2011-09-23

Hárosi látogatás

Tavi peca folyón edzett halakra
Az időjárás jelentés mára is inkább strandidőt, mintsem pulóverkollekció bemutatót jósolt. Öltözékemet is ennek megfelelően készítettem össze, figyelve arra, hogy a kora hajnali órákban még igencsak hűvös tud lenni. Egyébként kifejezetten szeretem a csípős hajnali levegőt, jólesik ilyenkor minden egyes lélegzetvétel.

A mai pecám a hárosi öbölbe terveztem, de előtte elszaladtam egy barátomért, aki szintén régóta érdeklődött már a holtág iránt. Útközben azon morfondíroztam, hogy milyen taktikát vessek majd be a ragadozók ellen. Mire megérkeztünk a vízpartra, megszületett a döntés is. Egyrészt megpróbálok majd viszonylag közel állni csónakommal a bedőlt fás, akadós részekhez és ezek környékét alaposan átfésülni.

Hárosi látogatás

Másrészt minél nagyobb területet szeretnénk majd meghorgászni, ezért egy-egy beállást, csak 10-20 dobás erejéig (persze jobbnak vélt helyen lehet több is) vallatunk, majd irány tovább. Az ilyesfajta pecát csak mostanában kezdtem el gyakorolni, de egyre több fantáziát látok benne. Nincsenek szétdobálva a helyek, nem ragadunk le egy beállásnál órákat (végig próbálva a műcsaliarzenált) és a csorgás közben kihagyott részek picit jobban át vannak vizsgálva. Ehhez a módszerhez elengedhetetlen, hogy ha egyedül megyünk horgászni, kézközelben legyen a horgonysúly, amit így könnyen tudunk kezelni. Ha van szerencsénk társsal érkezni a vízre, érdemes már az elején szóba hozni, hogy legjobb lenne, ha ő kezelné a nap folyamán a vasmacskát…

Elöntött akadós partszakasz

A meleg nyári nap miatt úgy gondoltam, hogy a balin lenne a legjobb célhal, de azért többféle felszerelést, pergetőmotyót is összeállítottam, ha netán improvizálni kéne, legyen mihez nyúlni. Gyors pakolás, kávézás után, már indultunk is horgászni. Ekkor vettem észre, hogy a víz igen magasan áll, s a büfében hallottak alapján, még 1,5 méter szintemelkedés várható a tetőzésig. Sokszor teljesen elfelejti az ember, hogy ez a gyönyörű víz a Duna egyik öble, s ha az feljebb megy, bizony az öböl vízszintje is megnő. Kicsit szidtam magam, amiért nem néztem utána az áradásnak, de most már nincs mit tenni – gondoltam -  majd próbálunk igazodni a körülményekhez.

Hárosi látogatás

Első helyszínként a túlparti bokros részt céloztuk meg, azonban meglepődve láttuk, hogy a víz egészen kint van, teljesen elöntötte az addig füves, gazos partszakaszt. Ilyen képét még nem is láttam az öbölnek, a kishalak kihúzódtak a partszélbe és a bokrokról, fákról vízbehulló rovarokat, táplálékokat szemezgették. A ragadozók természetesen követték őket, szép rablások, szétspriccelő snecik mutatták hollétüket. A nap már előbújt takarásából, így rólam is lekerült a hosszúújjú pólóm. Fél 6-ot rikkantott egy fácánkakas, mikor az első dobás a vízbe loccsant.

15-20 méterről dobáltunk a part felé, de a víz fölé behajló bokrok nagyban megnehezítették a dolgunkat. Fel volt adva tehát a lecke, hogy ezek alá minél precízebben, kis szögben bejuttassuk a műcsalinkat. Először egy öt centi körüli sneciutánzat került a pergető kapcsomra, de ezzel a csalival sokadik próbálkozásom sem hozott eredményt. Úgy döntöttünk, hogy kicsit arrébb motorozunk és egy gyökeres partszakasz lábánál próbálkozunk tovább.

Kisebb műcsalik balinra

Ez jó döntésnek bizonyult, hiszen második dobásra meg is kaptam első rávágásom. Sajnos nem akadt meg, de legalább megvolt az első adrenalin löket. Horgászcimborám sem maradt ki a jóból, pár perccel később gyöngyöző homlokkal fárasztott egy méretes „karácsonyfát”. Míg barátom vesződött a nem mindennapi zsákmánnyal, én újat dobtam, ezúttal egy olyan részhez ahol egy vízbe dőlt fa legfelső, apró ágai lógtak csak ki a víz takarásából. Jó helyre eshetett wobblerem, mert szinte azonnal elkapta valami. Nemsokára a csónakhoz tessékeltem egy falánk kis sügeret.

Hárosi látogatás

Nagyon megörültem a meglepetéshalnak de sokáig nem tétlenkedtem, már dobtam is a következőt. Barátomnak nemigen volt szerencséje a nap első felében, de a hely szépsége feledtette vele a haltalanságot. Mikor fogtam egy kiló körüli balint, mondtam is neki, hogy most már remélem ő jön! Gyors válasz érkezett: - Egyet se félj kiskomám! -  Ebben minden benne volt, hát dobáltunk tovább kitartóan.

Már dél is elmúlt, amikor több rablásra lettünk figyelmesek egy nagyon kecsegtető helyen. Két bedőlt fa határolt egy 25 méteres füves partszakaszt, ahol rengeteg táplálékhal, sneci karikázott fel-alá. Ez a parádézás messziről ide vonzotta a balinokat, no meg minket is. A nap első felében levont tapasztalatok alapján, már jó távol 50-60 méterre lesúlyoztuk a ladikot. Erre azért volt szükség,mert azt vettük észre, hogy ha egy helyen sok, szép rablás volt és odaálltunk, akkor kis idő múlva az előző beállásunk helyén rajcsúroztak a ragadozók. Gondolom ez a fajta viselkedés betudható a nyári évszaknak és az ezzel járó rengeteg táplálékhalnak. A balinok (főleg a nagyobbak) különösen okosak, kiszűrnek mindenféle zavaró tényezőt a „terített asztalukról” és inkább odébb állnak, ahol ugyanannyi kishal van, csak nem zavarja őket semmi reggeli közben.
Kapcsomba olyan műcsalikat illesztettem a továbbiakban, melyekkel a nagy távolságok is könnyedén elérhetők.

Popperrel is próbálkoztunk
Madár- és haletető

Így esett választásom egy 7 cm-es opálos Salmo Thrillre. Vízre érés után olyan maximális sebességgel vontattam wobblerem, ahol még nem remegett be a spicc.  Ez a gyors tempó azért is volt fontos, hogy a balinnak ne legyen ideje vizsgálódni, csak annyit vegyen észre, hogy az a kishal nagyon menekülőre fogta. Ezeken az elméleteken tűnődtem, mikor bődületes rávágást kaptam. Azonnali akasztással reagáltam a kapásra, melyet most is érzek, ha rágondolok. Halam gyors iramban menekülőre fogta, lehúzott jó pár méternyi zsinórt a recsegő dobról. A 20-as monofil miatt nem igazán akartam erőltetni, inkább próbáltam kiélvezni a fárasztás semmihez sem fogható élményét. Botom szépen dolgozott, nagyokat görbült a kirohanások megfékezésére. Az első pillanattól éreztem, hogy szebb balinnal hozott össze a sors, és mikor először megláttam, határtalan boldogság öntött el. Még az „elfáradtam, vegyetek ki” trükköt is bevetette, mikor egy pillanatig felfeküdt a víz tetejére és hagyta, hogy magam felé irányítsam. A szeme sarkából valami huncutság félét fedeztem fel, így még nem erőltettem a csónakba emelését. Jól is tettem, mert a következő pillanatban, egy heves kirohanással, ismét menekülőre fogta. Még futott pár kört a ladik körül, majd alulról fogva (tarkófogástól féltem, mert szabadon volt egy 3-as horog), sikerült kézzel kiemelnem.

Hárosi látogatás

Barátom gratulációjára ocsúdtam fel. Azon gondolkodtam, milyen hirtelen történt az egész és most milyen boldog vagyok. Ott voltam a természetben egy gyönyörű holtágon és új tapasztalatokat gyűjtöttem. A balin is boldog lehetett, mert lassan ráfektettem bölcsőjére, mely újra magához ölelte.

Ősszel, mikor majd jobban összeállnak egy bandába a kishalak és lehetőség adódik több módszert is eredményességre bírni, én is visszalátogatok Hárosra. Szép tud az lenni sárguló falevelekkel díszítve is.

Írta : Varga Zsolt

tomika1984#1 2011. 09. 30., 14:28Érdemes partról is horgászni, de javaslom, hogy nagyon figyelj az akadókra, mert tele van velük a víz!
balkanexplorer#2 2011. 09. 29., 18:55Szia!
Köszi szépen, mindenképp rápróbálok majd!
Egy régi kedves vizemre emlékeztet, amit azóta sajnos tönkretettek...
Üdv!
kohicmikop#3 2011. 09. 29., 12:43Szia! Természetesen van lehetőség parti pecára, és sokan élnek is a lehetőséggel. Vannak nagyon szép részek amiket partról is meg lehet közelíteni. Sok sikert!
balkanexplorer#4 2011. 09. 29., 08:07na az árakat közben megtaláltam:
i nkább csak azt kérdezném tehát, hogy csónak nélküli parti pecának van-e lehetősége, értelme?

köszi
balkanexplorer#5 2011. 09. 29., 08:02Nekem egy olyan alap-kérdésem lenne, hogy milyen engedély kell a Hárosira, mibe kerül (napi, évi)? Illetve, hogy csónak nélkül, a partról is van-e értelme ott próbálkozni?
Köszi szépen!

JM
kohicmikop#6 2011. 09. 25., 00:24Köszi szépen! Hogy nincs két ugyanolyan nap, ezt most rendesen alátámasztotta, az utóbbi 1 hét. Egyik nap nagyon alacsony volt a vízállás, minden táplálékhal (és a ragadozók is) teljesen máshol bandáztak, mint az addig megszokott részeken. Aztán rá 2(!) napra feljebb jött másfél métert a víz és megint kereshettem őket :D Rákövetkező napra is még feljebb jött és a 4 nappal azelötti sekély részeken addigra 2 méteres mélység keletkezett. Hát nem könnyű ilyen esetekben megtalálni a halat, de talán ezért is ilyen kalandos, kicsit misztikus a horgászat. Köszi a biztatást!
Üdv : Zsolti
Tornijjo#7 2011. 09. 24., 09:47Szia Zsolt!Nagyon jó kis cikk jó kép és videóanyaggal!Magam is sokat jártam pergetni a Hárosi öbölbe,ott fogtam életem legnagyobb csukáját és balinját is.A természet és a Hunyadi sziget gyönyörű a Dunából sok szép hal jön be az öbölbe és nincs két ugyanolyan pergetős nap!Gratulálok,így tovább4Üdv:Pergerine
bspin#8 2011. 09. 24., 02:02Azt hittem hogy valamelyik képen legalább ott lesz az a két hárosi rém !!!
összes hozzászólás megtekintése »
A NOT-A-KNOT (csomó nélküli kapocs) kapoccsal nagymértékben nő a zsinór valós, szakítószilárdsága, mivel azt nem terheli csomó.