2011-08-03

Tiszai kezdetek...
Első találkozásom a balinokkal még kissrác koromban történt Tiszakécskén. Bátyámmal sok nyarat végigpecáztunk ott és a környező holt-ágak, csatornák mellett, az élő Tisza azon szakaszát is évről-évre minduntalan feltérképeztük. A különböző helyek, mind más-más lehetőséget nyújtottak, attól függően, hogy milyen vízállásnál, melyik napszakban (és még sorolhatnám), milyen halra pecáztunk.

A helyi termálstrand kifolyója...
...magas vízállásnál

Akkoriban (és még most is) egyik legkedvesebb helyszínem a helyi termál strand, Tiszába befolyó „kifolyója”. A külföldi nénik-bácsik Donald kacsás, víz ellen is védő, műanyagpénztárcájukkal a nyakukban, nem is gondolták, hogy a 38C fokos termálvíz, melyben egész nap „úsznak”(ülve), milyen jó is lesz nekem horgászati szempontból. Félreértés ne essék, nem közöttük szeretném kipróbálni az új villantókészletem! A folyton forgó víz állandóan cserélődik és a végén, egy hosszú csatornán a Tiszába torkollik.

Mikor eléri a folyót, még langyos, sok halfaj kedvelt tartózkodási helye ez. Egyik nap, keszegezés közben, kisebb rablásokra lettem figyelmes. Még aznap délután felforgattam otthon a sufnit és az egérrágta dobozok alján, nagy kincsre bukkantam. Egy sárga-fekete pöttyös 2-es körforgó, aznap este, már a dobozomban várta a másnapi bevetést. Gyerekkori elfoglaltságaim miatt, másnap csak délután értem a vízre, de gyors szerelés után, már repült is villantóm. A spiccet közel tartva a vízhez, egyenletes iramban vontatni kezdtem és árral szemben vezetve, szépen pörögni kezdett műcsalim. Harmadik dobásra éreztem egy kis koppintást, mely a boton végigmenve végül a karomban végződött. Akasztás után, kis ellenállásba ütköztem, de az élmény máig bennem van, hisz ez volt az első pergetett fogásom is. 20 centi körüli balinom, megcsodálta az ártéri fákat, a kéklő eget, a Tisza víz feletti látképét, majd visszaengedés után, fürgén eliramodott.

Balinhajsza

A szünidő hátralévő napjain szinte mindennap kijártam dobálni és el is csíptem még néhány „fenekeszeget” a kisebbek közül. Aztán az évek múlásával, egyre többet pergettem és a műcsalik próbálgatásával, a rávágások izgalmával, a ragadozók becserkészésével olyan kalandokat szereztem, hogy egyenes út vezetett a horgászat ezen műfajának megszeretéséhez. A balinokat is egyre többet vettem üldözőbe (vagy ők engem?), elindult egy bimbózó kapcsolat.

Jól akadt
Még egy fénykép...

...és mehetsz is!

Egyik alkalommal a tiszai kövezésre tartottam, hogy az estébe torkolló ragadozó vacsorán, az én csalim lehessen a főétel. Itt-ott, az út felett kaput képezve hajoltak egymásra a sárgás színű lombkoronák. Önfeledten hagytam magam mögött a métereket és a legutóbbi, rádióban hallott fülbemászós dallamot fütyültem magamban. Nemsokára megérkeztem a vízhez és mivel jónéhány szép halmozgást láttam a környéken, próbáltam minél halkabban és lassan megközelíteni a part szélét. Úgy lépkedhettem, mint a tehén a holdon c. csehszlovák horrorfilm főszereplője, mikor settenkedik áldozatához. Már majdnem elértem a kiszemelt helyszínt, mikor burványló rablás vonta el figyelmem.
Egy pillanat volt az egész, de ez elég volt, hogy a nyaktörő kövek között, rossz helyre tegyem a lábam. Elvesztettem egyensúlyom és olyan tripla-csavar-esést produkáltam, hogy mikor megláttak, még a székszorulós sirályok is sikerrel jártak felröppenés előtt… Felevickéltem és a szerelés összeállítása után, már pöccintettem is az elsőt. Csak 8-10 méterre repült wobblerem, de úgy gondoltam, ha hal van a közelben, ez is elég. Az esés okozta csinnadratta miatt, itt nem jártam sikerrel, de azért dobáltam kitartóan. Az est lassan magához ölelte a tájat és úgy 50 méterre tőlem szépen életre kelt a víz. Odamentem lassan és kicsit körülnéztem.

A zátonyos részek is jó balinos pályák

Egy öböl végén, kisebb kövek nyúltak be a vízbe és ezeken kicsit meggyorsult a folyás. Innen indítva, árral szemben vezettem csalim, mikor erőteljes ütést kaptam. Akasztás után tudatosult bennem, jó hallal van dolgom. A viszonylag sekély kőpad miatt, magasra tartott bottal vezetgettem ellenfelem. Halam befelé indult és a sodrást kihasználva, még jobban megnehezítette dolgom. Picit erősítettem recsegő fékemen, majd keményebben fárasztva, elhessentettem balinom szabadulási gondolatát. Ismét partközelbe ért, és nem sokkal később, ezüstös test rajzolódott ki a holdfényben. Gyönyörű, egészséges balint fogtam.

Balinhajsza

2-3 kg-osra saccoltam”kézmérlegemmel”. Ott azon a nyári estén már nem jártam több sikerrel, de különböző helyszíneken azért sokszor próbálkozom az őnök becsapásával. Ha csukázni is megyünk, azért bennem van egy érzés, hogy de jó is lenne egy-egy balint is elcsípni. Így aztán, balinos műcsalijaim, állandó útitársai lettek dobozomnak. Egyik alkalommal pergetni indultunk a Tisza tóra. Már november derekán is túl voltunk, vége volt a vízeresztésnek is. Az élő Tiszát vettük célba egy kis terepszemle gyanánt. Ezen a szakaszon még nemigen jártunk, hát megnéztük mit tartanak a vízre dőlt bokrok, partszakadások, öblítők környéke. Aznap sikerült felfedeznem dobozomban egy újabb fogós wobblert, melyről elötte nem is sejtettem, hogy ilyen univerzális lesz.

Ragadozóknak tálalva!

Fogtam már vele csukát, feketesügeret, süllőt, harcsát, és akkor 4 balinom is neki köszönhettem. SSR wobim, Sügérmintás színeit, sok ragadozó szeretheti, hát úgy döntöttem betálalom nekik, hogy még jobban meg jöjjön az étvágyuk hozzá.

Balinhajsza

A balint gyorsasága, harciassága és rávágásuk vehemenciája miatt sokan megkedvelték. Ezzel én sem vagyok másképp, s mikor látom, hogy rabolgatnak valahol a felszínen, elkezd hajszolni egy gondolat : - Na várjatok csak! Nemsokára ott fog fürdőzni fahalacskám is a snecijakuzziban! –

Jó mozgású wobbleremre kapott

Szöveg és képek: Varga Zsolt

viperusberus#1 2011. 12. 19., 21:16„Adathalász 4. megtaláltam!”
kohicmikop#2 2011. 08. 25., 18:55Nagyon szépen köszönöm!!! igyekszem a továbbiakban is, készül a következő. Üdv : Zsolti
zanderjoe#3 2011. 08. 25., 10:32Szia Zsolt! Egyre jobbak a cikkeid! Élmény volt olvasni! Grat!
Lacipeca82#4 2011. 08. 05., 16:33Hali! nagyon jó kis cikk, jók a képek is! csak így tovább!!
kohicmikop#5 2011. 08. 04., 17:24Szia Peti! Igen, akad néhány kedvenc amit előszeretettel kapcsolok fel ha balint sejtek a közelben. Persze ez tényleg sok mindentől függ és lehet hogy ami egyik vízen beválik, a másikon csak vizes lesz és úszik kicsit :) én előszeretettel használom a yo-zuritól az L-minnow-ot, a crystal minnow 7 centi körüli változatát. Ezeket mind úszó (F), mind süllyedő (S) változatban. Szép sikereket értem el a daiwa baby crank műcsalijával is, ami kisebb, zömök formájához képest nagyon jól mozog. A minap is (mikor vettem fel a cikkhez szánt videót a Tiszán) hatalmas kapásom, rávágásom volt erre a műcsalira. Sajnos nem akadt, de gondolom egy szebb balin lehetett az elkövető.
Szeretem még a rapala ssr-eket, a salmo thrill műcsaliját ( nekem főleg a 7-es hozott eddig eredményeket), és ha pecaboltban járok, ki-ki csipegetek néhány snecit utánzó, vagy arra hasonlító főleg minnow változatú műcsalit. Szóval szoktam kísérletezgetni, a formákkal és a színekkel is. Színben eddig inkább a természetesebbek jöttek be, de nagyon szeretem a kék különböző árnyalatait, az ezüstös csillogó műcsalikat és az éjszakában a világos zöldet (pl.:sfc) és a vörös színeket.
jó szerencsét! üdv : Zsolti
bojlispeti#6 2011. 08. 04., 09:50Szia!

Nagyon tetszett az írás, jó dolog a balinos pergetés!
Tudnál pár fogós műcsalit, esetleg színt mondani ami általában jó balinra.Persze tökéletes csali nincs, de biztos van pár jó wobbler ami már többször bizonyított és mindig ott lapul a táskában :-).

Köszi.
Sporttársi Üdv:Péter
kohicmikop#7 2011. 08. 04., 00:41köszi te is jó úton haladsz hogy nagy pecás légy :D szépek a fogásaid 15 éves korodhoz képest!! csak így tovább :) üdv : Zsolti
Fishking#8 2011. 08. 03., 20:40Hello nagyon jó írás,montad,hogy szak író akarsz lenni nagyon jó úton halatsz felé csak így tovább.Üdv_Ákos
kohicmikop#9 2011. 08. 03., 20:20örülök ha tetszett! akkor ne sokat filózz, irány a víz :D
szaki82#10 2011. 08. 03., 16:23Gratulálok,jó kis írás volt én is kedvre kaptam egy kis pergetésre.
összes hozzászólás megtekintése »
A NOT-A-KNOT (csomó nélküli kapocs) kapoccsal nagymértékben nő a zsinór valós, szakítószilárdsága, mivel azt nem terheli csomó.