2012-07-23

Oláh Sándor Márk írása
Én és a csukák, avagy hogyan lettem pergetőhorgász

Szeretnék elmesélni egy történetet, egy történetet egy átlagos városi srácról aki jelen esetben én magam volnék. Nem vagyok egy túl sokat megélt, sokat tapasztalt ember, lévén még csak 16 éves vagyok, viszont nyugodtan állíthatom, hogy a horgászat a fél életemet végigkísérte. Ennek megfelelően történetünk 8 évvel ezelőtt kezdődik.
Nagyon sokan úgy kerülnek kapcsolatba a horgászattal, hogy édesapjuk kiviszi őket magával a vízre, nos az én történetem nem így kezdődött. Engem a nagybátyám vitt el először horgászni az én nyüstölésemre a Tiszára. Ez egy nagyon emlékezetes nap volt a számomra, amin megfogtam életem első halát, egy snecit. Innentől kezdve elkapott a gépszíj és a horgászat az életem részévé vált. Először az élő Tiszán és a Tisza egy mesterséges holtágán kezdtem el keszegezni, nem túl nagy sikerrel, de a holtágon a nádfal melletti csukarablások már ekkor elkezdték izgatni a fantáziámat. A kezdeti nem túl nagy sikerek miatt egy időre elkezdtem hanyagolni szeretett folyómat, és belevetettem magamat a kockatavi pontyozásba .

Hogyan lettem pergetőhorgász

Nagyon megszerettem a pontyozást, amit először hagyományos fenekezővel , később pedig feeder bottal űztem. Ez ment egy ideig aztán kezdett kicsit monotonná válni, kezdtem visszavágyni a vad vizekre, az én szeretett Tiszámhoz, még ha nem is ad annyi halat, mint a kockatavak. A kedvenc kis holtágamon látott sok rabláson felbuzdulva Kb. 4 évvel ezelőtt vásároltam meg életem első pergetőbotját. Nagy hévvel vágtam bele a pergetésbe, de kezdeti próbálkozásaimat nem sok siker koronázta. Ez abból adódott, hogy nem volt mellettem tapasztalt pergetőhorgász akitől kitanuljam a mesterség csínját-bínját. Mindent magamtól illetve a szakirodalomból kellett megtanulnom, és minden trükkre magamnak kellett rájönnöm. Nem adtam fel, több mint egy évi teljes sikertelenség után sem, aztán a kitartás elkezdte meghozni az eredményét, először csak néhány rámozdulást, lekövetést és mellévágást, aztán életem első pergetett halának megfogását is, amit most részletesen is el fogok mesélni:
Egy szép tavaszi napon történt az eset, mikor nagybátyámmal és unokaöcsémmel együtt elindultunk a kedvenc kis holtágamra pergetni, mikor megérkeztünk csendes volt a vízpart nem volt ott rajtunk kívül senki. Kiszálltunk a kocsiból, összeszereltük a botokat. Nagybátyámék az enyémnél kicsivel nagyobb rutinnak bokorugró villantót kapcsoltak a drótelőke kapcsába és elkezdték húzni a nádfal szélét. Én ekkor még nem rendelkeztem bokorugró csalival, hiszen gyűjteményem „enyhén megszállott” bővítését csak ez után az eset után kezdtem el. Tehát a nádfalat én nem dobálhattam, viszont kinéztem magamnak egy kis hínármezőt. Kicsi 6 centis ezüstös támolygót kapcsoltam drótelőkém karabinerébe, és elkezdtem dobálni a hinarast. Körülbelül harmadik dobásra kaptam egy koppintást, amire azonnal rá is kontráztam és éreztem, hogy megakasztottam valamit. A hal összevissza cikázott és a fejét rázta, sőt még a vízből is kiugrott. Rabul ejtett ez az élmény, hiszen ez a tavi pontyok lomha egyenletes húzásával összehasonlíthatatlan volt. Rövid fárasztás után előttem pihegett életem első pergetett hala, egy 36 centis csukácska személyében, aki természetesen visszanyerte szabadságát. Aznap több halat nem sikerült fognom, pedig még egy bokorugró villantót is kunyeráltam. Unokaöcsém viszont fogott egy 40 centis példányt.
Így fogtam meg életem első pergetett halát.
Életem második pergetett hala ugyan nem csuka volt, hanem egy gyönyörű süllő, mégis megerősített abban, hogy nekem ezt a pecát kell csinálnom, mert ezt élvezem a legjobban.

Hogyan lettem pergetőhorgász

Nem is akármilyen fogás volt ez, hiszen borzasztó zavaros vízből sikerült kivarázsolnom egy 4-es körfogó villantóval. Az eset egyébként a Bodrogon történt egy csatorna torkolatánál, ahová keresztapám vitt el engem. A süllő klasszikus dupla koppintással jelentkezett, amit akkor még nem ismertem fel, egy keményet odaütöttem neki, aztán fejrázások a mélyből ,de nem volt csuka szerű összevissza rohangálás. Mikor partra került a szép hal nem tudom ki lepődött meg jobban, én vagy a süllő?  Még a helyi öregek is csodájára jártak, hogy milyen szép süllőt fogtam ilyen zavaros vízből. A hal súlya egyébként 1,7 kg és ezzel mai napig ő a legnagyobb pergetve fogott halam.
És most ugrunk egy picit az időben egészen tavaly szeptemberig, amikor is újabb fontos sőt, meghatározó élmény ért, mikor is gimnáziumba mentem, és  megismerkedtem Péter barátommal, akivel azóta nem csak osztálytársak, hanem horgásztársak is vagyunk.
Ő vezetett be engem a Nyírségi csatornák rejtelmes világába. Első közös pecánk egy szeptember közepi hétvégén történt, amikor is 3 csukát sikerült fognom egytől egyig 2-es aranyszínű körforgóval. Ez egy fontos peca volt ,mert itt tanultam meg igazán pontosan hogy kell húzni a csukának a villantót hogy az számára a legkívánatosabb legyen. Első két csukám nem volt nagy, mind kettő 37-centis volt.

Hogyan lettem pergetőhorgász

Az aznapi harmadik csukám már egy érdekesebb eset volt, ami egy befolyónál történt. Elrontottam a dobást és a körforgó csak úgy beesett elém egy pár méterre a vízbe. Ki akartam emelni de az emelésembe hirtelen belenyúlt valami és nyekkentve egyet az orsóm fékjén visszarántotta vízig a botom spiccét. Rövid fárasztás után partra került életem első 40 cm-es, méretes csukája.

Az itt megtanultakat elkezdtem alkalmazni a kis tiszai holtágon is és csodák csodája  abból a vízből, ahol eddig legtöbbször csak betliztem, sorra kezdtem el fogni a csukákat, még ha nem is túl nagyokat.(35-centisnél nagyobbat onnan eddig nem sikerült fogni) Természetesen ezek egytől egyik visszakerültek a vízbe. Itt egyetlen egyszer akadtam össze egy nagyobb csukával, de azt elbaltáztam . A kapás közvetlenül azután történt hogy egy akadóból kicibáltam a villantómat, a kapás pedig ránehezedés szerű volt amire én azt hittem hogy csak egy adag hínárt húzok . Aztán legnagyobb meglepetésemre a „hínárcsomó” egyszer csak elindult, és lehúzott egy pár méter zsinórt az orsómról, majd egy fejrázással megszabadult a horogtól. Hát igen a rutintalanság…
A nagy meglepődés közepette elfelejtettem bevágni.

Hogyan lettem pergetőhorgász

Innentől kezdve már leginkább csak pergettem. Petivel egy októberi közös kalandunk ismét emlékezetesre sikeredett, ugyanis megfogtam életem eddigi legnagyobb csukáját, ami partszélen kapta el a 2-es aranyos körforgót itt már egy picit trükkösebb fárasztás következett, hiszen a hal egymásután háromszor is kiugrott a szákból mikor meg akartuk meríteni. A hal hossza 43cm a súlya pedig 80dkg , tudom hogy nem túl nagy de csatornaviszonylatban ez már szépnek számít, és méretéhez képest jól küzdött.

Elkezdtem új módszereket és trükköket tanulni, bővítettem a felszerelésemet és azóta már nem csak villantóval, hanem wobblerrel és gumival is fogtam csukát, és mikor csak tehetem, kint vagyok a vízparton a válltáskámmal az oldalamon a pergetőbotommal a kezemben, hogy újra és újra átélhessem azt az élményt amikor a csuka a horgon összevissza cikázik, szaltózik, és rázza a fejét.

Írta: Oláh Sándor Márk

Sandor95#1 2012. 07. 23., 22:14Figyelj Peti ha csak rajtunk múlik akkor lesz folytatása! ;)

Ezúton is szeretnék külön köszönetet mondani Péter barátomnak aki nélkül ez az írás nem jöhetett volna létre, hiszen mint fényképész is közreműködött egy pár fotónál :) Másrészt meg mint az írásból kiderül ő mutatta meg nekem ezeket a csodálatos kis vizeket, amiken most is horgászok! Úgyhogy tényleg nagyon szépen köszönöm!
pecaspeti#2 2012. 07. 23., 21:41...én is...:)
Sandor95#3 2012. 07. 23., 21:00Köszönöm szépen! Én is nagyon remélem hogy lesz még folytatása a dolognak :)
10091#4 2012. 07. 23., 17:05jól nyomod, csak így tovább.
összes hozzászólás megtekintése »
A harcsázáshoz otthon tartott piócákat amennyiben rendszeresen csirkemáj darabokkal etetjük rövid időn belül jelentős testtömeg növekedést érhetünk el.