2011-05-04

Úsztatva a Dunán

Megtréfált a „nagy Öreg”
Úgy tartja a mondás, hogy aki a Dunán tud halat fogni az máshol is megállja a helyét. Most a rakós botos úsztatást járjuk körül. Bizony ez a horgászat majdnem megtréfált engem is. Ne felejtsük el, mindig tanulhatunk újat!
Gyors áramlásban lassú úsztatás, ez ma a nyerő technika

Zoli barátom már hetek óta nyaggatott, hogy ugyan vigyem már el a Dunára horgászni. Oda ahova szoktam járni, és mutassam meg hogyan lehet sok, szép keszeget fogni.
Fontos a jó helyválasztás, ugyan úgy, mint máshol. Én szeretek mások által is gyakran látogatott szakaszokra járni. Most is, vagy fél tucat horgász vallatta a vizet, nem eredménytelenül. Szákjaikban szép keszegek, jó márnák. Ez nagyszerű előjel, gondoltam és már a ládát állítottam a helyére. Rakósbotos horgászatra készültünk, a horgászat alapfeltétele a stabilan felállított a horgászláda.
A Dunának ezer meg ezer arca van. Mindenhol máshogy kavarog. A meder feltérképezésre most is sok időt szántam. Ideálisnak tartott hely a parti kövezés végénél kezdődő sóderes rész. Kisebb akadóktól eltekintve tökéletesen egyenes volt a fenék.
Lapos úszók, a folyóvízre specializálva
Bolognai úszó vastag antennával

Nagy főólom egyben, rányomva a zsinórra, hogy ne mozogjon

Az összeállítás:
13 méteres erős pontyos rakós bot, a topszet 3 tagban gumizva 2,4 mm-es csőgumival
A két szerelék:
0,18-as főzsinór, 0,16-os előke
15 g-os lapos úszó, 10 g-os bolognai úszó
Lapos úszós szereléken az ólmozás két részben elhelyezve
Bolognais szereléken az ólmozás széthúzva több részbe
12-es, 10-es erős, vastag húsú lapkás horog.
A 0,18-as főzsinór a vadvízhez képest nem túl erős. Az erős sodrás miatt kellhet akár a 20 g-os úszó is. Azonban most úsztatni jöttünk, így az egyik topszetre 10-es klasszikus bolognai úszó került. A másik botra egy házi készítésű 15 g-os lapos úszó a meg-megállított úsztatáshoz.
A pálya és a szerelékek

Az etetést két vonalra osztottam. Az egyik vonal a ragasztott csonti, megerősítve fémhálóval. Ez a speciális háló napok alatt lebomlik a vízben, és nem károsítja a természetet. Feladata lassítani a gombóc bomlását, meghosszabbítja a csalogató hatást. A másik vonal a folyóvízi etetőanyag.
A keverék:
három kiló folyóvízi sajtos etetőanyagból,
egy kiló PV1-ből,
két kiló apró kavicsból és
négy kiló nehéz földből áll.
Mindig előző este felvizezem, hogy a szemcsék magukba szívják az aromázott vizet. Reggel csak utána nedvesítem.
Az alapanyagok szárazon, csonti és a nagyméretű kavics

Megragasztjuk
Levágjuk a hálót
Összehajtogatjuk

Megcsavarjuk
Kifordítjuk
Megtöltjük

Ismét jó szorosan megcsavarjuk, és kész a csonti-bomba

Apróbb keszegeknek készített, nehezített, forrázott csontis gombócok bedobás előtt

Az etetőanyagokat megfeleztem, majd hangos csobbanások közepette bedobáltam a botom spicce föle fél méterrel. Bármilyen erős a folyás, nem szabad nagyon felfelé etetni, mert sokkal kényelmesebb egy kicsit lefelé horgászni. A csonti-bomba meg amúgy is úgy megy a fenékre, mint a villám. Ahova dobjuk, az ott lesz. Kettőknek egy etetést készítettünk, hogy ne húzzuk szét a halakat.
Közben folyamatosan figyeltem a helyi pecásokat. Szinte megállás nélkül fárasztottak. Elsőnek - az etetésre érkező óvatos halaknak - a két csontiból készített csalit kínáltuk. Egy a horogra teljesen felfűzve, egy csak a bőrén átszúrva. Folyamatos úsztatás mellett vártuk a kapást. Mindhiába, sem Zoli úszója, sem az én úszóm nem jelzett. Majd egy órát vártunk. Bizakodtunk, hogy talán csak lassan találják meg a halak a finomságokat, de semmi nem történt.
Az óvatosaknak
A szendvics
A nagy csokor

Amikor a csontit nem eszi a hal, akkor jöhet a giliszta

Tudtam, valami nincs rendben. Gondolkodóba estem mit csinálunk rosszul, Zolival megosztottam gondolataim. Egyszerűen nem értettük miért fogtunk egy óra alatt csak pár darab gébet. Nem volt mit tenni elkezdtük ott keresni a halat, ahol az etetésnek nyoma sem volt. És láss csodát, harmadik úsztatásra kapásom lett, bár elrontottam, nem lett meg, de legalább biztató előjel. Újracsaliztam, egy fél giliszta két csonti szendvics mocorgott a horgon. Valamelyik csali csak megtetszik egy keszegformának. 13 méteren kezdtük a horgászatot, ide etettünk, az első komolyabb keszeget 10 méteren sikerült horogra csalni. Majd ugyan ott még sorban párat, Zolinak ötöt, nekem négyet. Javarészt bagolykeszeget és elvétve jászkeszeget. Nagy nehezen sikerült megfejteni a kapástalanság okát.
Néha zavaró létszámban van jelen a Dunában a géb, élőanyag elhagyásával csökken a létszámuk

Gyönyörű szilvaorrú keszeg, jól küzd a horgon

Pedig a megoldás a szó szerint a lábunk előtt hevert: ahova az alapozó etetést dobáltuk ott a fenék közeli áramlás nem a parttal párhuzamos volt. Valamilyen víz alatti képződmény miatt itt az áramlás majdnem a merőlegesen a partnak tört. A felszínen nem, ezért nem vettük észre, bár talán a kisebb burványokból lehetett volna következtetni. A sok csonti és etetőanyag majd három méterrel közelebb felénk fejtette ki csalogató hatását.
Öt óra horgászat eredménye, megérte fagyoskodni és bőrig átázni

Rövidre fogott bottal szinte minden második harmadik úsztatásra halat akasztottunk. Bagják, jászkók és szép nagy szilvaorrú keszegek sorban. Ezt már szeretjük, ezért érdemes kint ülni a szakadó esőben. Közben elment egy hatalmas uszály, csinált akkora hullámokat, ami majd bemosta a felszerelést. Itt az ideje újra etetni, na de hova? Oda, ahol most horgászunk, vagy ahova először. Fogós kérdés. Az első etetés helyénél maradunk, talán nem változott az áramlás. Újból megszórtam hatalmas gombócokkal a teljesen nyugodt vizet. Szinte már hallom mit mondanak a szomszédok a bajszuk alatt. Már megint agyonetetik a halakat, ezért nem lehet fogni. Nem mondanák, ha tudnák, hogy amit etettem annak fele kavics és föld, akkor nem bosszankodnának.  A zajtól elugrottak a halak egy negyed órára, de utána ismételt lendülettel lehetett őket fogni. Kora délutánra feladtam a küzdelmet az esővel. Elég volt, barátomat is rábeszélem a pakolásra. Márnát nem sikerült fogni, valamiért nem jöttek partközelbe, talán majd legközelebb. Készítettünk pár képet a halakkal, aztán visszaengedtem őket.
Egy esős hideg nap eredménye, majd 8 kiló keszeg

A fogott halak eloszlása

Tipp: Nem kell nagy zsákokat készíteni a drótból a ragasztott csontinak. Ha úsztatás közben bele akadunk, akkor a kicsit jó eséllyel ki tudjuk húzni és visszadobni!

Szöveg, kép és rajz: Kocsis László
zsola0518#1 2013. 06. 28., 18:51Szia!

Érdeklődni szeretnék,hogy miből készültek a saját készítésű úszóid mert én is tervezem,hogy valami hasonlót alkossak illetve tudnál -e egy-két jótanácsot adni,hogy mire ügyeljek az úszok elkészítésésnél? Üdv: Zsolt
összes hozzászólás megtekintése »
A hím kecsege 4-5 évesen, míg a nőstények csak 5-6 éves korukban érik el az ivarérettséget. Mivel az első években ez a faj igen gyorsan fejlődik, gyakran előfordul, hogy hamarabb eléri a kifogható legkisebb méretet (45 cm), mint a szaporodóképes állapotot. Így számos esetben előfordul, hogy még az első ívása előtt kifogják vizeinkből.