2011. 12. 27

qruka: A csuka pergető horgászatáról...1.rész

Sziasztok !
Régóta érlelődik bennem a gondolat,hogy megosztom Veletek a csuka pergetésével kapcsolatos tapasztalataim egy részét,bizonyos tévhiteket,és általánosságokat próbálok eloszlatni,megerősíteni....nincs könnyű dolgom...sőt baromi nehéz....a sok fogásból kiszűrni -hogy vmit mégis papírra (gépre) lehessen vetni.Vegyük úgy ,hogy a szakirodalom most nem befolyásolta írásomat,abszolút csak és kizárólag saját,esetleg mellettem együtt horgászó társaim tapasztalatára-a LÁTOTTAKRA-hivatkoznék...Leginkább állóvízre alapozom a mondandómat,és sekély vízre.Azonban -remélem fogjátok hasznosítani a" mondottakat" más víztipuson is.
Tehát indítsuk el a cikket "tiszta lappal,üres fejjel"....Próbálom pontokba szedni ,és mivel sok dolgot egészen bizonyosan ki fogok hagyni,ezért 1.részként tüntettem fel....
-A csuka hol tartózkodik?-Nos imádja a hínarasokat,a vizinövénnyel benőtt részeket...anno vhol olvastam,ahol a hínár-ott a csuka is..ez így is van....a hínárra szeret ráfeküdni,illetve belebújni, hogy csak a feje látszik ki...a hínárfoltokban nagyon gyakran eredményesek lehetünk (egy lehulló gumihal,támolygó..)..a hínár és a nyíltabb rész "összefolyását" a nagyobbak előszeretettel látogatják,míg a kisebbek soxor bennt tartózkodnak inkább a sűrűben...mi az oka-nagyon egyszerű,a kicsi kiszolgálatottá válik a nyíltabb vízen-kannibalizmus ugye nagyon erős szokás a csukáknál...emlékszem egy hínármezőnél állva ha bedobtunk a sűrűbe jöttek a kicsik,míg a nagyobbak a tiszta és hínaras szélén álltak,és a vonuló halakat tizedelték....látványos volt méretben a különbség,ezt egyébként nagyon soxor így történt..
Nádas-a másik kedvenc lelőhely,szeret bebújni a tövébe -kánikulában mindig itt találjuk,illetve akadók mellett takarásban-a nagyon erős fény zavarja (inkább extra erős fény-a nappali világosságot kedveli,és a napsütést is)....ha meleg tehát a víz (kánikula),a nád mellett meghúzódva pihen vagy lebújik a hínár alá-és vadászik is... (egészen nagy melegben csak pihen-ilyenkor napnyugta előtt 1-1,5 órával kordul meg a gyomra)...a nádöblökkel tarkított vízeken,illetve ahol öblök "összefolynak-összeérnek,a nádasok vizeinek találkozásánál (ezt nehéz szemléltetnem)....mindig ott lapul-ez biztos hely..tehát ahol összeszűkül az egyébként nagy felületű víz...az öblökből vonuló halrajokra vadászik-mindig bitorolja ezeket a helyeket 1-1 példány,rengetegszer el lehet őket itt csípni-egészen kis vízre is beállnak,ahogy mozognak az ivadékok,kis keszegek ,kárászok-szedik a vámot....nagyon soxor kifürdenek egy kis teknőt (igazábol ahogy ott mozog,szép lassan kialakítja magának ),és abba bújnak bele-hogy mibe,igen az iszapba..Rengeteg helyet tudok ahol mindig!! ott van legalább 1 példány,és lesi a prédát.... Ne úgy értsétek hogy fürdik az iszapban-egyszerűen csak" ráül"..
A szakirodalom szerint a csuka nem szereti az iszapot-ugye....pedig amint az előbb említettem arra ül rá-mondjuk úgy hogy egy kis hínár (tényleg max 1-2 tenyérnyi) esetleg előtte legyen....itt pedig látható-de ez nem izgatja...
Vizitök,egyébb vizinövény-természetesen ezek mindegyike kiemelt fogási hely,az egészen szűrós hínártól kezve a sásokig bezárólag..annyira közel ezekhez,hogy szinte belebújik a sűrűjébe....de előtte elhúzva egy jó műcsalit kiugrik onnan..
Rögtön itt jegyezném meg hogy a csuka nagyon soxor nem egyedül birtokolja a kedvenc helyeit,van hogy egy egy nádsarkot 2-3-an is elfoglalják,de ami lényeges nagy méretbeli különbség soha sincs!!
Pedig a szakirodalom szerint ugye leginkább magányos hal....nem így van...ha jó a búvóhely,igenis többen is összegyűlnek rajta....a nyáron polaroiddal egy max 1x1m-es helyen 5-6 csuxot számoltam össze,szinte összeértek....hihetetlen közel vannak egymáshoz számtalan esetben-a kajakomról a polaroiddal rengeteg megfigyelést eszközöltem....ha siklik a kajak bevárnak,sok esetben a fejükre tudnék kézzel csapni....úgyhogy ahol 1 van,ott van nagyon gyakran több is....a nagyokat megfigyeltem hihetetlen gyakran párosával látom-természetesen nem ívási időben(akkor egyébként is a kis hímek dörgölőnek a mamához ..)....és ha fogok egy termetesebb pédányt,szinte rögtön utána nagyjából ugyanonnan kicsikarhatom a másiktól is a kapást-ez is számtalan esetben így történt-pl.az idén is....ugye a harcsahorgászok ezt a harinál régőta megfigyelték-párban vannak-én hasonlóan gondolom-a nagy termetesebb csuka példányok gyakran együtt vannak "elszállásolva"....
Ebből okulva én mindig többször is megdobálom ugyanazt a helyet-de a lényeg!!!-váltogatva a műcsalikat..persze ha rögtön eredményes egy csali fennhagyom-amíg gyengébben nem kezdenek el kapni rá.
Néha olyan mintha leadnák egymásnak a drótot-ezt többet ne kapjátok be-tudom ez nevetségesnek hangzik,de valóság....
Soha nem felejtem el,idén tavasszal-egy szuper helyemen ömlött szinte a sok csuka-de csak gumira..egyszerűen nem értettem,számolatlanul fogtuk őket tényleg baromi sokat-de wobblerre nem tudtam 1-et se kicsikarni!!!...gondold el,fogsz vagy 3-4 tucatot,van vagy 100 kapásod,és nem hiszed el,de bármilyen wobit felraktam nem kellett nekik!!!!miért-tudja a fene...
De a slusszpoén-másnap lementem ugyanerre a pályára-és figyelj!!!....most meg nem kellett a gumi-egyértelműen a wobikat harapták...na erre varrjál gombot-ugye?....mintha éjszaka a csukagyűlésen óva intették volna a lakosságot a gumihalaktól:)...ne kérdezd,erre nem tudok magyarázatot-mint sok más érdekességre se.
..Visszakanyarodva-egy wobbler helyett mondjuk felteszek egy slidert,egy körforgó után egy gumihalat....nagyon sikeresek lehetünk ha a kemény (hardbait) műcsalik után-ha kiaknáztuk a bennük rejlő sikereket (magyarán ha fogtunk vele már,de sejtésünk szerint még van hal a pályán-de arra már nem kap) felrakunk egy puha anyagú,máshogy mozgó,verető softbait-et...ez hihetelen fontos dolog-igenis az adott helyet többféle csalival dobáljuk át-
Sokan úgy vannak hogy felraknak egy jó körforgót,támolygót,és 2-3m-enként dobálják legyezőszerűen a pályát ....a szakirodalom szerint ez eredményes,ha nincs kapás álljunk tovább....ha ott a csuka-meglessz....rendben ,tégy így-és hagyd ott a többit nekem:)....egyszerűen ez baromság..az öregebbek meg soxor tesznek rád....persze természetesen így nagy területet tudsz meghorgászni,és fogsz is feltehetőleg fogni,hisz sok új helyet látogatsz meg-de ne higgyétek hogy egy körforgóval kimerítetted az adott helyen a lehetőségek tárházát!!!-ja és a nagyon univerzális műcsalikat a csukák hamar megszokják ám....aztán dobálhatod a hihetetlen eredményes villantóidat,wobblereidet-jön a betli....igenis rakj fel egy slidert,egy jó gumihalat...más színű villantót....
a kis vizen látom hogy hány lekövetést követ kapás....hááát ledöbbennétek...ezt mondd,Te hogy látod mondjuk egy 1m-nél mélyebb vízen-soxor sehogy....a csuka leköveti,nem kap rá,te dobsz még 3-t,de már más irányba-a szakirodalomnak megfelelően legyezőszerűen-a csuka meg ott marad...soxor előtted megbújva,hisz leköbette a csalidat...de nem adtad meg neki a 2. lehetőséget....
Tehát igenis szórd meg a terepet többféle típusú,mozgású csalival,és ne az jusson eszedbe hogy az orosz katonák az ajtókulccsal fogták anno....folyt köv,sziasztok N
Hozzászólás
Pisztrangasz2012.04.08.Sziasztok ! meg szeretném erősíteni azt tapasztalatod ,hogy a nagy csukák párban vannak és mindkettőt kifoghatod ha gyakorlott vagy,egy tegnapi példa szerint is a kifogott10.5kg csukát, végig a partig követte a társa és addig ott is maradt, amíg vissza engedtem, hihetetlennek tűnik de ez a valóság akkor fordult le a partról amikor a társával a vízhez értem:))szép volt látni.
Több példa volt hogy ugyan arról a helyről jött a másik szinte ugyan olyan méretű csuka.
És a csali váltogatás ,hát megint a gruka írását igazolja, egy idő után wobblere nem jött semmi ,pedig ott volt csuka olyan mintha lehalászták volna a tavat:)) feltettem egy twistert és láss csodát az első dobásra jött is , utána még számtalan darab. igen is kell a cserélgetés ha meg akarjuk fogni őket és nem 1 db -ot
Görbüljőn
qruka2012.01.22.Sziasztok!
Nagyon köszi....lesz folytatás....főleg ha a meghívott vendégbarátom ki nem fogja előlem a halakat:-(....Kurucz 22....na ez nem ér....vagy Te fogod befejezni a mondanivalót....ma legalább halszagú lettem....nem zavartad meg a csukáimat mindenféle gumis mütyürkéiddel...ma tisztán láttak:-)....a kis naphalimitáció ....jujj mit művelt...na csoki N
Substantia2012.01.20.Ügyes vagy Norbi!Élménydús és színes beszámoló.Reméljük lesz folytatás.
Üdv: Charisma
molamobil2012.01.05.Nagyon tanulságos kis írás! Várjuk a folytatást!
Pisztrangasz2011.12.30.Jó írás, egyet értek veled ,hogy a csukák egy helyen többen is vannak és arányos méretben de ez a Kannibalizmusnak tudható be ,hogy nincs egy méretű majdnem arányos súlyúak vannak egy helyen. Sok pergető horgász és nem azokra értem akik ezt művelik hanem a .... mind egy , tehát mennek egyet dobnak az adott helyen és tovább állnak, ez példa arra ami a múlt napokban megtörtént velem egy horgász helyen, ha nem gond elmondanám .
megérkezem az adott helyre és kérdem az első spórtársat hogy valami fogás ?? erre ő áááá nem megy ,ez ismerős többen is voltak akik pergettek így úgy döntöttem hogy elindulok csak nem igaz amit mondanak és egy három fős csapat nyomában iramodtam látván hogy ők ezt a dobok és tovább állok módszerrel pergetnek, gondoltam magamba így nem is lehet fogni csak véletlenül tehát láttam arra esélyt hogy azok a helyek szinte érintetlenek maradtak, megvártam amíg az első helyet elhagyták és mentem is és a második dobásra jött egy 2,50kg és ezt a többiek szeme előtt tettem így szerintem le is verte a víz és amíg ott voltam kb 10 percig még kettő fogtam hasonló méretűeket , aztán tovább álltam , majd követtem a csapatot :) majd a másik helyen pár dobás után még 1db jött és így ment estig és a végeredmény 8db és számtalan követés na ennyit a pergetésről és hogy nem lehet halat fogni ott ahol van is csuka, na és persze nem hozom el én a halat mind visszaengedtem fotózás után hátha majd egy arra járó igaz Pergető is megcsodálhatja e csodálatos teremtményeket
qruka2011.12.27.Spin-lesz majd még pár dolog amin leakadtok,illetve csodálkoztok sztem....köszi....N
spin2011.12.27.Hmmm... Tanulságos és elgondolkodtató. Tökéletesen szavakba foglaltad a betlis és az eredményes, gondolkodó horgász közötti különbséget. Grat!
qruka2011.12.27.Kurucz22-na majd a többi sztorynál úgy de úgy összezavarom a jónépet....a végén kikötünk a kishalas csukánál,meg a szuper basiriskynél:)....és a legjobb a rákízű sfc rapala....:-)....nagyon köszi mindenkinek.!!!....de aztán C&R!!....sziasztok N.
RAGARDA662011.12.27.Üd qruka!
Jó írás, saját szavakkal, gondolatokkal, nem máshonnan másoltad át a mondanivalódat!
Gratulálok hozzá!
kurucz222011.12.27.Norbi, ha ennyira felokosítod a "jónépet", nem leszünk ilyen extrém sikeresek, új trükkök után kell néznünk :-)
Bár, amíg az emberek azt hiszik, hogy az ideális pergető bot 3m-es, és azt, hogy a műcsalin a csuka el tudja olvasni a márkajelzést, addig nincs baj :-)
Dávid
kohicmikop2011.12.27.Szia! Érdekes dolgokat említesz, érdemes elgondolkodni rajtuk. Hasonló eseteket már én is tapasztaltam. Köszi, hogy leírtad a gondolataid, várom a folytatást. Üdv Zsolti
qruka2011.12.27.Bocsi a helyesírási hibákért...hajnal van...csao N

Halak esetében alapvetően kétféle pikkelyt különböztetünk meg. Az egyik a reszelős felületű fésűs (ctenoid) pikkely, mely a hazai halfauna tekintetében többek között a sügérnél tapasztalható. Míg a másik, a kerekded geometriájú, sima felületű úgynevezett kerek (cycloid) pikkely, mely például a pontyra jellemző.