2012-08-31

Szabadi Lantos Álmos írása
Emlékeimet felidézve eszembe jutnak azok az idők amikor elkezdtem pergetni, első balin, első csuka, első sügér. Teljesen meg voltam elégedve a kis pecás világommal, de csak addig amíg el nem olvastam egy cikket a fekete sügérekről. Egyből beleszerettem de akkor még nem tudtam, hogy az első találkozás messze lesz még, nagyon messze. Olvastam a cikkeket vettem a sok férget, rákot, wobblert és az internetes fórumoknak köszönhetően rábukkantam pár olyan vízre ahol él is ezekből a halakból bizonyítottan. Elmentem 1-2 vízre de a csali beszakításán kívül semmire nem jutottam. Emlékszem egyszer egy pesti bányató partján sétálgatva láttam meg egy nagy árnyékot, egyből elé dobtam de nem érdekelte a csali. Csodálattal néztem gyönyörű zöld pikkelyekkel borított testét és nagy száját amint tova úszott, egyszerre volt keserű és édes a találkozás, keserű mert nem fogtam meg, de édes mert végre találkoztam egy ilyen hallal is. Ezen felbuzdulva olvastam a cikkeket, néztem a videókat szívtam magamba a tudást mint szivacs a vizet. Többször jártam erre a vízre meg másikra is, bár halat nem fogtam csak egyet ami alig volt tíz centi, ( nagyon örültem neki de ez nem volt az igazi) még sok kikövetésem volt ennyit eltudtam érni többet nem. Első nagyobbacska fekámat a magyar sügér fogó klub találkozójának köszönhetem, egy Pesttől 20-25 km-re lévő tavon rendezték meg a találkozót. ( Mire itt vagyunk már sok víz lefolyt a Dunán a kezdettől számítva 3- 4 év is eltelt ) Eddigre már jó sok futurisztikus csali állt a rendelkezésemre, és több technika, mint pl.: Texas-rig, Carolina,-rig, Drop-shot stb. Első fekete sügér a Zéé által adott gumirák által esett el amit texas kötéssel tálaltam fel. Már 1-2 órája pecáztam, amikor megláttam a csónakokat a partnál na mondom dobok egyet és felmegyek mert elkezdődik lassan a gyűlés. Első dobásra már kapásom volt sorozatos kis ütések sorozata de a tettes nem lett meg, a második dobásra elakadtam valamibe azt hittem, hogy hínár de kiderült hal volt, leakadt. Ekkora már hívtak felmentem. Gyűlés után vissza mentem a kapások helyszínére és második dobásra jött a koppintás most kivártam, aztán bevágtam, a víz mintha felrobbant volna, irgalmatlan fröcskölés és rúgás volt a válasz, rövid huza-vona után partra kényszerítettem az első méretesebb nagyszájúmat.

Ezután a hal után nagy csönd következett be, a szél egyre erősebb volt, a peca meg egyre nehezebb, autóval átmentünk egy másik helyre ahol egy japán jigget tettem fel, utánfutónak meg egy rákot.  Sokadik dobásra kapta csak el valami a nádas szélénél ez már komolyabb ellenfél volt éreztem vele már nem volt egyszerű dolgom de végül is ő is szárazra került és fotó után ment is vissza.

Találkozások a pisztrángsügerekkel

Ez a hal után is óriási csönd volt majd vissza mentünk az „alaptáborba” és ott egy kis öblöt faggatunk a társasággal majd egyiküktől kölcsön kértem egy dobásra finom peremfutós botját és drop-shot szerelékét kíváncsi voltam mire képes a pálca első dobásra leakasztottam egy 20 cm körüli fekuszt hihetetlenül örültem megkértem ismerősömet, lőjön pár fotót a halról erre ez volt a válasz: „ Ez kis hal minek fényképezni?!” én erre csak azt mondtam: „Mert feka .” :)

Következő horgászatomat már megírtam a Multizás Délegyházán című cikkben . Ezután a peca után elmentem a Pesten található bányatóra sok esélyt nem láttam a halakra de dobáltam több picike követte ki a csalimat így azt a helyet ott hagytam. Egy hellyel odébb felraktam egy fehér spinnerbaitot és a nyílt víz feldobáltam második dobásra elemi erejű kapásom volt és 5 perces fárasztás után partra került a közel 1.5-2 kg-os pisztráng sügér melynek furamód sebes volt a farka. Zéé felhívta a figyelmemet arra, hogy most ívás van, és azért olyan a farka mert ha jól emlékszem azzal ásta ki a fészkét és felvilágosított ennek a halfajnak az ivási idejéről.( Mivel nincsen rá tilalmi idő ( PEDIG KÉNE) így akkor nem tudhattam, most már megjegyeztem!!!!)

Hosszú szünet következett megvártam, hogy vége legyen az ívásnak és már mentem is a minap pecázni. Sokan voltak, sok ismerős de kevés hal, páran fogtak de azok elég szépek 30-45 cm-ig voltak. Én egy picikén kívül nem tudtam mást felmutatni, de légyre sok kikövetés volt és nem kicsik 20-25 centiméteresek .Hát körülbelül ez lenne az én első fekete sügérjeim története, remélem tetszett!

Írta: Szabadi Lantos Álmos

Halak esetében alapvetően kétféle pikkelyt különböztetünk meg. Az egyik a reszelős felületű fésűs (ctenoid) pikkely, mely a hazai halfauna tekintetében többek között a sügérnél tapasztalható. Míg a másik, a kerekded geometriájú, sima felületű úgynevezett kerek (cycloid) pikkely, mely például a pontyra jellemző.