2006-11-01

Horgásszunk Dynamite-tal! 2.

Ordas
Mai rohanó világunkban egyre kevesebb szabadidővel rendelkezünk. Ha végre eljutunk horgászni, természetesen ez alatt az idő alatt isszeretnénk mindig eredményesek lenni. Ehhez nyújt segítségetsorozatunk. Igyekszünk bemutatni különböző vízeken új modszereket, a legmodernebb etetési praktikákat, etetőanyagokat. Ezek küzül is azegyik legeredményesebb termékcsalád a Dynamite Baits termékeit használjuk, amelyek nem véletlenül kaptak Angliában több díjat, (A legeredményesebb csali,  A legjobb gyártmány, stb.) További információk a termékismertetőben találhatóak, amely pdf formábanletölthető (DB 2006.pdf)

II. Ordas
Sorozatunk második részében talán sokak által ismert vízre - kedvenc nagyhalas rakós-botos tesztvizemre - Ordasra látogattunk el. Tavaly ősszel sikerült több mint negyven induló közül megnyernem az Ordas Kupát, 18 kg feletti fogással, ezek után nem csoda ha szívesen jövök vissza.

A hajnali találkozónkon igen barátságtalan esős, szeles idő ellenére bizalommal néztünk a nap elébe Tomi barátommal, aki magával hozta a Dynamite Baits néhány újabb termékét kipróbálni. Többek között a számomra teljesen ismeretlen bükkönyt, ami egy borsó méretű főtt mag. Csinos kis tépőzáras konzerveben kapható, elôkezelt ál-lapotban, ami speciális fôzést jelent. Íze édeskés, állaga félkemény. Felbontás után szemes etetőnek használtuk, ill. horogra tűzve is megállta a helyét.
Félórányi kocsikázás után, az elsôk között érkeztünk a Váchoz közel található tóra. Rövid tanácskozás, hosszabb cipekedés, leizzadás, szuszogás. Ezzel bent is voltunk kisteherautónyi cuccunkal az U alakú tó belső felén. Az eső közben elállt, de a borongós idő azért még maradt.
Felállítottuk ládáinkat, egymás mellé - ekkor még nem gondoltuk, hogy túl közel leszünk - hiszen egy etetés két oldalát akattuk meghorgászni.
Elő a rakósokat, topszeteket, kupakolót, fel a szereléseket. 1 grammos Perfect úszó 18-as Euroline a Water Queentől, 10-es Hayabusa horog. A 2.4-es csőgumi két tagba szerelve, hogy legyen a halaknak útja szaladgálni, mert ezzel legalább 15-20 méterre is kiszalad egy-egy jobb hal. Hallottam, hogy vannak a vízben nagyobb pontyok is, de ekkor még nem gondoltuk, hogy késôbb szerencsénk lesz egyikőjükhöz.

Magok, pelletek, liquidek
Mit keverjünk? - ez volt a következő feladat. Kendermagból, tigrismogyoróból, bükköny-ból, tört Birdfood bojliból készítettünk egy keveréket scoopex-es liquiddel öntöttük nyakon eszméletlen illatfelhőben úszva. Tamás meg is akarta enni az egészet, de nem hagytam, ez a halainké. Ezenkívül kétféle pellettel próbálkoztunk, egy magas olajtartalmú pisztrángpellettel, amit halibut olajban áztattunk, mivel a nagytestű pontyok szeretik a magas fehérjetartalmú táplálékot. A másik 4 mm-es pelletetet scoopexes liqiuddel. Nem éppen diétás „Norbi Update” koszt, dehát nagy halakat akarunk fogni.

Horgásszunk Dynamite-tal! 2.

Pezseg a víz
Na gyerünk pecázzunk már, persze most derül ki, mi maradt még a kocsiban. Visszanyargaltunk érte, közben legalább Tamás kielégíti nikotinéhségét, talán addig is érik az alapozás. Aztán már minden a helyén. Pezsegett előttünk a víz, ami jót jelentett, érkeztek halak a terített asztalra. Kapás azonban nincs, csak beleúszás. Keszegezés közben elôfordul, ha sok az aroma az etetôanyagban, akkor a halak a kaja felett úszkálnak, szinte fürdenek az olajos, illatos felhőben. Tamás kezdte a halfogást. Több külsős akadás után érintőre tettük horgainkat. A változtatás annyira jónak bizonyult, hogy a lassú úszóbeállás után Tominak szinte azzal a lendülettel el is vitte az úszóját a hal. A lágyra hagyott 2-es gumi kiszaladt vagy 10 métert a botból. De mi a fene, az én úszóm is alámerül, bevágás, halam másolja a szomszéd boton verekedő minden mozdulatát, csak nem összeszedte az én cuccomat. Rövid kardozás után - topszet-topszettel a parton - kibogozzuk ki-ki hala merre is van. Szerencsére jóindulatuak voltak halaink, mert hagy-tak időt erre a mutatványra. Egyik jobbra a másik balra. Így mindenki már csak a maga halával volt elfoglava. Szívet lelket melengető burványok, sejtelmes árnyak a vízfelszín alatt, élvezetes fárasztások. Mindkét hal merítőbe került. Fotózás és irány vissza a vízbe.

A Bükköny-király
De a java csak most jött. Nem hagyott nyugodni az a fránya bükköny, mi lenne kettőt  csak úgy natúr,  feltűznék a horogra. A gondolatot tett követte, Tamás is csak biztatott, miért ne.
Úszó az etetés mellé. Egy emelés a csalin, szép lasssan visszaeresztem a vízre, két pici rezdülés, majd egyenletes tempóban elmerül a rövid, de vastag antenna. Akasztás. A bot megáll a kezemben. Az úszó éppen csak kiáll a vízből. A halam néhány másodpercig még észre sem veszi hogy horogra akadt. Szép komótosan elevez jobbra, de nem sokára megfordul az ellenkező irányba, irány a túlpart. Ekkor már éreztem, ez máshogy viselkedik mint egy két-három kilós hal. Tamás kiveszi a cuccát. Tanultunk az előbbi két halból, nem kell a gubanc. Idő van, hagyom, hogy fáradjon a hal. Negyedóra után már én is.  Fárasztás közben egyszer csak elkezd felemelkedni a fenékről, ekkor gondolok egyet, majd ráemelek egy kicsit. Erre rúg egy akkorát, hogy nagy durranás közepette topszetem második tagja háromfelé esik. Óvatosan lerövidítem, a több tagba fűzött gumi szerencsére összetertja. Innentől, láda tetejére állva, csak a topszettel fárasztok. Csonk a kézben, a gumit kézzel adagolom. Tomi felkapja a gépet, mondom miket állítson be rajta, és már kattog is. Egyenlőre döntetlen. Ha bírja a 18-as kóc talán győzhetek. Egy újabb kör után meglátjuk az uszonyát. Írtózatos burványt csinál. 10-15 kilósra saccoljuk. Újabb kirohanás. A gumi beszorul a carbon repedésébe. Úgy érzem most fog megtépni. Egy darabig így feszülünk egymásnak. Ő előre, én visszafelé húzom. Aztán, előrenyúlva a víz fölé, sikerül kitépnem a repedésből és újra szabadon fut a cső. Verejték a homlokomon. Kezem remeg a furcsa tartástól. Szép lassan ráérzek erre a furcsa fárasztási módszerre és egyre jobban átveszem az irányítást. Lassan őkelme is szépen fújtat a víz alatt. Öklömnyi buborékokat fúj. Fárad. Eltart még vagy 10 percig. Még jó hogy itt a nagy 75 cm-es merítőfej. Éppen belefér. Méltóságteljesen viseli ideiglenes rabságát. Csodálatos hal. Vastag széles háta, kerek teli pocakja van. Eddigi legnagyobb halam rakóssal. Újabb fotók, gyorsan, hogy ne kiínozzuk sokáig. Szép lassan visszacsúsztatom kezemből a partoldalban. Hát ennyi volt.
Még elgondolkodom egy darabig a történteken, mire felocsúdok Tomi már fáraszt.  És ez így ment egész nap. Nem akarok túlozni, de fogtunk egy fogási naplóra való mennyiséget ezekbôl a gyönyörű halakból. 4-5-6-7 kilósakat. De Ő volt a király, a bükkönyös. 13.40 kg.

Csalivariációk Dynamite-ra
Tapasztalataink szerint, ha nem volt kapás, egy csalikombináció váltásával újabb kapást tudtunk kicsikarni. Egy pellet, két csonti. Két bükköny egy csonti. Egy mini tigrismogyoró egy bükköny. Ha csak csontival csaliztunk mindig belemártottuk egy kis aromába, olajba, így gyorsdabban volt kapás a felkínált csalira. A magokkal pedig mindig egy kicsivel nagyobb halat fogtunk. Jónak bizonyult a Betain Green Swim Stim zöld színű puha pelletje önmagában is. Egy újabb pellet lövés, kupakolás után újra-újra megmozgattuk ôket, amit újabb pezsgések és hamarosan újabb kapások igazoltak. Szerették a Dynamite-ot. Mi is megszerettük. Legközelebb folyóvízi nagyhalas horgászatot tervezünk. Ott is bedobjuk a „dinamitot”.
Írta és fényképezte: Horváth Gy. Gábor
waenmar#1 2009. 09. 07., 22:18szia!

Azt szeretném megkérdezni, hogy idén lesz e ,és ha igen mikor lesz az ordas kupa?

Köszi:MM
összes hozzászólás megtekintése »
A világ halfajokban leggazdagabb családja a pontyféléké, 1500-nál is több alfajt számlál. Megtalálhatók a trópusi- és mediterrán égövben éppúgy mint a sarkvidéken túli édesvizekben. Eredetileg Afrikában, Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában voltak őshonosak, mára azonban a mesterséges telepítéseknek köszönhetően az összes kontinensen fellelhetők.