2008-01-31

Stick, avagy a varázspálca

Hagyományos angol úszótípusok 1.
A címben és az alábbiakban említett úszótípusok használata mélyen gyökerezik az angol horgászhagyományokban. A velük való horgászathoz külön bot és orsó fajtákat használnak. Tervem, hogy ebben a részben az említett úszóval, a következő részben az Avon, Chubber és Loafer típusokkal, majd a befejező részben a hagyományos botokkal és orsókkal foglalkozunk.

<b>Pálca arzenálom</b>
Pálca arzenálom

Ha valakinek a címben szerepelő úszónév semmit nem mond, annak máris célszerű elolvasni az írást. Tudom, hogy a mai globalizált világunkban nem divat a hagyománytisztelet. Fogyasztói társadalom, sikerközpontú gondolkodás, nyereség és bevétel centrikus piaci magatartás, menedzser típusú vezető. Csak néhány gyöngyszem, melyeket csodálatosan magyarosra torzítottunk. A mindent elöntő, nyugatmajmoló gagyi áradatban, könnyedén maradinak és ósdinak bélyegzünk olyan dolgokat, melyek megismerése talán ráébreszthet bennünket, hogy nem csak az eladhatóság és a divat határozza meg valaminek, vagy valakinek az értékét. Miután belefulladtunk a „méltán dicsőített” ötezredik-féle „nélkülözhetetlen” aromába és hazatértünk valami őslényparkból, ahol csak nekünk csak most, sikerült kifogni a négy db harminc kilón felüli „ősponty” egyikét. Persze nem olcsón, mert úgy már nem is érne semmit. Akkor kezdjünk gondolkozni, miért sikerül nekünk minden odaát normálisan működő dologból, - makkos cipőhöz, fehér zokni, suhogós melegítővel, rajta vastag aranylánc - érzést generálni. Itt megragadom az alkalmat és megkövetek minden bojlis-t és más halfogó szektához tartozó horgászt, aki nem így viselkedik. Tisztában vagyok vele, hogy sokszor még magyar szavaink sincsenek egy módszer eszközeiről, de divatból ne kelljen már angol tolmács egy cikk elolvasásához. Nem akarok átesni a ló másik oldalára és minden idegen szót magyarra fordítva leírni. Talán sikerül érthetőre varázsolni a mondanivalómat, kevés magyarázattal.

<b>Úsztatás pálca uszóval</b>
Úsztatás pálca uszóval

A módszer eredeti neve, melyhez a fenn említett eszközöket használják: trotting. Ne trottingoljunk! Bár olvastam már magyar fordításban „ügetés”- t is. Na, ez sem jobb. Van nekünk erre szavunk: ÚSZTATÁS. Úsztassunk bátran! Ne szégyelljük! Jómagam 1974-óta úsztatgatok, főképpen a Dunán. Volt szerencsém a százhalombattai és budapesti professzorok - derekáig sem felnőve - közelében tanulgatni a szakmát. Nyugodtan mondhatom a még élő és a már eltávozottak között is sok olyan van, aki a tárgykörben egyetemi katedrát kaphatna még a módszer őshazájában, Angliában is.

<b>Angolos hangulatú pecahely</b>
Angolos hangulatú pecahely

Tehát a STICK. Pálca. Hívjuk bárhogyan, érdekes jószág. Bármelyik darabját vesszük kézbe feltűnő jellegzetessége, hogy az úszó alsó része súlyosabb a felsőnél. Hagyományosan kétféle, eltérő fajsúlyú fából készült. Ebből mindig az alsó részét alkotó a nehezebb. Ma már készül mindenből, főképpen a műanyagok térhódítása a jellemző. Akár az élet egyéb területein. Tiszafa, bükk, kőris, bambusz alsó rész, parafa, balsafa felsővel mondható hagyományosnak. Változatai: a drótszárral készülő WIRE STICK és a méretben izmosabb BIG STICK. Említést érdemel még a tarajos sül tüskéjéből készülő pálca.

<b>Big stickek</b>
Big stickek
<b>Wire stickek</b>
Wire stickek

Nehezen beszerezhető úszóról van szó. Néhány képen megpróbálom bemutatni, hogyan barkácsolhatunk magunknak otthon remekül működő darabokat. Így kicsit a szerkezetéből adódó sajátosságokat is jobban megértjük.

<b>Bambusz evõpálcából lesz az alsórész</b>
Bambusz evõpálcából lesz az alsórész
<b>Csapolással összeragasztjuk a balsa felsõtesttel</b>
Csapolással összeragasztjuk a balsa felsõtesttel
<b>Csiszolással kialakitjuk a végleges formát</b>
Csiszolással kialakitjuk a végleges formát

A festést, lakkozást ízlés szerint végezzük. A zsinórra minden változatát gumi vagy műanyagkarikákkal rögzítjük. Általában két ponton.
Teherbírásban a 0,3 – 3 gramm közötti tartományban léteznek. Ez egyben behatárolja milyen vízsebesség és mélység határok között működőképesek. Közös jellemzőjük, hogy osztott súlyozással használjuk őket. Aranyszabály a súlyozás kialakításánál, hogy az úszótól a horog irányában csökkenő vagy azonos méretű sörétekkel ólmozzunk. Az ólmok távolsága ugyanebben az irányban csökken vagy egyforma egymáshoz képest.
Tippem: Előbb állítsuk be a kívánt eresztéket / mélységmérés /. Majd rendezzük el az ólmozást.

<b>Eresztékbeállítás után rendezzük õket a képen látható sorrendbe</b>
Eresztékbeállítás után rendezzük õket a képen látható sorrendbe

<b>Így is rendezhetjük az ólmozást</b>
Így is rendezhetjük az ólmozást

Ha ezeket a szabályokat betartjuk, jelentős lépést teszünk a gubancolódás mentes horgászat felé. Azért nem árt, ha a dobásainkat is a technikához igazítjuk. A fej fölül, botheggyel kilőtt erődobás nem működik. Nincs is rá szükség, mert nem horgászunk messzire ezzel a módszerrel. A lassan indított, fokozatosan gyorsuló félköríven elindított szereléket a vízre terítjük. Bothegyünket ferdén a folyással szembe fordítjuk, a zsinórunkat feszes állapotban a víz felszíne felett tartjuk, és azonnal megkezdjük a csali vezetését. Erre azért van szükség, mert a megfelelő etetés alkalmazásával, már a beálló szerelék kapást jelezhet.

<b>Ideális pálya</b>
Ideális pálya

<b>Bevetésre várva</b>
Bevetésre várva

Elérkeztünk pecánk egy sarkalatos pontjához. Az etetés. Akkor járunk el helyesen, ha dobásaink ütemében juttatunk etetőanyagot úsztatásunk sávjába. Az etető lehet lőtt csonti, kendermag, egyéb szemes. De apró etetőanyag gombóc is. Fontos, hogy vízközt is kifejtse csalogató hatását. Csalink igazodhat az etetőhöz. Gombócoknál, azért inkább élőcsalit használjunk.
Az eddigieket összegezve: A süllyedő, vagy fenék közelében sodródó csali jó ütemű felkínálásával csapjuk be halainkat. A megtartott, fenékről fellibbenő csali is nagyon fogós lehet. Bármilyen leírásnál többet ér azonban, ha jól összeállított szerelékkel gyakoroljuk a technikát. Meggyőződésem, hogy önmagában nem varázspálca ez az úszócska, de a tárgyaltakat összehangoltan alkalmazva rájövünk mennyire univerzális és hatékony módszerrel van dolgunk. Ennek illusztrálására pedig két példát szeretnék említeni.

<b>2005-ös titkaink eredménye
2005-ös titkaink eredménye

A 2005-ös Férfi Magyar Bajnokságát Csepelen rendezték. Ifj. Gyulai Feri barátom meg is nyerte. Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy végig segíthettem a felkészülését és a bajnokság alatt a horgászatát. A sikert eredményező módszerekről, etetőanyagról, miegyébről már megemlékezett a sajtó. Kettőnk titka volt eddig - és most az ő beleegyezésével nyilvánosságra hozom -, hogy volt egy plusz menekülő taktikánk az esetleges problémás helyzetekre. A pálya alsó végén található bozótosban gyakorolgatta a pálca úszóval és lőtt csontival történő horgászatot. Döbbenetesen fogós és eredményes volt ott és abban az időben. Annyira működött, hogy senkinek nem árultuk el, még szereléket sem tettünk ki a fordulókra. Az eredmény ismeretében ugye tudjuk, hogy nem kellett. De abban maradtunk, hogy kétfordulónyi előny biztosan volt benne, míg a többiek elhiszik, mit csinál és reagálnak is rá. Azt meg én tudom, hogy Feri a Nagy-Dunán is képes egy grammos pálcával meghorgászni az egészen durva sodrást is. Aki sokat gyakorol, még ebben az évszázadban utánozhatja.

<b>Egy szem pinki volt a nyerõ</b>
Egy szem pinki volt a nyerõ
<b>Bence és a zsákmány</b>
Bence és a zsákmány

A minap horgászatra adtuk a fejünket keresztfiammal, Bencével. A téli időjárás erősen beszűkítette a lehetőségeket. De sok téblábolás után találtunk alkalmas részt, egy patakon. Semmi nem működött, kivéve egy apró, 0,3 grammos pálcával a sodrás ütemére eregetett, egy szem pinki. Nem fogtunk nagy halakat, de legalább jól szórakoztunk. Bence is megtapasztalta, milyen eredményes tud lenni a stick, vagy pálca. Talán mindegy hogyan hívjuk. Lényeg, hogy használjuk és tanuljunk meg vele horgászni.
Írta és fényképezte: Kovács Zoltán
A compó a magyar vizek orvoshala. Onnan kapta ezt az elnevezést, hogy a bőrén lévő nyálkahártya más halak sérüléseit képes begyógyítani, amennyiben azok nekidörgölik testüket.