2007-10-26

Nádi horgászat 2.

A szükséges felszerelések
Az előző részben a nádi horgászat megfelelőnek vélt helyszíneivel és annak megközelítésével foglalkoztunk. Másod sorban nézzük meg, hogy aki rászánja magát a horgászatra, mire is van szüksége, hogy ne csalódás legyen a vége. Megnézzük részletesebben, hogy milyen felszereléssel érdemes felvennünk a harcot a halakkal, mik a legszükségesebb dolgok a csónakba.
Horgász szíveket megdobogtató hely a nádasban

Egy-két Shimano botot (BeastMaster 300 és ForceMaster 360 típusok) már teszteltem keményebb nádi körülmények között, akkor említettem, hogy egy hagyományos közepes, ne adj isten könnyű felszereléssel nádi horgászatot művelni, nem lehet. Illetve lehet, de annak biztosan kudarc lesz a vége. A halakat a kapás után erőnek erejével kell kirángatni otthonukból. Ezt gyenge felszereléssel nem lehet megtenni. A horog kihajlik, eltörik. A zsinórunk gyorsan elszakad. Ha szerencsénk van, akkor legalább a bottörést megússzuk. Szóval ne kísértsük a sorsot, válasszunk olyan felszerelést, amit használva csak a rövid, de nagyon erőteljes fárasztásra kell figyelni. Erős felszerelésnél is ugyanúgy figyelni kell a szerelékünk összhangjára, mint minden egyéb horgászmódszernél. Sőt, megkockáztatom, még jobban. Nézzük akkor sorban a felszerelésünk elemeit.

A bot
Az egyik legnagyobb terhelésnek kitett eszközünk. Nagyon fontos az ereje és a hossza. Tapasztalatom szerint 100 g dobósúlynál gyengébb bottal nem érdemes próbálkozni. Tehát egy minimum ilyen dobósúlyú bot, innen felfelé már bármit választhatunk. Évekkel ezelőtt már nem emlékszem, melyik márkából lehetett hozzájutni 500 g-os darabokhoz is. Ez szerintem már több mint elég, azért túlzásokba sem kell esni.
Egy megbízható páros

A bot anyaga is meghatározó, nem feltétlen kell egyedül a dobósúlyt figyelembe vennünk. Egy drágább karbon bot, többszörös spirál-, és minden más erősítéssel nem kell, hogy olyan merev legyen, mint egy üvegbot. A bot hossza. Szintén sokáig próbálgattuk ismerősökkel, hogy melyik is a legalkalmasabb. Nos, ez egyénôl függő is, de általánosan elmondhatjuk, hogy a 3–3,60 m közötti hosszal érdemes próbálkozni. Vannak nagyon erős és szép harcsázó botok, de ezek csak ritkán érik el a 3 méteres hosszt. Erejük alkalmassá tenné őket, de dobni és fárasztani sajnos rövidnek bizonyultak. Vannak nagyon stramm bojlis botok, akár 4 lbs tartományban, de nagyrészük 3,90 m hosszú.
A két nagyágyú

Ezek már csónakban nehezebben kezelhetők és a hosszú nyélrész miatt szintén körülményesebb a dobás velük. Használtam egy fél szezont egy 3,60 m hosszú bojlis botot, némi átalakítással talán jó lett volna, de inkább megváltam tőle. A kedvencem végül egy 3,30 m hosszú, 150 g dobósúlyú Kettner lett, ami ráadásul teleszkópos darab volt. Na igen, teleszkópos, vagy 2-3 részes botot válasszunk? Egy kétrészes, 3 méteres bot sokkal erősebb, de egy jobb minőségű teleszkópos bot sem fog bennünket cserbenhagyni. Ízlés dolga, mindenki döntse el, melyiket szereti jobban, vagy jut hozzá könnyebben.

Az orsó
Három szóban elsőként. Nagy. Erős. Fémdobos. Én eddig csak peremfutót használtam, bár sokan voksolnak nádba a multi orsókra. Orsónk legyen minimum 50-es méretű. Itt nem a zsinórkapacitás számít elsősorban, hanem a belső szerkezet erőssége. A nagyobb méretű orsókat általában nagyobb igénybevételre tervezik, használjuk hát ki. Jómagam elsőfékes darabot használok és ezt is ajánlom. Jobb fékhatásúak és nehezebben tehetők tönkre. Fémdob. Ez elengedhetetlen, mivel vastag zsinórral pecálunk. Amikor a damil másik végén egy izmosabb jószág próbál minket behúzni a nádba, akkor bizony annak ellent kell tartani.
Nagyméretû elsôfék

Ha a fékünk teljesen be van szorítva, a hal képes annyira ráfeszíteni a zsinórt a dobra, hogy azt utána csak kézzel tudjuk lefejteni. Egy műanyag dobot ez meg is reccsentene, míg egy fémdob ennek ellenáll. Márkát mindenki válasszon maga, ami a fenti kritériumoknak megfelel. Ajánlani tudom a Shimano Nexave 6000FA darabját, míg nálam volt, ezt használtam nádi pecára és tökéletesen bevált. Régebben egy ABU Cardinal 85F volt hűséges kísérőm.

A zsinór
Monofil vagy fonott? Annak ellenére, hogy a fonott kisebb átmérőben is sokkal erősebb, én mégis valahogy megmaradtam a hagyományos nylon zsinóroknál. Szerintem szükség van arra a kis plusz rugalmasságra, amit a monofil zsinór nyújt.
Legalább 30-as...

Vastagság legalább 30-as, de a 40-es méret sem hanyagolandó, főleg ha nagyobb halakra is számíthatunk. Mivel nincs szükség nagy dobásokra, egy feltöltött dobnyi zsinór két szezont kibír. Arra ügyeljünk, hogy a nagyon megtépázott utolsó métereket alkalmanként vágjuk le.

A horog
Mindig jót mosolygok magamban, ha az asztalomon egymás mellé kerül egy tasak kisebb horog, amit finomszerelékes horgászatra használok és egy tasak, amit nádi horgászatra. Aztán konstatálom, itt nincs helye finomkodásnak, kell a nagy kampó! Vastag húsú, nagy öböllel, hogy a csalit is megtartsa, és akasztásnál jól üljön. Több márkának vannak kovácsolt horgai, 2/0 – 4-es méret között válasszunk.
Pontyozó horgok

Hogy füles, vagy nem füles horog? Nincs különösebb jelentősége. Ha megfelelően erős, akkor szintén egyéni ízlés dolga, hogy ki melyiket választja. Évekkel ezelőtt a Hayabusának voltak nagyon stramm kovácsolt horgai, de immáron a bojlis módszer elterjedésével sok, egyéb márka közül is válogathatunk.

Az úszó
Gondolom nem meglepő, hogy a nádi horgászat is úszós módszer. Régebben a feltolós, vagy felfektetős úszók voltak a favoritok. Még most sem elvetendők, de mivel csak nagyobb súlyokkal jeleznek igazán jól, szerintem ma már kevésbé eredményesek. Ezeknek a terhelése minimum 3-4 g kell legyen.
Úszóim

Ellentétben az általunk használt ún. szívószál úszókkal, amelyekre többnyire egy, maximum 2 g ólom elegendő. Viszonylag olcsóbbak, nem nagy trauma az elvesztésük és akár magunk is barkácsolhatjuk. További előnyük, hogy anyagukból kifolyólag kevésbé sérülékenyek. Mintegy 10 méter távolságból, alsó ingadobással már ezeket a kis jelzőket is nagyon pontosan tudjuk beejteni.

A csónak
Az előző részben már volt szó a csónakokról. Lényeg, hogy minél halkabb és stabilabb legyen. Szükséges kellék legalább még két letűzőkaró, amelyekkel orrnál és farnál rögzíthetjük csónakunkat. Nádas szélénél a vízmélység nem akkora, hogy érdemes legyen kötéllel, súllyal vesződnünk, illetve ha fárasztásnál el kell engednünk a csónakot, akkor a karóktól egy mozdulattal le tudjuk oldani a köteleket. Úgy rögzítsük a csónakot, hogy a karók a hátunk mögött legyenek, vagy legalábbis ne a nádfal és közöttünk.
Nádszélen a ladikomban

Nézzük meg, hogy kapásnál merre lesz a bevágás, nehogy a hirtelen mozdulatkor botunkat a letűző állítsa meg! Pakolni, csak áttekinthetően, rendben szabad, hogy minden kellék a kezünkre álljon, fárasztásnál ne tapossunk össze lehetőleg semmit.

A merítőháló
Nem szükséges a hosszú nyél, de a nagy merítőfej igen. Nem kell a bojlis, gyerekjáróka méretű darab, csónakban kényelmetlen is lenne, de a kis kerekfejű versenymerítők sem alkalmasak a feladatra.
Erôs, keretes merítô

Ha ezek a felszereléseink kéznél vannak, akkor már jó eséllyel vehetjük fel a küzdelmet a nádi halakkal. A végére talán még egy tisztázandó kérdés. Egy, vagy több bot használata? Én az egybotos horgászatot javaslom. A kapások gyorsak, nincs idő megosztani a figyelmünket. Fárasztásnál többször láttam, hogy veszíti el spori talán élete halát, mert összeakadtak a felszerelései. Itt is megállja helyét az a mondás, hogy sokszor a kevesebb a több.
A sûrûben lakott

A régi kedvenc

A következő részben összeállítunk egy felszerelést, bepakolunk a csónakba, megetetjük a helyet, és ha időnk engedi, akkor horgászunk is egyet.
Írta és fényképezte: Németh Dániel
Az úszóhólyag számos halfajnál nagy szerepet kap a hallásban. A vízben terjedő hanghullámok rezgéseit a bőrön és izomzaton kívül az úszóhólyag is érzékeli és felerősítve továbbítja azokat a belső fülhöz (labirintszerv). A másik nagyon fontos funkciója, hogy a hal vízben történő lebegését, süllyedését, illetve emelkedését is ennek a szervnek a segítségével szabályozza.