlenül kaptak Angliában több díjat (A legeredményesebb csali,  A legjobb gyártmány stb.). További információk a termékismertetőben találhatóak, amely pdf formában letölthető
(DB 2006.pdf)

I. Seregélyes, Carpodrom
Gyönyőrű napfényes idő, enyhe szél és Karcsi, a halőr barátságos mosolya fogad minket a Székesfehérvártól 11 km-re eső Seregélyesi tavon. Habár a tegnapi hidegfront nem sok jót ígér, mi mégis megpróbáljuk a Carpodromot. Ez egy szabályos, kör alakú tó, - közepén egy szigettel - amelyen teljesen egyenletes távolságra, körben stégeket építettek, amelyekhez kis lépcső vezet. Szép, tiszta, gondozott környezet.
Soma – kisfiam, és elsőszámú segédem – izgatottan pakolászik kifelé a kocsiból, nézi a sok zacskót, forgatja kezében szépen csomagolt pelleteket, aromákat. Swim Stim Amino Black Koi Groundbait etetőanyag: fekete színű, aprószemcsés, hallisztes, betaint tartalmazó kaja. Frenzied Feeder Maise, Feeder Mixed Particles: előkezelt kukorica, ill. magkeverék. Halibut olaj, Scoopex Liquid Attracant aroma. 4 és 6 mm-es Carp Pellet. Ezeket majd beáztatjuk az aromába.  A kemény, porózus pellet pár perc alatt magába szívja az aromát, még csábítóbbá téve azt. Ezenkívúl a horogra puha horogpelletet is hoztunk SwimStim Soft Hook Pellet Betain Greent ill. Amino Originalt. Mivel a halak gyakran félnek az ilyen kis vizekben óvatosan közlekedünk, helyezkedünk el. Két távolságot tervezünk meghorgászni a rakóssal. Egy viszonylag közelit - szinte a part tövénél -és egy távolabbit kb. a vízterület közepénél.

1. A partközeli horgászat
Gyors szerelés következik. Erre a távolságra és a sekély vízre tekintettel egy dibber típusú, antenna nélküli úszó kerül a Water Queen Euroline 18-as főzsinórra. A 10-es Hayabusa horgot direktben a főzsinórra kötöm. A 0,2 g-os úszót egyenletes távolságra elosztott 10-es sörétekkel súlyozom ki. Ezzel a szerelékkel a teljes vízmélység meghorgászható.

Mivel lassú süllyedésével nem teszi bizalmatlanná a halakat, kapásra süllyedés közben is számíthatunk. Természetesen felkínált csalink, jelen esetben kétféle méretű lágy horogpelletünk folyamatos utánpótlást igényel. Kisvártatva a kis piros pontocska eltűnik a felszínről.

Szinte bevágni sincs idő, de nem is nagyon kell, mert a vízalatt ellenállhatatlan erő feszűl neki a 2.4 mm csőguminak. Gyors kirohanására két tagot is ráteszek a pontyos rakósra, ezzel hamar megfékezem a halat.  Hagyom, az etetéssel ellentétes oldalon, had szaladjon egy két kört, majd gyors szákolás. Pikkelyes nyurgaféle a zsákmány. Újabb pellet kupak, újabb kapás, újabb szákolás. Aztán csend. Biztos távolabb húzodtak – gondolom – elzavartuk őket a nagy csobogással. Nézzük meg beljebb.

2. A távolabbi etetés
A benti 11-12 -es távra még a horgászat elején tettem egy pár gombócot a következő képpen.

Az előkezelt Dynamite Baits Feeder rmagokból: kendermag, búza és egyébbb apró magvakból öntöttem egy keveset a csalisedényembe. Erre kevertem rá a fekete színű Dynamite Baits Amino Original Black etetőanyagot, csak úgy szárazon. Az igy kapott masszát kézzel egyszerűen gombóccá formáltam és szép csendben a kupakos topszettel a bot spiccéhez öntöttem be.

Ezek csalizásra és a horgászatra egyaránt alkalmas magok saját levükben vannak a dobozban. Speciális, zárt rendszerű hőkezeléssel készítik elő, rendkívül kellemes illatuk sőt ízűk miatt nem maradhatnak ki egyetlen békés hal napi menüjéből sem. Felbontás után, ha nem használjuk el az egészet, hűtőben tovább eltarthatóak. Mindenféle hal előszeretettel fogyasztja. Az olajos tartalmúak, kender ill lenmag pedig étvágygerjesztő, emésztésgyorsító hatással bír. Nem lakik jól tőle ahal, gyorsan megemészti és újra keresi a kaját. Az Amino Black remek ragasztó szerepe mellet fontos étvágygerjesztő hatású, szelektálja a nagyobb tetű halakat. A szerelék itt a következő volt. Úszó: vastagantennás 0,75 g-os a nagy csalik miatt. Főzsinór 18-as, előke 16-os Water Queen, horogméret 10-es Hayabusa UMT 219.

Az etetés hatására a távolabbi kaján jobban összeálltak a halak. Egyiket fárasztottuk a másik után. Mindegy volt mivel csaliztunk, legyen az pellet, csonti vagy kukorica, bátran kaptak a pontyok. Működött az elképzelés, az etetőanyag hatására bátran táplálkoztak. Jól látszott kézbevételnél: emlékeztetőül otthagyták nyomaikat a törülközön.

Volt hogy egy szem „nagy zöldet”, ill három szem „kis barnát” csaliztunk. Így nevezte el a fiam a lágy Swim Stim pelleteket. Mindegyikre volt kapásunk. A horog hegyét mindig kinn hagytam a csaliból, pedig puhasága miatt nem volt rá szükség. Ha alábbahagyott a nagy zabálás, mindig ráetettünk egy kis szemessel, vagy Magas Olajtartalmú Pisztráng Pelettel. Pár pillanat múlva újra volt kapásunk. Általában elhúzos kapások voltak, de egy két szép emelésünk is volt. Érdekes módon ezt mindig a kisebb termetű potykák tették. Fogtam egészen apró 10-15-dkg-ost is.  Lehet hogy leszálló ágban már észrevették a csalit és rögtön bekapták.  A legszebbek a félig nyurga termetű, teljesen ép pikkelyes példányok, ezek valahogy jobb erőben is voltak.

Többször is visszanézünk a partszéli helyre is. Mindig adott egy-egy halat. Kisfiam is megfogta egyéni rekordját egy jó kétkilós ponty formájában. Madarat lehetett vele fogatni, annyira boldog volt tőle. A nagy halfogásban még ebédelni is elfelejtettünk.

Késő délutánig jól elfáradtunk a sorozatos fársztásokban.  De, mint minden jónak, ennek is egyszer végeszakadt, a mai pecára szánt idő is lejárt. Gyors fotózkodás, aztán hamar kerültek is vissza a halaink éltető elemükbe. Jó kis nap volt, szép halakkal. Új csalikat próbáltunk ki, sikerrel. Valamit tud ez a Dynamite. Jó benyomást tett rám, meggyőző volt. Az eredmény pedig önmagáért beszélt. Ha igazán nagyot nem is fogtunk, de halaink szépek voltak és főleg sokat fogtunk belőlük. Talán majd legközelebb. Megköszöntük a tógazdának a lehetőséget és lassan összepakoltuk felszerelésünket. Egy igazi halas nap emlékével indultunk haza.

Írta és fényképezte: Horváth Gy. Gábor
A hím kecsege 4-5 évesen, míg a nőstények csak 5-6 éves korukban érik el az ivarérettséget. Mivel az első években ez a faj igen gyorsan fejlődik, gyakran előfordul, hogy hamarabb eléri a kifogható legkisebb méretet (45 cm), mint a szaporodóképes állapotot. Így számos esetben előfordul, hogy még az első ívása előtt kifogják vizeinkből.