Cikk oldal
2014-10-29

Kiskörén már tesztelnek

Megkezdődött a hallépcső próbaüzeme
Megkezdődött a hallépcső próbaüzemének látványos szakasza, a fejlesztésnek köszönhetően megteremthető a folyó és a tározótó folyamatos ökológiai kapcsolata.

Kiskörén már tesztelnek

A Komplex Tisza-tó Projekt keretében – országosan egyedülálló méretű – hallépcső épült Kiskörén, a duzzasztómű mellett. Az Európai Unió támogatásával, 740 millió forintból megvalósult fejlesztésnek köszönhetően megteremthető a folyó és a tározótó folyamatos ökológiai kapcsolata.  

Kiskörén már tesztelnek

A 7,6 milliárd forint összköltségű Komplex Tisza-tó Projekt (KEOP-2.2.1/2F/09-2011-0001) egyik kiemelt célja a tározó ökológiai egyensúlya alapjainak hosszú távú megteremtése. A beruházás egyik elemeként hallépcső épült a Kiskörei Vízlépcsőnél, ennek révén már biztosítható a folyóban és a tóban otthonra lelt vízi állatvilág folyamatos „közlekedése”, fel- és leúszása, megkerülve a duzzasztóművet. Eddig nem állt fenn az a lehetőség a halak számára, hogy az alvízről a felvízre ússzanak akkor, amikor a vízlépcső zsiliptáblái zárt állapotban voltak és csak az erőmű turbináin keresztül áramlott a víz, ami úgynevezett kisvizes időszakban jellemző. Általában rövid az árvizes periódus, amikor az elzáró táblák nyitva vannak, így a halak szabadon közlekedhetnek. A hallépcső megépítésével orvosoltuk ezt a problémát – emelte ki Lovas Attila, a projektgazda Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója. Hozzátette: a közelmúltban megkezdett próbaüzem igazolni látszik azt, hogy a hallépcső képes ellátni nélkülözhetetlen ökológiai funkcióját.

Kiskörén már tesztelnek

A mintegy 120 ezer köbméternyi földmunkával, természet-közeli műszaki megoldásokkal kialakított, 1371 méter hosszú, akár 10 méteres vízszintkülönbséget áthidaló vasbeton- és terméskő-labirintus három szakaszra osztható. A felső szakasz az állatok Tisza-tóból történő kiléptetését szolgálja, az átlagosan 15 méter széles középső szakasz biztosítja az átjárhatóságot, míg az alsó, torkolati szakasz az alvízi kapcsolatot teremti meg.

Kiskörén már tesztelnek

A mesterséges patakként funkcionáló ökológiai folyosó felső szakaszának központi elemeként 180 méter hosszúságú tápcsatorna épült a téli kikötő és az üzemi út között, az üzemi út alatt pedig az árvizek kizárását és a víz betáplálását szabályozó műtárgy létesült. Itt helyezték el azokat a monitoring berendezéseket, amelyek a hallépcső hatékonyságának ellenőrzését teszik lehetővé, s halbiológiai kutatások terepéül szolgálnak.

Kiskörén már tesztelnek

A kedvező átjárási feltételeket a természet-közeli bukókhoz épített, úgynevezett réselt halátjáróként kialakított műtárgyak biztosítják. (Ezek mélyküszöbű nyílásai szolgálják az év teljes időszakában – téli, alacsonyabb vízjáráskor is – a halak számára az átjárhatóságot.) A középső szakaszon medencesor és „pihenőtó” várja a halakat, mielőtt folytatnák útjukat.

Forrás & fotók: Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság
„KOMPLEX TISZA-TÓ PROJEKT” KONZORCIUM
Szólj hozzá:
A pikkelyek alatt található halbőr két rétegből áll. Az egyik a hámréteg, mely tartalmazza azokat az apró nyálkasejteket, melyek a halnyálkát termelik és a bőr felszínére juttatják (ez a nyálka egyrészt védi a halat a kórokozóktól, másrészt sikamlóssá teszi a testét). A másik az irharéteg, mely vérerekkel, színsejtekkel és idegsejtekkel teli kötőszöveti rostokból áll.