2013-04-24

Kajakhorgászat 2.

Veszélyek, a viselkedés és a horgászat
Leszögezhetjük, hogy a jó kajak gyakorlatilag felboríthatatlan, de a közeli kapcsolat a vízzel veszélyforrásokat rejthet magában. Ezért a kajakhorgászatnál különösen fontos, hogy észnél legyünk!  A kajakot ne télen, éles bevetésen próbáljuk ki először, nyári körülmények között érdemes tesztelni képességeinket. A jó egyensúlyérzékre feltétlenül szükségünk lesz ezért a tompaság vagy magatehetetlen részegség ilyenkor a nem kifizetődő.

Ha ügyesek vagyunk rengeteg ehhez hasonló ’fej-fotónk’ lesz

Jó pár éve rejtett dunai kopolyákat vallattunk Figura barátommal a Gemenci erdő mélyén. A cserkészéshez a kajak ideális betámadós eszköznek bizonyult, eldugott kis tavakat, csatornákat térképeztünk fel. A parti pihenő és ebéd után a türelmetlen Figura Richárd horgászni indult. Az egy méter magas part óvatosságot kívánt volna, de Figura magabiztosan ugrott bele a kajakba. A következő pillanatban a kajak orra a levegőbe emelkedett és Figura hátra bukfenccel bucskázott bele a vízbe. Kajakos horgászataim közben számtalan élményben volt részem, jóformán az összes kajakos barátommal történt már hasonló eset.  Jancsika egyszerűen leesett a kajakról, Zsolt pedig egy elkapkodott partra szállásnál merült meg.

Kövér decemberi csuka
Jobb híján ez a fotó készült róla

Veszélyek

Jó móka lehet a kajakozás nagy hullámokban, nyáron mentőmellényben, de horgászni nem fogunk tudni ilyen körülmények között. Figyelmünket az egyensúlyunk megtartása köti le, erős hullámzásban ne menjünk a vízre kajakkal! A veszélyt nem a felborulás jelenti hanem, hogy egyensúlyunkat vesztve lebillenünk a hajóról. A hullámzás mellett a szél is nagyon veszélyes lehet. Amellett, hogy a könnyű hajótestet oda viszi ahová akarja, komoly bajban leszünk ha az evezőt is kifújja az ölünkből.

Ez a balin is megérdemelt volna egy jobb fotót

A másik legnagyobb veszélyforrás a víz alatti csökök és tuskók. Nemegyszer előfordult, hogy önfeledten evezgetve tuskóra futottam és kevésen múlott, hogy nem estem le a kajakról. A lendületes tuskóra futás erősen megbillenti oldalirányban a kajakot és a helyzetet fokozza, hogy általában teljesen váratlanul történik. Ilyenkor szokott igazán felszökni az adrenalin, próbáljuk megőrizni a hidegvérünket és nem kapkodni. Igazán extrém esetben az ág vége beleékelődhet a dugó nyílásába és ekkor minden leleményességünkre szükségünk lesz ha le akarunk a gonosz csökről kászálódni.
Közel 10 év kajakos horgászat alatt még nem borultam egyszer sem, de társaim nagy része már túlesett rajta.

Alkonyati önfotó kajakból
Töklevelesben tökéletes
A csökös szintén ideális pálya

Viselkedés a kajakban

Ha heveny hasmenésrohamok kínoznak kerüljük a kajakhorgászatot, de a vizelés kis gyakorlattal kiszállás nélkül is elsajátítható. Terpesszük ki a lábainkat kétoldalt és támasszuk meg a kajakot közvetlenül a lábunk között. A lábakat hátravezetve egy mozdulattal fel tudunk térdelni így a hajótest két oldalára. Oldalra irányítva a sugarat könnyen ki lehet vizelni anélkül, hogy a hajótestbe is csurranjon-cseppenjen. Az egyensúlyra és arra, hogy a két oldalt azonos nyomással terheljük, ezekben az esetekben különösen szükségünk lesz.
A heves, hirtelen mozdulatokat, az elhajlásokat próbáljuk elkerülni, lábunkat oldalt kilógatva az stabilizálni tudjuk helyzetünket.

Időnként szálljunk ki egy pihenőre

A vízre szállás sem mindig egyszerű. Előfordul, hogy stégről, magas partról vagy ingatag kőszórásról kell kajakba szállnunk, a borulás esélye ilyenkor hatványozódik. Sose támaszkodjunk a kajak egyik oldalára, minden esetben a két oldalt azonos erővel támasszuk meg, így minden körülmény között biztonsággal szállhatunk be és ki.
A műfajjal ismerkedő kajakosnak problémát jelent az evező elhelyezése horgászat közben. A legtöbb kajakban van lehetőség az evező hajótesthez való rögzítésére, de a magam részéről a legegyszerűbb megoldást preferálom, tegyük az evezőt az ölünkbe. Zavarni nem fog dobás közben és mindig kéznél van.
Mivel kevés lehetőségünk van a mozgásra érdemes a lábak helyzetét váltogatni a különböző támasztékokon. Kinyújtva vagy felhúzva lábunkat, teljesen más komfortérzetet ad a megváltozott üléspozíció és ha egész nap a kajakban ülünk szükségünk is lesz rá.

Ez a szebb késő őszi hal a vízeresztés után jött

A horgászbotot is egyszerűen tegyük a lábunk közé, innen lehet a leggyorsabban felvenni, ha szükséges. Bokrok, fák, nád között evezgetve, illetve a ki- és beszálláskor ügyeljünk a bot épségére.

Izgalmas pillanatok
Egyik kézben hal, másikban kamera

A horgászat technikája

Kajakból nem érdemes statikusan horgászni, használjuk ki legfőbb előnyét a mozgékonyságot, váltsunk gyakran pozíciót. Néhány dobás után álljunk arrébb, nagy területeket pásztázhatunk így végig. A legmozgékonyabbak akkor lehetünk, ha szélcsend van, vagy enyhe szellő fújdogál. Ilyenkor nem kell súlyoznunk. Különösen kedvező széliránynál, végigcsoroghatunk a nádfalak, növényesek előtt, alaposan végighorgászva azt.  Az ölben tartott evezőt gyorsan fel lehet venni és ahhoz, hogy kicsit korrigáljuk a hajó pozícióját, a botot se kell letenni, egy kézzel is állíthatunk az irányon. Ha súlyozni kell a rögzítéshez több hely áll rendelkezésre. Attól függően fog más ás más szögben beállni a kajak, hogy melyik fülhöz, kapocshoz kötjük ki a súly kötelét.

Szinte bárhol kiköthetünk

A hal megkeresésére szintén ideális eszköz a kajak.  Csukázásnál evezgetve figyelni kell a burványokat, a tolóhullámokat és a menekülő hal keltette iszapfelhőket.  Horgászat közben érdemes erre kis időt szánni. Az ígéretes helyeket evezzük végig, időnként a hajó oldalát megkocogtatva az evezővel. Ahol halat találunk érdemes megállni, általában többen tartózkodnak egy helyen. A halak általában nem egyenletes eloszlásban vannak és így elkerülve az üres szakaszokat, jobban koncentrálhatunk a halasabb pályákra.

Csuka ellenfényben

Jó hal esetén a fárasztás óriási élmény kajakból. Már egy két kilós hal is képes meghúzni a kajakot, a jobbak pedig métereket tudják szánkáztatni. A merítőhálót felejtsük most el, a kifáradt halat kézzel, esetleg grippel kell kiemelni. A komolyabb hal rendes ramazurit tud csinálni a kajakban és ennek akár borulás is lehet a vége. A megragadott halat tartsuk kézben és ha lehet ne tegyük le, mert általában akkor kezd el csapkodni. Ha meg akarjuk tartani ne a kajakhoz kössük mert össze-vissza fogja rángatni  azt, megakadályozva a horgászatot. Egy fához érdemes a leginkább kikötni és amíg odaevezünk, a halat lábunkkal szorítsuk le mert ettől meg fog nyugodni. Miután rögzítettük a kötelet vegyük csak le a lábunkat a halról, ilyenkor azonnal csapkodni kezd. Legyünk felkészülve, hogy a hal egészen a kajakig kísérheti a csalit, a kapás sokszor a kiemelés pillanatában következik be.

Balatoni horgászatnál figyeljük a viharjelzést

Irány a pálya
Borulás után

Horgászati szituációk

Az utóbbi években a kajakhorgászataim túlnyomó része volt a csukára történő legyezés. A sekély vizű, változatos, növényes-nádas pályák ideálisak a kajakból való horgászatra. A minimális erőfeszítéssel történő, gyakori pozícióváltások miatt ugyanazt a pályát különböző szögekből is meghorgászathatjuk és ez az eredményességet növeli. A rövidebb, technikás dobások könnyen mennek kajakból is, annak ellenére, hogy egy méterrel alacsonyabbról horgászunk. A dobást inkább felfelé irányítsuk és a hátralendítésnél különösen ügyelni kell, hogy legyünk ne érjen a vízbe. A nagy semmit fárasztó kajakból dobálni, ilyenkor sokkal jobb választás a csónak.

Tél végi süllő
Akcióban

Próbáltam és állíthatom a balatoni márgásokon való süllőzés és a mólók körüli balinozás is eredményes kajakból, főleg ha nem rendelkezünk csónakkal.
Az én kajakom katamarán testű ezért folyóvízen, lehorgonyzott horgászatra nem igazán alkalmas, ide- oda vezetgeti a sodrás.  Dunai viszonylatban viszont a pályák, szigetek, gátak megközelítésre kiválóan alkalmas, de ilyenkor célszerű ezeket a helyeket kiszállva meghorgászni. Ha árad a víz és kedvünk támad egy ártéri keszegezésre örülhetünk, ha van kajakunk. Botnak ne bolognait vagy matchet válasszunk, szerezzünk be erre a célra egy rövid, finom, 2,70 m körüli micromatch botot.

Egy ekkora hal beemelés után, már okozhat bonyodalmat a kajakban

A fenti szituációkon kívül próbáltam a kajakot bányatavakon feketesügérre, domolykóztam belőle kisebb folyókon és horgásztam vele hatalmas pisztrángos tavakat Erdélyben.

Megvan!

Pergető horgászatnál rövid botot válasszunk, rövid nyéllel, nincs annál bosszantóbb, mint amikor az alsó nyéltag minduntalan beleütközik a lábunkba.  Pergetésnél kissé meg kell emelni kézpozíciónkat is, így tudjuk a megfelelő kontaktust tartani. Ez egy idő után fárasztó lehet.

Kroki

Legyező horgászatnál is fontos, hogy a botspicc a víz felé mutasson. Ha egyik lábbal feltérdelünk, ki tudjuk támasztani karunkat anélkül, hogy elfáradnánk a kéztartásba. Ügyeljünk a dobásokra, az alacsony üléspozíció nem tolerálja a hibázást. Aki kajakból megtanul dobni más horgászati szituációkban is meg fogja állni a helyét. A zsinórt a lábunk közé fejtsük be.
Kapás esetén határozott kézmozdulattal vágjunk be (strip strike), ne a bottal emeljünk. Ha felénk közeledve ráúszik a csalira a hal, még nagyobb strip strike-ra van szükség, mert a bevágás során a kajak is könnyen megmozdul .
Sekély vízen gyakran előfordul, hogy a bevágás után felénk kezd el úszni a hal. Ez érdekes szituációkat hozhat, próbáljuk a kontaktust tartani és azonnal felszedni a zsinórt.

Helló!

Konklúzió

Összegezve a leírtakat mindenkinek ajánlani tudom a kajakból való horgászatot. Ha odafigyelünk az alapvető szabályokra és a felszerelésünk is megfelelő, egy kifejezetten élvezetes, mással össze nem hasonlíthatóan sportos horgászmódszert sajátíthatunk el. Olyan vízterületeket is meghorgászhatunk, ahová mások nem tudnak bejutni, a vízi világ egészen más arcát ismerhetjük meg. Ha pedig a szép zsákmány mellett másnap egy kis izomlázat is érzünk, emlékeink kétszeresen szépülnek meg.

Írta: Bartha Péter
m3robi#1 2016. 01. 26., 00:48Kedves Péter!
Köszönöm, sokat tanultam az írásodból!
Balatonboglár előtti vizet szeretném meghorgászni kajakkal. Most keresek felszerelést, a Balaton D-i partjainál mi lehet ideális megoldás? Most egy Moken 13-mal szemezgetek, jó lehet az a balcsira? Boglár előtt pergetni milyen dobósúlyú botot érdemes használni?
Köszi
makkmarci#2 2013. 06. 25., 15:35Kedves Péter!
Nagyon tetszett mind a két cikk! Azt szeretném kérdezni, hogy nem kifejezetten horgász kajak (felfújható) használhatóságáról van esetleg tapasztalatod? Köszönöm! Marci
összes hozzászólás megtekintése »
A csukaivadék, amikor eléri a 20 mm-es hosszt az addig kerekesférgekből és planktonszervezetekből álló étrendje jelentősen megváltozik. Átvált ragadozó életmódra. Amennyiben nem elég sikeres az erre az időszakra eső pontyfélék ívása, a csukák közti kannibalizmus jelentős méreteket ölthet.