2011-04-08

Ébredező dévérek

Egy kapás, egy keszeg, ilyen egyszerű…
Atilla barátom hívott egy késő délutáni órában. Izgatottam mesélte, hogy milyen szépen lehet fogni az apró dévérkeszeget és karikakeszeget, lent náluk, a holtágban. Kapva kaptam az alkalmon, s már egyeztettük is az időpontot. Felesleges korán kelni, nyugtatott, és megegyeztünk egy 11 órai találkozóban.

Első látásra megbabonázott

Sok jó hely, a bőség zavara

Bár a finomszerelékes, és versenyhorgászat nem éppen kis mennyiségű horgászfelszerelésről szól. Már-már túlzásnak mondható mennyiségű bot, orsó és más apróságok csak azért kellenek, mert minden lehetőségre fel kell készülni. De, amikor tudatosan egy adott módszerre, előre meghatározottan horgászunk akkor tényleg csak azokat az eszközöket „cipelem” magammal, amit használok is.
Egy lekönnyített kora tavaszi összeállítás:
Rakósbot 13m, 2 topszet (1,0 és 0,9 mm-es gumikkal), 1 etetőtopszet csészével, V görgő , Nagyméretű szák, merítőszák, Horgászláda, csak 5-10 db szerelékkel, minden felesleges kiegészítő nélkül, a szokásos apróságok, Egy közepes csalizótálca
Az etetőanyag: 1 kg (mindössze, 2 személyre!) etang típusú (variálható, édes etetőanyag állóvízre. Alig van etetőanyag, amelynek több híve lenne. Más etetőanyaggal keverve a felszíni horgászathoz könnyebbé és aktívabbá, fenékre nehezebbé tehető. Kapható sötét és világos színben is.), fél deci bodorkás aroma (édeskés, csoki illatú, nagyon édes ízű tömény aroma)
Az élő anyagok: 2 levél tűzőszúnyog, 3 dl csonti, pár szem pinki, 2 doboz giliszta, pár szem kukorica
Bár ez első nekifutásnak nem tűnik kevésnek, de valójában egy ügyes rendezést követően egy fordulóval meg tudtam közelíteni a horgászhelyet a csónaktól.

Vízmérés, medertapogatás közben

Vékony üvegszál antenna, az érzékeny kapásoknak

Mikor megláttam a vizet, majd hanyatt estem. Igazi angolos „LAKE” (tavi) horgászat jutott róla eszembe. Már rég vágytam rá, hogy tükörsima vízfelületen rezzenéstelenül várjam az apró úszón a finom kapást. A csónakba való bepakolás közben még egyszer beleborzongtam, nagyon tetszett. Az időjárás, mint Angliában, lóg az eső lába, néha esik pár csepp „mennyei desztvíz”. Kevés felszerelés, rövid idő a kipakolás. Ez teszik, hisz így jut a legtöbb lehetőség halat fogni.

Egy pici mindenből

Tol…
…önt…
.…csobban

Előre gondolva a halak étvágytalanságára nagyon kevés etetőanyagot kevertem be, és egy etetésen ketten horgásztunk. Attila jobbról, én balról vártam halakat. Alapozást nem készítettünk. Három közepes gombócot tolt be barátom, majd pár szem csontkukacot. A meghorgászandó terület a tavalyi kotrás széle, a törés. Ha a mederben mozog a hal akkor itt a legjobbak a fogási esélyeink.

A tűzőszúnyognak majdnem egyeduralma van a keszegezésben

Segédcsali1
Segédcsali2

Sötét, szinte iszapszínű etető a jó az átlátszó vízben

A 10-es főzsinóron először fél grammos úszóval próbálkoztam, de a mohó küszök miatt hamarosan feltettem az egy grammost. Előkének egy számmal vékonyabb madzagot, és rajta a 18-as horgot kötöttem fel. Atilla is hasonló szereléket vette elő, csak míg az ő úszójának vastag súlyozható antennája volt, addig nálam vékony, érzékeny üvegszál antenna volt.

Két általam alkalmazott beállítást az úszó készítőjétől tanultam

Azonban a horgászat nem úgy indult, ahogy vártuk. Az első órában egyszerűen nem volt kapás, csak a felszínen és vízközt rohangászó küszöket sikerült megfognunk. Bár a levegő már kellemes, a víz azért lassabban melegszik fel. Szó szerint meg kellett várnunk, míg a keszegek felébrednek, és megérzik a reggeli illatát. De megérte, lassan azért beérett az etetés, s megjelentek az apró bodorkák, dévér csemeték és a kis karikakeszegek. Már csak azt kellett megoldani, hogy a csali épségben kerüljön a fenék közelbe. Az időközben több ezer szám megjelent küsz mindent megrágott. Márpedig a nem mozgó csalit nem vette fel a keszeg. Két megoldást alkalmaztunk, kisebb nagyobb sikerrel.
Első a beejtéses technika, amikor a szűken összehúzott ólmozást közvetlenül az etetés felett beejtjük. Így az egy vonalba, gyorsan süllyed a keszegek elé.
A második, amikor az etetéstől, és küszöktől távol beállítottuk a szereléket. Majd óvatosan az etetés széléhez húztuk.

Ébredező dévérek

Ugye szép, szinte beszél a kép… ☺

A „szélhajtók” rohamát a közéjük csapó ragadozók szakították félbe. Érdekes, hogy egy ilyen csuka portya alkalmával barátom gilisztával és csontkukaccal tűzött horgát vette célba (szándékosan vagy véletlen?) egy sokfogú. Első meglepődéséből ébredve két nagy kirohanást produkált. Majd fejjel előre beleúszott a szákba. Legalább annyira értetlenül nézett ránk, mint mi rá. Visszaengedtük. Ismét bepoharaztunk pár gombócot, szigorúan csontkukac nélkül.  Meg is hálálták az apróságok az eledelt.
A folytatás, mint az első mondatban: egy kapás, egy keszeg. Néha egy küsszel tarkítva. Olyan folyamatosan jöttek, hogy észre sem vettük majd ránk sötétedett. A szereléket nem állítgattuk, nem keresgéltük a halat máshol, nem vágytunk arra, hogy kapitális halat fogjunk. Egyszerűen egy jót apróhalaztunk, majdnem úgy, mint a nagy angol versenyhorgászok. Igaz is: egy ilyen horgászat jó felkészülés a versenyszezonra. Átmozgatja az embert, visszatérnek az emlékezetbe a télen elfeledett mozdulatok, fogások.

Mindkét fél meglepődött arcot vág, bár ez a csukánál nem olyan feltűnő…

Bandanagy bodorka
Délceg dévér

Pár óra horgászat ilyen szép eredményt hozott, ugye aki a kicsit nem becsüli a nagyot nem …

Tipp: Ha több rétegű ruhában kezdjük meg a kipakolást, akkor könnyen megizzadunk, majd utána megfázunk. Azonban ha időben leveszünk egy réteg ruhát, akkor mindezt megelőzhetjük.

Ritka vendég
Így fogd!

Szöveg, kép és rajz: Kocsis László
cilapower#1 2011. 04. 11., 21:14Sziasztok!

Adony talált, shimano csapat nem! :O)
Ati barátom velencén horgászik csapatban, és amióta ismerem szemüveges.

Régi szép emléket idéz a cikk, de voltunk már idén tavasszal is. Lett abból is írás, nem is akármilyen...

Cila
chronos#2 2011. 04. 09., 21:02Nekem a szemüveg nélküli ismerős.
Csaba#3 2011. 04. 09., 20:57Szerintem is ott van!!!!Shimano horgászcsapat(Dunapentele)!!!
jimmy77#4 2011. 04. 08., 19:39Tisztára mintha az adonyi holtágon jártatok volna ! Főleg az a szemüveges ÚR ismerős!
összes hozzászólás megtekintése »
A jól bevált harcsázó technika a kuttyogatás ősi magyar horgászmódszer!