2007-10-19

Fűszeres debreceni

Dynamite Baitssel a kavicsbányatavakon I.
A Bükk lábánál fekvõ két hatalmas tó (Debreceni és Gólem) közül a Debrecenire esett a választásom. Ezen a tavon tavaly májusban már horgásztam és fogtam egy 20,5 kg-os pontyot. A közel 400 hektáros tiszta vízû csodálatos bányató nagyon tagolt, több kisebb-nagyobb sziget, félszigetek teszik változatossá és kiismerhetetlenné.
Csónakkal közelítettem meg a kiválasztott félszigetet

Reggel kilenc órakor indultam a Nyékládház-i tavakra. Elõbb Miskolcra vettem az utam, mivel itt lehetett megváltani az engedélyt az Észak-magyarországi Horgászegyesület irodájában. Az egyik félsziget végén lévõ horgászhelyemet csónakkal közelítettem meg. Innen meg tudtam horgászni a hajójáratot és a két kisebb sziget körüli sekélyebb (3–5 méteres) részt is. Ez a tó eleje, ahonnan régebben dobókanállal szedték ki a kavicsot, így mostanra itt lett sekélyebb. Sok 4-5 méteres púp található itt, melyek a tavaszi felmelegedõ vízben a pontyok kedvenc tartózkodási és táplálkozási területei.
A vékony vonalú kemény részen kellett horgásznom
A vastag vonallal jelzett iszapos rész nem tartott halat

Kipakolás után azonnal hozzáfogtam a sátorállításhoz. Észak felöl sötét felhõk sorakoztak az égen, az idõjárás-jelentés éjszakára erõs szelet és zivatarokat jósolt. Az egyik meghorgászandó rész egy nagyobb sziget érintetlen oldala elõtt húzódó 4 méteres törés volt. Bár hinaras volt, a mintegy 5 méteres vízmélységnél találtam rajta keményebb, kagylós részeket. Itt nem használtam bóját, a partról kinéztem egy elszáradt fatörzset és mindig azzal szembe tettem le a szerelékemet. Viszonylag nagy területet etettem meg abból a megfontolásból, hogy a táplálkozó pontyok a törés bármelyik oldalán megtalálják a bojlijaimat és a következõ napokban visszajárva, egyre gyakrabban fogyasszák a csalijaimat.
Most a Hi-Attract Spicy Shrimp bojlijait használtam

A kavicsbánya tavakon jól beváltak a fûszeres ízek
Már tapintásra is kiválóak ezek az angol bojlik

Etetéshez és csalizáshoz is 20 mm-es bojlit használtam

A mostani taktikám: nagy területen sok bojli
A bójám mögötti kemény, kagylós törésre etettem

Elõször botonként kb. 4-5 kg bojlit etettem, ami egy kicsit soknak tûnhet, de a tóban rengeteg nagytestû domolykó és bodorka él, s elõszeretettel fogyasztják a bojlikat. Hogy elég csali maradjon a pontyoknak, folyamatosan sokat kell etetni.
A második meghorgászandó rész egy kisebb sziget elõtti 5 méteres púp volt, aminek az egyik oldala végig hínármentes, kagylós volt. Ezen a területen is az elõbbi taktikát választottam, vagyis sok etetést nagy területen, de itt 6 méteres mélységbe tettem a szereléket.
A szükséges kellékek szerelékem összeállításához
Fûzzük fel az ólomtartó karikát, majd a gumihengert
Kössük fel fix kötéssel a karikával ellátott recés forgót

Húzzuk meg erõsen a fõzsinórt rögzítve ezzel a csomót
Illesszük be a recés forgót szorosan a gumihengerbe
Akasszuk a rögzítõ kapcsot a karika fülébe

Akasszuk bele a gyûrûólmot a kapocsba
Húzzuk rá az ólomkarikát a gumiharangra
Fûzzük fel fûzõtû segítségével a bojlit a hajszálelõkére

Kössük fel a horogelőkét a forgó szabad fülére
Húzzuk meg a fõzsinórt rögzítve ezzel a csomót

Így néz ki a mostani horgászatnál használt szerelékem

Épp partra értem, amikor megérkezett a vihar, hatalmas északi szél egy kevés esõvel. Ez biztatónak tûnt, mert az északi szél általában meg szokta hozni a halat.
Az elsõ éjszaka csendesen telt, nem számítottam kapásra, hiszen egy ekkora vízen idõ kell, hogy a pontyok ráálljanak az etetésre. Második este folytattam a taktikámat: sok bojli nagy területen. Az éjszaka ismét csendes volt, de nem csüggedtem, bíztam a helyekben és a csaliban.
Délután négy órakor felvisított a kis sziget elõtti botom jelzõje. Gyorsan csónakba ugrottam és elindultam a hal felé. Ahogy fölé értem, éreztem, hogy jó hallal van dolgom. Nem rángatott, csak komótosan pumpált a mélyben. Bõ tíz perc elteltével kezdett csak fáradni. Egyre feljebb tudtam húzni, majd amikor két méter körüli mélyen megláttam még egyszer visszatört a mélybe, aztán elfáradt így hagyta magát megszákolni. A gyönyörû tõponty kereken 12 kg-t nyomott mérlegeléskor.
Boldog voltam, megnõtt a bizalmam a Spicy Shrimp bojlijaim iránt, így folytattam tovább a szoktató etetést.
Az elsõ pontyom kereken 12 kg-os volt

Másnap reggel 6 órakor a kapásjelzõ hangjára ébredtem, ezúttal a nagy sziget elõtti botomat húzta „valaki” félelmetes sebességgel. Mire odaértem a csónakkal, már összeszedett egy jókora hínárcsomót, amit szerencsére le tudtam venni a zsinórról, így kezdõdhetett a mintegy tíz perces fárasztás. Szákba került a második pontyom is, egy 9,5 kg-os pikkelyes.
A 9,5 kg-os duci pontyom

A délelõtt folyamán fogtam még egy 8 kg-osat ugyanezzel a botommal.
Délután beborult az ég, lehûlt a levegõ és viharos északi szél korbácsolta a vizet. A nagy szél egy kicsit megnehezítette a pontos etetést és behordást, ennek ellenére gyönyörû 8 és 12 kg közötti pontyokat sikerült fognom a következõ három napban. A kapások csak világosban, hajnali 5 és este 7 óra között jelentkeztek.
Késõbb, ahogy lassan lecsendesedett a szél, a halak étvágya egyre csökkent.
A tizedik napon összepakoltam és búcsút vettem miskolci barátaimtól, Dozsnyák Tomitól és Bõd Petitõl, akiknek ezúton is szeretnék köszönetet mondani a sok segítségért és persze a hideg sörökért!
Írta és fényképezte: Bujáki Géza
Halak esetében alapvetően kétféle pikkelyt különböztetünk meg. Az egyik a reszelős felületű fésűs (ctenoid) pikkely, mely a hazai halfauna tekintetében többek között a sügérnél tapasztalható. Míg a másik, a kerekded geometriájú, sima felületű úgynevezett kerek (cycloid) pikkely, mely például a pontyra jellemző.