2007-10-31

Szezonzáró horgászat

Ítéletidôben a Pölöskei tavon
Október 19-én nagy bizalommal és lelkesedéssel vágtunk neki Jani barátommal az idény valószínűleg utolsó Pölöskei horgászatának. Eredetileg én 1 hétre terveztem a túrát, de különböző családi és időjárási nehézségek miatt 23-ig tudtunk maradni.
Indulás horgászni!

Többször voltam kint a tavon rövidebb horgászatokra és helykeresésre, de a siker és halfogás elkerült. Beszélgetve a többi horgásszal megállapítható volt, hogy az éjszakai hidegek és a nappali szikrázó napsütés miatt a halak a sekélyebb 1,6-1,8 m-es vizekben voltak megtalálhatók és foghatók. Időjósokat figyeltem a horgászatot megelőző héten minden nap és erős hidegfronti hatást, viharos szelet jósoltak. Na gondoltam, ez majd visszakényszeríti a pontyokat a mélyebb vízbe, és a hely előtt amin horgásztunk, ehhez igazítva próbáltuk kialakítani a meghorgászandó helyeket.
A hely előtt húzódik a tó főárka két bokorsor között, ennek part felőli törésén alakítottam ki az etetéseimet, amelyeket 20 mm-es Source bojlival etettem. Nem szórtam sok bojlit csak 30-40 dkg-ot. Ezt kiegészítettem még kb. 1 kg kukorica és tigrismogyoró keverékével. Jani a part előtt húzódó bokorsor szélén található kisebb töréseket és mederváltozásokat próbálta. Stratégiája: a kevés etetésre ha nincs kapás másnap, akkor odébb próbálkozni.
Első este, még szépen kisimult a víz

A botok behordása után elpakoltuk a rengeteg holmit, amit magunkkal hoztunk, hogy elférjünk az aprócska szigeten. Ahogy lebukott a nap, azonnal lehetett érezni hűvös lesz az éjszaka.
A kép 23 órakor készült, de hajnalban már -4˚C alá süllyedt a hőmérséklet

A hidegre való tekintettel nem is sokáig maradtunk kint, sátrunkban vártuk a halak jelentkezését. Fűtés nélkül rettentő hideg volt az éjszaka - gondolom -, aki velünk együtt vízen volt ezen az éjszakán, tudja miről beszélek. A másik dolog, ami nagyon nyugtalanított, hogy reggelig sikerült megúsznunk egyetlen csippanás nélkül. Felkeltünk újrahúztuk a szerelékeket, majd nekiláttunk egy kis reggeli készítésének.
Legnagyobb meglepetésemre napközben sem mozogtak és táplálkoztak helyeinken a pontyok. Konzultáltam más horgászokkal, akik a kis vízen horgásztak. Ők is megúszták az éjszakát kapás nélkül, tehát a halak most ott sem tartózkodnak. Hát hol lehetnek? - tettem fel magamnak a kérdést. Érkezésünk napján 11˚C -os vizet mértem másfél méteres mélységben. Újra partra húztam a hőmérőt, megdöbbenve láttam, hogy az előző éjszakai fagy és a délutáni szél 8˚C-ra hűtötte a vizet kevesebb, mint 24 óra alatt. Nem tetszett a dolog, de mondtam Janinak próbáljuk meg még ma este is a helyeket hátha ma jobb lesz. Ő is belegyezett, hiszen ezért jöttünk. Úgyhogy nekiláttam az etetőanyag előkészítésének.
Pölöskén, számomra sokat bevállt már ez a fűszeres íz

Vödörbe töltöm a bojlit
A saját liquidjével dippelem
Ebből etetek és csalizok

Délután sikerült fognom pár darab apróhalat, úgyhogy alkonyatban egy kis süllőzésre adtam a fejem, gondolván, ha annyira esznek majd a pontyok, az a bent lévő botokból biztosan kiderül. Jó ötlet volt, a süllők meghálálták szorgalmam, hisz alig 2 óra alatt 5 db sütyit sikerült elkapnom, igaz nem voltak túl nagyok, de unaloműzésnek kiváló szórakozást nyújtottak.
Nem voltak nagyok, de jól szórakoztam

Örömpecám befejeztével, gyorsan behúztam a még kint lévő szerelékemet majd eltettük magunkat másnapra. Az éjszaka nem volt annyira hideg, mint az előző, de most sem izzadtunk bele hálózsákjainkba. A hideget is csak akkor érzékeltem, mikor reggel 4 órakor végre megszólalt a jelzőm. Folyamatos húzós kapás volt, mondtam is Janinak, lehet jó hal lesz. Gyorsan csónakba pattantunk és már robogtunk is a hal felé. A bokorsoron átérve a nyílt vízen tudtam folytatni a fárasztást, de éreztem, nem Ő életem hala. Egykét kör a csónak körül és már matracra is emeltük a nem túl nagy, 8,40 kg-os potykát. Szereléket bent meg is csaliztam, letettem a helyre és dobtam utána egy marék bojlit, nem többet, mert nem láttam értelmét. Nem táplálkoztak intenzíven a halak.
Sajnos reggelig több kapásunk nem volt, úgyhogy kipihenten ébredtünk. Elsőként én léptem ki a sátorból meglepődve érzékeltem, hogy süt a nap, és nem fúj a szél.

A pillanatnyi jó idő gyorsan elmúlt, mire elfogyasztottuk reggelinket már nyoma sem volt a reggeli szép időnek, helyette az erős szél és  a borús idő borzolta kedélyeinket. Este többféle csali kombinációval szerettem volna próbálkozni, ezért kötöttem pár végszereléket. Ha többféle méretű csalival szeretnénk próbálkozni, és lusta vagyok mindegyikre másfajta végszereléket készíteni, erre van egy nagyon jó megoldás, amit szemléltetnék is, hogy én hogyan készítem el.
Varázs garázs
Hozzávalók

Vágjuk le a megfelelő méretű előkezsinór hosszát, majd fűzzük át egyik végét a horog fülén, majd az ovális vagy kör alakú karikán

A rövidebbik zsinórvéget bújtassuk vissza a horog fülén hátulról, majd állítsuk be a karika horoghoz viszonyított távolságát, ugyanis ez adja majd meg, hogy milyen távolságra lesz a csalink, a horog öblétől

Kössük meg a horgot csomó nélküli kötéssel, majd vágjuk le a kilógó zsinórvéget

Ha megvagyunk, hurkoljunk egy csali rögzítő gumikarikát a kicsi fém karikába

Majd húzzunk rá egy gumigyöngyöt és egy műanyag karikát, ez azért kell, mert ha olyan csalit használunk, ami a vízre megdagad, könnyen rádagadhat a kicsi fém karikára és így megváltozik a csali és a horog öble közti távolság

Én, ólompasztával vagy söréttel mindig lesúlyozom az előkezsinórt, majd forgóba kötöm, vagy végfüllel lezárom

Mehet rá a csali, ezt nem stopperrel rögzítem, hanem a gumit visszafordítom a második golyóra, de stopperrel való megütköztetés is tökéletes megoldás.

Így néz ki egy általam jónak vélt, megcsalizott horog, az előke azért univerzális mivel a gumi rugalmasságát kihasználva csalizhatunk egy, kettő, vagy három bojlit is horgunk alá, de még az sem akadály, ha ezek golyók mind különböző méretűek

A szél egyre erősebben fújt, ahogy közeledett az este, úgyhogy délután öt óra felé elmentem etetni. Mire végeztem ezen feladattal és a behúzásokkal, már szépen sötétedett is. Csináltam is pár képet az utolsó naplementéről.
Utoljára láttuk a napot

Este fél tízkor - épp a botjaim mögött tipegtem -, amikor elemi erejű kapásom volt. Gyorsan fel is kaptam a botot és már indultunk is a hal után. A kapás a két bokorsor közé tett botomon jelentkezett, ahogy átértünk az elsőn erősen nekiálltam felénk erőltetni, de sajnos elkéstem, elérte a bokrot és továbbállt. Hát nem örültem a dolognak, de hát ilyen a horgászszerencse.
Gyorsan újracsaliztam a 2 db 20 mm-es bojlival, majd indultunk a part felé. Kiérve beszélgettünk még kicsit, majd eltettük magunkat másnapra. Sokáig nem kellett pihennünk, mert 23 órakor ismét nekem lett kapásom, de most a másik, hóemberrel csalizott boton. 10 perces fárasztás végén 8 kg-os pontyot szákoltam, amelynek nagyon örültem. Sátorba érve bizakodtunk is barátommal, hogy talán nem Ő volt az utolsó. Hát nem! Valamivel hajnali 2 óra előtt barátom ugrott ki a sátorból, én gyorsan utána, mert hogy kapása volt. Mire kiértem Jani már el is húzta a bokortól, és nyugodtan vezetgette a part előtt. Gyorsan megmerítettem, még mielőtt valami akadót néz magának. Matracra emelve mondtam barátomnak, ez végre 10 kg felett van. Gyorsan nyugtázta Ő is és gyors mérlegelésnek vetettük alá. A mérleg mutatója 11,6 kg-on állt meg. Gratuláltam, majd siettem vissza aludni, mivel a szél ekkor már viharos erővel tombolt. Reggelig - ha nagyobbat nem is - sikerült még fognunk hármat, 3-6 kg közöttieket.
Reggel a sátorból nem nagyon volt kedvem kimenni, mivel olyan elemi erejű északi szél fújt, amilyennel az idén még hála istennek nem találkoztam. Lefényképeztük a halakat, majd reggelizni készültünk.
Az esti vendég

Jani és a hibátlan töves

Reméljük, jövőre is találkozunk, Barátom nem sokat foglalkozott a dermesztő hideggel és a széllel

Dolgaink végeztével,  úgy döntöttünk kicsit kimegyünk a halőrházba melegedni és beszélgetünk Gyulabával ( Ô a gondnok), mit is fogtak a tavon horgászók. Kiérve mondta is Barátunk, hogy sokan feladták a kegyetlen időjárás miatt, de jó hírt is közölt velünk, hogy a KHT szigeteken fogtak egy 19,80 kg-os tőpontyot. Ez a hír, és persze a mi fogásaink is, kellő motivációval láttak el bennünket arra, hogy visszatérjünk horgászhelyünkre és nekilássunk utolsó esténknek. Mire beértünk még erősebb lett a szél és még az eső is eleredt teljesen lehetetlenné téve a behordást, úgyhogy a bokor előtti részeket etettem meg dobócsővel és csúzlival, majd dobva jutattuk be végszerelékeinket.
Kegyetlen idő volt!

Sajnos az este csendesen telt mindössze Jani fogott még egy 5 kg körüli tövest, de még csak le se fényképeztük. Lefertőtlenítette és elengedte a pontyot. Reggel az előző estéhez hasonló időjárás fogadott, orkán erejû szél szakadó esővel. Társam is felkelt.  Nekiláttunk a pakolásnak és a kifelé vezető cseppet sem veszélytelen csónakázásnak. Úgy 2-3 óra megfeszített munka gyümölcseként összepakoltunk és elértük a kikötőt, ahol Gyulabá már várt minke. - Fiúk, ennek nincs értelme!
Erős bólogatással nyugtáztuk bölcsességét, majd elbúcsúztunk tőle és hazafelé vettük az irányt erről a horgászfanatizmust próbáló horgászatról, de úgy gondolom, hogy ismét felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk!
Írta és fényképezte: Szili Gábor
A harcsázáshoz otthon tartott piócákat amennyiben rendszeresen csirkemáj darabokkal etetjük rövid időn belül jelentős testtömeg növekedést érhetünk el.